Rastaflätor

Monica

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Hej tjejer :)

Fundera länge o väl och bestämde mig sen för att ställa frågan bland de som vet mest :D

Jag funderar på att skaffa mig rastaflätor och undrar om någon vet hur mycket det "bygger" på med tanke på hjälmen? Min hjälm sitter ganska tight redan...
Nästa fråga är om någon vet om jag behöver en "skyddshuva" eller liknande så inte håret slits när man drar hjälmen av o på?
Andra tips?

Dom bygger på rätt mycket, lite beroende hur tjockt ditt eget hår är. Men d kan du nog förhandla fram och sen så lär ju stoppningen töja sig lite om d blir tajt. En balaklava är bra att ha i vilket fall som helst, slipper du tvätta inredningen så ofta. Man svettas rätt mycket på sommaren.

Haft rasta sjukt många gånger när ja va yngre. Va poppis på 90-talet. Iaf i dom umgängeskretsar ja umgicks med. :tungan

Det 'bygger på' rätt mycket volymmässigt. Tänk att du kommer ha cirka 120 st små hårt flätade flätor över hela huvudet, det känns, belive me.
Va beredd att det kommer göra ont som faen när du gör det, det stramar pretty much och att det kan kännas lite tungt för nacken i början, men man vänjer sig.
Nu var det ganska länge sedan jag hade rastaflätor, dryga 10 år sen, men betänk också att det sliter* väldigt mycket på håret och att du kommer tappa mycket hårt när du tar ut alla flätorna.

*Iom alla små hårt, hårt flätade flätor kommer håret tvingas in i en gasnka onaturlig form under en ganska lång tid och alla dessa små flätor kommeratt 'gnida' emot varandra vilket gör att hårstråna går sönder på flera ställen där flätan 'sticker ut' så att säga. Ett enormt slitage dvs och det är först när man tar ut alla dessa flätor som man märker detta...

Iom att en hjälm ska sitta tajt så tror jag faktiskt att det kommer göra väldigt ont att dra en hjälm över alla flätorna då det nog kommer att dra och spänna i dem.
Nu låter jag onekligen väldigt negativ, men det är bara lite saker att fundera över innan du gör det. ;)

Tänker du på flätor eller riktiga rastaflätor?? Riktiga rasta tar tid att få bra, och du kan aldrig fläta upp dom igen. Så tröttnar du på det, är det bara att låta det växa ut eller raka av håret.

Själv tycker jag det ser ut som ett loppbo och oehört ohygieniskt ut. Passar på Jamaica, med en stor joint i munnen - Sverige, nä.

smaken är som baken

Tänker du på flätor eller riktiga rastaflätor?? Riktiga rasta tar tid att få bra, och du kan aldrig fläta upp dom igen. Så tröttnar du på det, är det bara att låta det växa ut eller raka av håret.

Själv tycker jag det ser ut som ett loppbo och oehört ohygieniskt ut. Passar på Jamaica, med en stor joint i munnen - Sverige, nä.

Jo, klart det tar tid. Med den mängd hår jag redan har så är det beräknat två dagar till flätning... örk
Det är inte så att du tänker på dreadlocks? Det ser ut som loppbo tycker jag haha

Tror nog att jag kommer att avstå, tyvärr. Får nog bli till nästa vinter. Pratade med en kille idag som rastaflätat och han fick inte på sig hjälmen. Så det var att välja mellan hoj eller rastaflätor, och det var ju inget svårt val....

Tack Money för ditt svar. Nu är jag ju inte så mkt för modetrender utan har alltid gått min egen väg. Desto roligare att göra saker som inte är mode :D. Trivdes du med rasta?

@Dunderhonung Jag fick en liten ide om att fläta rasta med löshår och limma på ett hårband, det hade väl varit ett enkelt sätt att slippa problemen med hjälm o allt? Får fundera vidare på det.

Om du gör flätor eller dreads kvittar. Du behöver en storlek större på hjälmen, minst! Jag har givetvis två hjälmar..... ;)
För övrigt vill jag påpeka att dreads visst går att kamma ur. Har själv gjort det flera ggr. Men man behöver klippa av minst en dm efteråt.
Mvh det ohygieniska loppboet.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...