Redan kasst batteri?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hej igen! Haft tillfälle att testa nu. Satte in batteriet jag laddat med smartladdare. Polspänning: 12,98V
Isatt och påkopplat: 12,86V Med tändning påslagen, lampor tända: 12,10 V
Gick ej att starta, tände inte ens. Drog i gasen o tände pyttelite emellanåt. Efter flera försök hoppade den i gång. Polspänning: 13,55V
Lät den gå med choke tills den blev varm (98 grader visade motor tempen): 12,69V sjunkte..12,33V
Stängde av o plockade ut batteriet: 12,76V

Är det laddningsregulatorn som e kass? Borde den inte hoppat igång med frächt batteri även om den e kass?

mvh John
Man kan inte bara mäta på tomgång, du bör hålla över 4000 varv när du mäter.

Har du stått och nött länge och väl med ett batteri som inte levererar den ström/spänning som krävs så är det allt annat än torrt och fint i förbränningsrummet, med kletiga stift är alla motorer svårstartade, även om batteriet är i toppskick.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Haft Biltema gel i 2 av mina gamla hojar som stått hela vintern utan underhållsladdning utan problem i flera år .
På min nya hoj fick mitt svindyra märkesbatteri för sig att koka sig själv till döds även om laddningen var ok , köpte nytt biltema gel som funkat hela sommaren även om den stog stilla 8 veckor med batteriet i kopplad utan underhållsladdning .
Möjligen jag haft tur men jag kommer nog fortfarande köpa biltema gel om jag behöver .

Lägg av nu, vi vet att du är Sten Åke Lindholm:gnissla
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Hej igen! Haft tillfälle att testa nu. Satte in batteriet jag laddat med smartladdare. Polspänning: 12,98V
Isatt och påkopplat: 12,86V Med tändning påslagen, lampor tända: 12,10 V
Gick ej att starta, tände inte ens. Drog i gasen o tände pyttelite emellanåt. Efter flera försök hoppade den i gång. Polspänning: 13,55V
Lät den gå med choke tills den blev varm (98 grader visade motor tempen): 12,69V sjunkte..12,33V
Stängde av o plockade ut batteriet: 12,76V

Är det laddningsregulatorn som e kass? Borde den inte hoppat igång med frächt batteri även om den e kass?

mvh John


Det låter helt snurrigt att låta hojen stå på tomgång med choke tills den är 98 grader, varför gör du såhär?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Och vem f är Sten Åke Lindholm då ??? :fakta:smasha

Aha googlade lite ;-)
Gammal är jag men inte så gammal , bara lite snål så jag köper lite bt grejor ibland ...


Din fullständigt gränslösa hyllning måste bero på i grunden en slags förnekelse. Sån tur kan man bara inte ha med Biltema batterier.

Siffror är en sak, men först när man köper ett dyyrt batteri så snurrar startmotorn som den ska.
 

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ZRX1200s
Kan väl inte påstå jag hyllar Biltema grejor för det finns mycket bra grejor där ute men batterierna har otroligt nog funkat för mig , som sagt jag har möjligen haft tur med mina och inte fått måndagsexen på hyllan ..
Har förbannat biltemas grejor ibland när man köpt nått ibland oxo kan jag lova dig
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hej igen! Haft tillfälle att testa nu. Satte in batteriet jag laddat med smartladdare. Polspänning: 12,98V
Isatt och påkopplat: 12,86V Med tändning påslagen, lampor tända: 12,10 V
Gick ej att starta, tände inte ens. Drog i gasen o tände pyttelite emellanåt. Efter flera försök hoppade den i gång. Polspänning: 13,55V
Lät den gå med choke tills den blev varm (98 grader visade motor tempen): 12,69V sjunkte..12,33V
Stängde av o plockade ut batteriet: 12,76V

Är det laddningsregulatorn som e kass? Borde den inte hoppat igång med frächt batteri även om den e kass?

mvh John

Mina hojar, Sprint RS och GSX1300R håller båda ca 14,3 Volt över batteriet vid tomgång med tänd belysning. Så 13,55 Volt över batteriet känns fel. För låg spänning som gör att batteriet kommer sulfatera, dvs förstöras. Men gör som Hoztic föreslår och varva upp den varm och se om spänningen kommer upp till ca 14,3 Volt med tänd belysning. Och du minskar väl choken allteftersom motorn blir varm? Brukade kunna minska choken direkt till hälften på SV650S så fort motorn startat. Och choken till noll efter några minuter. #
Misstänker kass laddningsregulator och skadat/sulfaterat batteri .

#Har ingen choke på Sprint RS och GSX1300R, insprutning och "chokning" sköts automatiskt av ECUn vid start.
 
Last edited:

Klonk

Medlem
Gick med
2 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 1999
Tack för alla svar och inlägg!:banana
Jag köpte ett nytt batteri i år o kört några gånger bara. När ja skulle starta senast ,var det samma problem igen. Batteriet var urladdat (11,88V polspänning)
Laddade det med smart laddare och satte tillbaks det. Har felsökt lite idag.
Startar jag bÅgen utan lyse o låter den stå på tomgång o drar lite på gasen håller spänningen sig vid 13,92V.
Så fort ja drar på lyset sjunker spänningen under 12,3 V på tomgång. Varvar ja lite ökar spänningen.
* Har mätt krypström, avslagen tändning; inget
*Har diod mätt voltregulatorn. Alla värden ok (enkelt test antar ja, kan ju va ngt fel ändå.)
*Har mätt på kontakten direkt från generatorn, med belastning. Lödde på kabel på en 12V 55W glödlampa och testade på alla tre stift. Samma AC-spänning på alla tre lindningar. Från 14 VAC till över 33VAC då ja varvade motorn. Inget fel här heller ,normalt antar ja.
*Har även ohm mätt generatorns lindningar; ok
* Har mätt om det är ngt jord fel på lindningarna; ok
Har mätt kabeln mellan generator kontakt och voltregulator; ok
Vad tror ni kan va felet? Att batterispänningen sjunker då jag drar på lyset vid tomgång..?
 

