RC390 och driftsäkerhet på bana

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Hej!

RC390 vad jag har förstått håller inte så bra som banhoj.

Gäller detta även de senare modellerna?

Är Yamaha R3 eller Ninja 400 bättre köp egentligen om man INTE vill renovera motorn ofta?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Japanska hojar är generellt sett evighetsmaskiner. Klarar av att piskas hur mycket som helst. Eventuellt att man vill serva oftare bara.

Förstår inte varför en rc390 inte skulle hålla. Lär ju inte hålla lika länge som en japanare men att man får renovera motorn varje säsong låter osannolikt.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Har haft en Ninja 300 sen 2013. Har gått några bankörningar + vanlig landsvägskörning varje år. T.o.m några promenadvarv på the Mountain Course. Hittills inga tecken på motorslitage.
Enda är väl däck och bromsklossar. Behövt byta ljuddämparen p.g.a. rost. Kanske dags för nya gaffeltätningar.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Finns lite trådar om 390/401 den tillverkas i Indien av indiska smeder och håller inte riktigt samma kvallisort som dom asiatiskt byggda av cfmoto.

Det är toppen som rasar på 390/401.

Till R3 finns mängder av grejor för den som vill åka fortare på bana den har ju egen kupp Tillomed i en del länder.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Lite udda hojar är både kul och spännande, slippa vara mainstream och verkligen falla för designen, udda, men fascinerande, tekniska lösningar mm.

Men inte på bana. Där finns det klara fördelar med att köra samma som alla andra. Det är de facto beprövade grejer, kunskapsmängden är enorm, både i depån och på nätet, och detsamma gäller delar, kan man inte ragga upp det i depån så finns det i överflöd på nätet. Det kostar oftast inte speciellt mycket att bygga upp ett eget lager slitagedelar heller, om det inte redan ingår i någon låda man får med.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Finns lite trådar om 390/401 den tillverkas i Indien av indiska smeder och håller inte riktigt samma kvallisort som dom asiatiskt byggda av cfmoto.

Apple började tillverka sina höljen till mobiltelefoner i Indien, dom har en kasserings-rate på 50% av det dom tillverkar.

Jag skulle inte köpa något från Indien

 
Last edited:

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Ett tag hette det att alla svenska it-jobb skulle försvinna till Indien men så blev det inte.
När jag jobbade i telekom-branchen lät vi en del support-jobb flytta dit men utfallet blev inte bra och jobben flyttade åter till Sverige. Jag skulle inte heller köpa nåt från Indien om jag kan undvika det.

Redan på tidigt 80-tal hade japanska budget 400 cc hojar med två burkar ca 45 hk och de rasade då inte. Om man 40 år senare inte lyckas få hållbarhet med samma koncept har man misslyckats ganska bra.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Nu säger väl inte oljan allt men ändå intressant video på tal om Indiska fordon

Sen gick ju kvalitén på Jaguar upp rejält när Tata Motors tog över ägarskapet från Ford

Därmed naturligtvis inte sagt att Indiska produkter generellt håller hög kvalité, men precis som med Kineser så kan de om de vill och någon är villig att betala extra för precision och kvalitetskontroller
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Utan att ens trolla kan man väl börja med att ifrågasätta orden "KTM" och "driftsäkerhet" i samma mening...? De må ha andra egenskaper, men ingen som väljer en produkt ur något segment väljer en KTM om driftsäkerhet och kvalitet står högt på önskelistan...

Micke R har ett bra svar redan i början av tråden, baserat på egen erfarenhet.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Utan att ens trolla kan man väl börja med att ifrågasätta orden "KTM" och "driftsäkerhet" i samma mening...? De må ha andra egenskaper, men ingen som väljer en produkt ur något segment väljer en KTM om driftsäkerhet och kvalitet står högt på önskelistan...

Micke R har ett bra svar redan i början av tråden, baserat på egen erfarenhet.

Jag kör ganska mycket enduro och måste säga att KTM enduro cyklar håller väldigt bra.
Men landsvägs KTM blir det nog inte för mig
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top