Redusera vindbrus i hjälmen?

Incredible

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Hoj
Ducati 999
Försökte under förra säsongen att redusera vindbruset i hjälmen då jag har kommit på att det är det som låter mest och det som man vill höra minst i hjälmen.....jag har ingenting emot att höra ducceljudet när jag kör:) Vilket nästan inte går i högre farter, sen kom jag på att om jag tryckte hjälmen mot hakan så försvann i princip allt vindbrus. Hursomhelst så tror jag det var nån tråd som jag hittade där det bland annat stod om nån slags krage som tog bort vindbruset som man kunde skicka efter. Och nu hittar jag inte tråden....Nån som vet om någon sådan vindbrusstoppare eller vad det var för tråd det stod om den i?

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Hoj
KTM 990 SMT
Vad har du för hjälm .
Dessa hjälpmedel brukar vara modell anpassade .
Lättast kanske är att titta på tillverkarns hemsida & se om det finns några tillbehör

Incredible

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Hoj
Ducati 999
Vad har du för hjälm .
Dessa hjälpmedel brukar vara modell anpassade .
Lättast kanske är att titta på tillverkarns hemsida & se om det finns några tillbehör
Har en xlite. Men det var en speciell produkt som jag såg fast jag bara inte kommer ihåg vad den hette som liknade dom grejer jag gjort själv som fungerade för att göra hjälmen tystare, och den grejen hade ingenting med vilken hjälmodell det var att göra........

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Öronproppar?
Tänk på att om ljudnivån ligger på över 80 dB så ska man ha hörselskydd, annars kan man få hörselskador vid långvarig exponering. (enligt arbetarskyddstyrelsen eller vad det heter) =)

Incredible

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Hoj
Ducati 999
Öronproppar?
Tänk på att om ljudnivån ligger på över 80 dB så ska man ha hörselskydd, annars kan man få hörselskador vid långvarig exponering. (enligt arbetarskyddstyrelsen eller vad det heter) =)
Visst men har man öronproppar så hör man ju ingenting och det är ju tråkigt när vissa motorljud är som musik. När jag trycker ner hakan så hör jag motorn väl men inte alls så högt att det är störande. Vindbruset däremot är både högt och störande.........

Fredrik Å

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2007
Hoj
2007,BMW,R1200GS 2001,Suzuki DRZ400S
Hej
Problemet med vindbrus är många gånger relaterat till att man valt fel hjälm. En hjälm som är för "rund" för bärarens huvud blir garanterat brusig...
Ett litet tips i all välmening.
Fredrik

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
Visst men har man öronproppar så hör man ju ingenting och det är ju tråkigt när vissa motorljud är som musik. När jag trycker ner hakan så hör jag motorn väl men inte alls så högt att det är störande. Vindbruset däremot är både högt och störande.........

Är man inte redan hörselskadad så hör man motorljudet fint med öronproppar även om man har original ljuddämpare på cykeln. Tar däremot bort bruset väldigt bra. :tummenupp

Incredible

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Hoj
Ducati 999
Hej
Problemet med vindbrus är många gånger relaterat till att man valt fel hjälm. En hjälm som är för "rund" för bärarens huvud blir garanterat brusig...
Fredrik
Ok......nästa gång ska jag försöka hitta en fyrkanting hjälm! Nejdå men visst beror det väldigt mycket på hjälm också, men jag har i alla fall aldrig testat nån hjälm som utan hjälp inte har haft en massa vindbrus......

chrishan

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2007
Hoj
cbr 600
Kan varmt rekommendera windjammer, satte på det på min hjälm förra våren, och vindbruset blev betydligt lägre.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Själv har jag upptäckt att min nya Arai Chaser släpper in mycket vind"brus" genom sidan av visiret... alltså där padsen är... håller jag upp ett finger för den glipan så blir det avsevärt mindre brus.
Funderar på att se om jag inte kan få på nån list av nåt slag men kommer börja med att tejpa för att se om det hjälper massor eller inte alls.

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Hej
Fredrik

Det stämmer helt.

För mej är problemet tyvärr att trots att min nya svindyra RX-7 (S) smiter åt perfekt är den inte ens lite tystare än min gamla billiga Nolan (M) som knappt hängde med huvudet runt.

Kankse skall testa en sådan där windblocker...

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...