Rd 350

Marsipulami

Guest
Har hittat en bra RD 350 som jag tänkte köpa för några tusingar. Den ser bra ut och motormässigt går den grymt bra. Att jag ska köpa en sådan hoj beror på att jag helt enkelt måste skaffa något som jag kan "leka" av mig rätt rejält. Skulle ävan tänka mig att köra på bana med denna men min fråga är hur den skulle vara där..

Finns det någon här inne som kan skriva en massa rekomendationer och erfarenheter om denna hoj, hur den går på vägen, hur den är på bana, hur den är att leka på bakhjulet med mm.....

Tack på förhand för alla svar (vilket det brukar bli)

:squid

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Jag hade en sådan efter min GSXR 1100, kan uppriktigt säga att det är den enda hoj jag riktigt har hatat. Tvåtakt är inget för mej.
Tung och klumpig, slö och ful.

Allt enligt mitt eget tyckande, andra tycker såklart annorlunda.

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZR 1000T -91
Hojen är skittrist, den är omöjlig att köra på bana, och bakhjulet kan du glömma. Räkna också med att motorn rasar efter bara några hundra meters fullgaskörning.
Riktig crap-hoj.

Ps...får jag nummret till säljaren? Ds... :rolleyes:

edit: Och med tanke på föregående inlägg...jag älskar RD-hojarna. Vill inte ha nåt annat de närmaste 2 hojarna i alla fall. Men om du inte köper den, ge mig nummret!! ;)[/i]

Last edited:

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Vad gäller RD på bana så torde Torkel vara Mannen att fråga.

Marsipulami

Guest
Här var det tuffa ord mot denna hoj. Är den verkligen så dålig som ni beskriver eller har ni fått ett par måndagsexemplar?

Bakhjulet kör du med en RD 125, varför inte en RD350 :(

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Nejdå den är inte alls så dålig som jag lät påskina, många har lagt mycket bra tider på bana med den här hojen. Men min var det för mycket bekymmer med för att man skulle kunna njuta av den. Men jag skulle aldrig köpa en igen.

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZR 1000T -91
Och för mitt förtydligande... den jag hade var underbar. Det blev en del mekande, men oftast gick den. Heelt go hoj. Jag lärde mig aldrig att åka på bakhjulet, men den lättade gärna på framhjulet i alla fall.
Inga problem att få upp den på bakhjulet, en lätt knyck med gasen på tvåan så kom den upp. Men jag lärde mig inte balansera...

På bana var den dööskön. Fick mitt första knäskrap med den hojen.... utan knäpuckar, så snacka om minne. :D

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
På den gamla goda tiden i RD350-cupen så körde de under minuten på Sviestad med helt standard RD350. Klart att de är perfekta att busa runt på banan med, speciellt för det priset (ca 10000 kr).
Jag hade en RD350-86 med helkåpa och den gick som ett skott hela tiden, kolla över avgasventilerna så de öppnar som de ska och du har en väldigt pigg och stryktålig liten krabat! :)
RD350-galningarna på nätet är nästan löjligt aktiva, börja med Svenska RD-klubben och klicka vidare från deras länkar, missa inte forumet på Aleks RD Homepage för allt i världen!

RD-cupen
http://rd.just.nu
http://www.yamaha-rd.com
Min "RD worship" sida är rätt kul också!

RDJoel

brumbrumbrum
Gick med
14 May 2003
Hoj
Ingen längre (bara en vespa för att det är så smidigt)
Gå in på rd.just.nu
och fråga i forumet.

Kan dock inte garantera att du får objektiva svar. :crash

edit: Oj, Torkel var minuten snabbare

Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
"tung och klumpig" snackar vi samma hoj nu? dvs 165kg fulltankad vikt.
Tycker själv det är härliga hojar på kurviga vägar. Motorn är inte direkt upphetsande det håller jag med om, men med effektrör så ylar den på lite bättre.
Har haft en 83:a och en 86:a.
och angående att köra på slangen med en rd125 så är det nog teknik där så trög som en sån stackare är. 350:n orkar mycket bättre går att koppla upp på 2:an och eftersom det är en 2 takt saknas motorbroms så det är bara tat växla sen.
Just att den saknar motorbroms lär bli nåt du lär bli överumplad när du kör om du är van med 4takt.

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Ja den känns tung och klumpig, jag är fullt medveten om vad den egentligen väger men jag tycker inte att det är en smidig hoj för det.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag har haft min 85a i 3 år nu, å visst har det blivit lite mekande men utöver det vanliga dvs. däck, drivpaket mm. så har det inte vart mycke med tanke på hur gammal den e.

Den har kanske inte så mycke effekt på papperet men tvåtaktshästar upplevs ju på ett lite annorlunda sätt. Den e i alla fall bra mycke roligare än en 4-taktare me ungefär samma effekt.

Undrar oxo lite vad personen som tyckte den var "klumpig" tänkte på...? Ta ut den på nån liten kurvig väg så får du se att den e en fröjd att kasta omkring.

Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Silwer skrev:
var har du styrkåpan? de ser snyggast ut med den på. Din ser ju ut som N modellen som kom senare tycker jag.

Det ÄR väl en N? Fanns inte dom 85 menar du? Har aldrig suttit nån styrkåpa på den. Däremot har jag en helkåpa som inte är original.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
det första man blir blind på är ögonen, blandade in 5or och 3or för fullt och fick det till att din var en 83a, sorry
85 fanns givetvis N och F, jag hade en F
83-84 är den med styrkåpan, egentligen den som ser bäst ut av modellerna.

fireblade

Mitt tjänstefordon är större än ditt...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR954RR -02, Qingqi 125cc scooter -06
Vill bara påpeka att roligare hoj får man leta efter...de har en tendens att vara lite, vad skal man kalla det, ettriga

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
OK, tänkte la det :)
Jag föredrar i alla fall den "helnakna" modellen. Var därför jag plockade av helkåpan.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
fireblade skrev:
Vill bara påpeka att roligare hoj får man leta efter...de har en tendens att vara lite, vad skal man kalla det, ettriga

Mer behöver man inte säga! :tummenupp

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
De kostar (snart) 1200kr i hel/hel...
När de blir tjugo år gammla iallafall . Men du har ju då minst två år på dig att fixa upp den till tipptopskick och sen kan du ge dig ut och busa med en unik hoj. Det lär ju inte finnas så många snygga kvar...

Edit: Kom 350 YPVS -83? :confused:

Last edited:
Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...