Klonk

Medlem
Gick med
2 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 1999
Såg ett annat fel, att kontaktenheten vid sidostödet var av vid bultarna o låg ur position. Funktionen är väll att om växel är ilagd och den kontakten ej är sluten skall väll motorn stanna för att den tror att stödet är nere. Mototorn går ju ändå? :tuttar
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kortis i belysningskretsen... men var?


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Kortis i belysningskretsen... men var?


Skickat från min iPad med Tapatalk
TS har möjligen 4 extraljus eller handtags och sittvärme kopplat efter ljusknappen .. ...


Tips
Kolla alla kontaktytor till belysningen
Ta isär alla kontaktdon och kolla efter ärg, spraya med wd40 eller likvärdigt innan du sätter ihop igen.

Har du möjlighet att mäta A för att kolla att generatorn levererar som den ska?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Klonk skriver i # 29
Vad tror ni kan va felet? Att batterispänningen sjunker då jag drar på lyset vid tomgång..?
Kass laddningsregulator.
Din lokala MC-handlare eller tex
http://www.ebay.com/sch/items/?_nkw...12&_fpos=&_fspt=1&_sadis=&LH_CAds=&rmvSB=true

Att jag är så säker på kass laddningsregulator är ju att du kontrollerat statorn med en 12V 55W lampa. Som statorn / generatorn inte hade några som helst problem att driva med spänningar i området 14 VAC - 33 VAC.
 
Last edited:

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ZRX1200s
Är väl normalt laddningen går ner lite vid belastning men gillar inte att den inte laddar över 14v när du varvar så jag tror generatorn/statorn eller vad det nu heter inte mår riktigt bra.
Den laddar men inte tillräkligt mycke , hade så på min bil att den laddade bara 13.9v när jag barvade och med nyladdat batteri kunde jag köra nån vecka eller 3 innan batteriet var urladdat ,.
Renoverade generatorn laddade batteriet och rde i 2 år utan problem.
Min hoj laddar över 14v när den varvas , tror den låg på 14,42v förra sommaren när jag kollade pga kasst batteri .
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
*Har mätt på kontakten direkt från generatorn, med belastning. Lödde på kabel på en 12V 55W glödlampa och testade på alla tre stift. Samma AC-spänning på alla tre lindningar. Från 14 VAC till över 33VAC då ja varvade motorn. Inget fel här heller ,normalt antar ja.
Hur mycket varvade du upp den? 33VAC låter lite. Vid 5000 RPM bör den nå över 50VAC. Kan vara att regulatorn helt enkelt inte får tillräckligt mycket kräm från statorn.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hur mycket varvade du upp den? 33VAC låter lite. Vid 5000 RPM bör den nå över 50VAC. Kan vara att regulatorn helt enkelt inte får tillräckligt mycket kräm från statorn.

Vilka spänningar har du fått från statorn när den är ansluten till en 55W / 12V lampa?
De höga spänningarna är något man enligt min erfarenhet enbart får med obelastad stator.
Dvs när man mäter enbart med en AC Voltmeter. Utan någon 12V / 55W lampa parallellt med Voltmetern
 

Klonk

Medlem
Gick med
2 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 1999
Hur mycket varvade du upp den? 33VAC låter lite. Vid 5000 RPM bör den nå över 50VAC. Kan vara att regulatorn helt enkelt inte får tillräckligt mycket kräm från statorn.[/QUOTE

har inte riktigt kol på hur mkt ja varvade under 3000 RPM tror ja. Men, voltmetern visade även runt 45VAC när ja drog på lite mer. Så den hade nog gett runt 50VAC vid 5000 RPM tror ja
 

Klonk

Medlem
Gick med
2 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 1999
Vilka spänningar har du fått från statorn när den är ansluten till en 55W / 12V lampa?
De höga spänningarna är något man enligt min erfarenhet enbart får med obelastad stator.
Dvs när man mäter enbart med en AC Voltmeter. Utan någon 12V / 55W lampa parallellt med Voltmetern

Låg runt 14 VAC vid tomgång o sen runt 34 vid 2500 PPM kanske. Lampan lös inte tänkte ja på. Det borde den väll ha gjort?
 

Klonk

Medlem
Gick med
2 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 1999
ajdå kollade på lampan nu o såg att den var avbränd. Var lite stressad när ja felsökte. Får köpa en ny lampa o testa igen då. Och bara köra på tomgång så inte lampan går igen :)
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Vilka spänningar har du fått från statorn när den är ansluten till en 55W / 12V lampa?
De höga spänningarna är något man enligt min erfarenhet enbart får med obelastad stator.
Dvs när man mäter enbart med en AC Voltmeter. Utan någon 12V / 55W lampa parallellt med Voltmetern
Jag har aldrig mätt med belastning parallellt. Kommer jag ihåg rätt gav min hoj runt 85VAC obelastat. Men det verkar ju som att varven var lägre vid TS mättillfälle, så det låter som den når 50VAC vid 5K RPM.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top