Rasslande efter premiärturen

Grisnallen

Medlem
Gick med
17 Sep 2017
Hoj
Kawasaki GPZ 550
Halloj!
Andra året som hojägare så jag tog kortet i somras. Hann bara köra ca 100 mil, så premiärturen igår var härlig.
Dock upptäckte jag att ett rasslande ljud, från vad jag tror är kamkedjan, uppenbarades när hojen blivit riktigt varm. Hojen har stått i kallgarage hela vintern men jag har varit ute och låtit den stå på tomgång var fjärde vecka typ, och även tagit kortare svängar för att motionera hojen lite..
Hojen går bra som fan och är lättstartad. Jag renoverade förgasarna och synkade dom förra sommaren.
Vad tror ni, är det bara oljan som behöver bytas igen eller har jag fått nåt annat problem? Ljudet ändrar sig inte när kopplingen är intryckt.
Hojen det rör sig om är en gammal Kawasaki GPZ550 från -82. Ska tilläggas att hojen bara har gått 2500 mil. Nya stift, luftfilter, olja och motorolja innan vinterförvaringen.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Att hålla på och starta den flera gånger på vintern gör det bara sämre. Drar lätt till sig kondens då oljan aldrig kommer upp i rätt arbetstemperatur.
Men har svårt att tänka mig att den skulle blivit så dålig att det har orsakat det du beskriver.
Den är över 40år gammal så allt kan gå sönder. Har du någon firma/mekaniker i närheten så låt dom lyssna och se vad dom tycker

Grisnallen

Medlem
Gick med
17 Sep 2017
Hoj
Kawasaki GPZ 550
Kan så vara. Har ju startats ganska många gånger under vintern.
Det är inte skithögt rassel, men tydligt nog för att man ska dra öronen åt sig.
Nja har ju ingen mc-mekaniker i närheten.
Ska prova byta oljan igen först så får vi se om det var det som var boven eller om det är något annat.

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Det är inte så att du hör ventilspelet när oljan blir varm och lite tunnare

Grisnallen

Medlem
Gick med
17 Sep 2017
Hoj
Kawasaki GPZ 550
Nej det är ju inget direkt tickande ljud. Eller jo lite men normalt. Rasslandet måste va kedjan...

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Tror du att du kan filma en skvätt?
Vad kör du för olja förresten?

Min CBR1000F rasslar mer med Castrol än Yamalube t.ex.

Grisnallen

Medlem
Gick med
17 Sep 2017
Hoj
Kawasaki GPZ 550
Har kört med biltemas racing. Inte riktigt hittat vad denna gamla hoj "ska" ha. Men det fungerade fint hela förra sommaren.
Ska se om jag hinner filma en sväng nästa helg.

geva

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Nov 2008
Hoj
S1000R M
Jag hade på 80-talet problem på min Z650, där två ”fasade stänger” i 90 grader mot varandra skulle låsa sig och på så sätt hålla kedjan låst.
Av någon anledning blev ytorna skrovliga och kunde inte glida i den riktningen som skulle spänna kedjan. (Vinklen på dessa skulle göra att den själv låste i den andra riktningen.) Ungefär så…
IMG_0630.png

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Okej. Men för att byta ut den där så behöver man väl riva isär kammen antar jag?
Spännaren brukar man komma åt på utsidan av cylindern - så här ser det ut på GPZ
1741587344075.png
sedan gissar jag att Clymers handbok för KZ550 täcker det mesta på din hoj - kolla om det stämmer och i så fall KÖP!! Den verkar vara slut på förlaget men finns en del på ebay

även denna kan funka - kolla först

Grisnallen

Medlem
Gick med
17 Sep 2017
Hoj
Kawasaki GPZ 550
Ofan detta får jag kika på. Jag har kommit över reservdelsboken i alla fall.
Men byter man egentligen bara själva fjädern då?
Att man kommer åt spännaren vid cylinder det vet jag. Men tänkte om man behövde låsa nåt inifrån så inget stuper ned när man lossar spänningen?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
OM...... det skulle vara som GEVA nämner att han hade problem med så är det 13116A och 13116 som skall bytas - samtidigt kan man byta fjädrarna också + o-ringar. Men innan du drar iväg o handlar alla prylar så kan det vara idé att skruva isär o kolla om de fasade ytorna är skrovliga.

Annars - det som brukar slitas i en kamkedjespänning är fjädrar och "släpskon" (12053B) eller kanske tom kamkedjan - men hojen har ju inte gått många mil så GEVAs tips kanske är mest troligt.

Det kan ju också vara ett normalt motorljud du hör men att du blivit lite extra nojig nu när det är vår.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Att man kommer åt spännaren vid cylinder det vet jag. Men tänkte om man behövde låsa nåt inifrån så inget stuper ned när man lossar spänningen?
Nu killgissar jag - det är därför jag tycker du skall skaffa dig en manual FÖRST - innan du skruvar
Inget som ramlar in i motorn när spännaren lossas vad jag kan se på bilden (möjligen att 610 kan ramla av). Släpskon sitter i alla fall kvar o hindrar saker från att röra sig in i motorn.
Funktionen är att fjädern 92081 trycker in 13116A mot släpskon så att kedjan är lagom spänd.
131116 + 92081A låser 13116A så att den bara kan röra sig in mot släpskon.
Lossar du spännarens hus så får du med dig antingen alla delar, eller så stannar 92081+fjäder+610 kvar i hålet o får fiskas ut med en magnetmejsel eller en liten tång (återigen hänvisar jag till manualen)

Grisnallen

Medlem
Gick med
17 Sep 2017
Hoj
Kawasaki GPZ 550
Kan hända att jag är nojjig, men grannen som också kör hoj tyckte också att det rasslade mer än förra året.
Men som sagt så ska jag prova byta oljan först.
Om det är så att dessa skenor är skrovliga, eller att kedjan är något för lös, är det då bara en tidsfråga innan haveri?
Köpte hojen för 6000 och har väl lagt ned 4000 på den. Det är en fin hoj men den är ju inte värd några pengar. Tänkte mer om man skulle slå lock för öronen och köra så länge det går?

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650
Blir det någon skillnad om du drar in kopplingen? Inte ovanligt med kopplingskorg som rasslar lite på tomgång. Försvinner det när du drar in kopplingen har du svaret där.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Kanske missade det men rasslar det under last?
Tycker många hojar låter som lantbruksmaskiner på tomgång och man blir lätt nojig men så kör man en sväng och hör ingenting så fort man belastar grejerna.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Killgissar igen - kamkedjan lär inte gå av helt plötsligt och tror inte på något generalras helt plötsligt (om inte något lossat under vintern, men varför skulle det göra så?)
Byt olja, köp en verkstadshandbok, lossa spännaren o kolla. Är ytorna skrovliga så kan du "fulmeka", testa att jämna till med en bryne eller fint slippapper (200-400 - ingen fil eller dylikt) Montera o lyssna. Blev det bättre så kan du utan att ha bråttom beställa reservdelar. Lagom mycket mekjobb att börja med. Sköt om hojen även om den var billig

Nyheter
Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!