Reagerar inte på choke efter jag monterat slipon?

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Hejsan!

Jag har nyligen byggt mig ett mellanrör för att få mitt ART slipon på plats.
Otroligt nöjd med ljudet blev jag, men fick en annan tankehärva!

Hojen är helt original förutom sliponet, även bestyckningen är original då Honda sa att bestyckningen inte avgör motortemperatur på en 4 takt, (Stämmer verkligen detta?) utan enbart hur bra hojen går. Tog en provtur och den gick galant!

Men nu till det som får mitt huvud att snurra!
Innan jag böt ljuddämpare så startade jag alltid MCn med full choke. Om jag lät den stå med full choke så dog den inom 5-10 sekunder och den syntes ansträngd, så som den ska vid full choke. Men direkt när den startat så slog jag över till halv choke, där den gick hur bra som helst när den var kall, och efter ett tag när jag slog över till ingen choke så gick den som så klart bäst när den var varm.

Men nu när jag har mitt ART slipon på så provade jag att starta den utan choke, och den startade hur lätt som helst och pinade på glatt, och när jag vrider över till full choke så reagerar den inte alls? Varken på tomgång eller gaspådrag? Alla 3 lägen på choken är detsamma verkar det som. Jag har endast provat detta på tomgång och ej under körning, men ja tycker ändå att den borde bli ansträngd vid full choke!

Min tanke är den att den kanske får i sig luften som man stänger ute med choken via den nya öppna ljuddämparen? Eller är jag helt ute och cyklar? Är det här någonting som bestyckning löser? Är detta på något sett skadligt?

Om du orkat läsa allt, och dessutom svarar så är jag väldigt tacksam! :):):kiss

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Hoj
Finns det inte en enda som kan kläcka ut en tanke? ;)
Ytterst tacksam för allt hjälp! (Om det nu behöver åtgärdas?)

Mvh Andreas

klippans

Problemfixare
Gick med
22 Feb 2005
Hoj
Honda 125 Räser
Gör om gör rätt!

Kollat att choken funkar?
Testa att den verkligen går lika bra under belastning med/utan choke, kall som varm.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Nej, din motor suger inte i sig extraluft via avgassystemet, då är något allvarligt fel och din motor hade varit dödare än en gråsten. Däremot låter det som att ditt chokespjäll har fastnat i något mellanläge. Oftast drar man igen med vajern, och sen drar en fjäder tillbaka spjället när du skjuter in spaken.

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Hoj
Tackar för svaren! Uppskattas! :)

Choken vet jag fungerar då chokearmen sitter direkt på förgasaren. Hade av förgasaren för en rengöring för mindre än 5 mil sen, så allting är rent och fräscht, och helt där inne. :)

Vad tror ni om bestyckningen? Jag startade den 1 timme innan ljuddämparbytet, och då funkade allting med choken. Första start efter bytet gav det här problemet. Så det är helt klart ljuddämparen samt mellanröret som gör den här skillnaden.

Återigen, tack för svaren!! :) :)

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Suzuki RF900R -96
Om nya pipan är mycket öppnare än original bör du bestycka om. Bestyckningen påverkar hur motorn går, vilket i sin tur kan påverka motortemperaturen - det bör dock inte vara något att oroa sig för, anledningen till att du ska bestycka om är att motorn inte går bättre än förut, kanske till och med sämre, med nypipan om du skiter i det. Öppnare avgassystem betyder mer luft så då vill du också ha mer bensin = större munstycken.

Angående choken låter det som tidigare postare sagt som att den har hakat upp sig på något vis, hojen borde snarare bli mer svårstartad utan choke med nya pipan eftersom den får mer luft.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...