Reevu hjälmen med backspegel

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Bara den inte väger bly. :huvet

Men undrar om man kan srippa bort backspeglarna om man kör med en sådan. :banana

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Smart lösning och absolut något jag skulle kunna tänka mig i trafiken... men när det blir mer inspirerad körning så är ju överkanten av visiret redan lågt nog så om den här sänker den nivån så blir det ju inte så skoj.

Sen är frågan hur det blir med fokuseringen när man har sikten bakåt sådär rakt på hela tiden... men som sagt, jag tror på idén.

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Hoj
Grusbus
Bilden skulle ju bara komma upp när sneglar med ögona uppåt i hjälmen. Hur blir det med solnedgång i nacken?

Sedan så borde dem integrera ett fett overlay med exempelvis varvtal, hastighet, temp, blinkers (lätt o glömma på..). Man skulle även haft gps med en liten enkel karta till höger i bild, så man kunde se hur vägen svängde i nästa böj. Ungefär som i rally/racing-spel. Visiret anpassar sig givetvis blixtsnabbt efter rådande ljusförhållanden.

Hur svårt kan de va?

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Hoj
Drömhojen
Nu har jag inte läst på deras hemsida men säg att man kraschar kan inte speglarna gå sönder då så man har spegelsplitter i hela hjälmen? Det skulle ju vara halvtrevligt...

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Bilden skulle ju bara komma upp när sneglar med ögona uppåt i hjälmen. Hur blir det med solnedgång i nacken?

Sedan så borde dem integrera ett fett overlay med exempelvis varvtal, hastighet, temp, blinkers (lätt o glömma på..). Man skulle även haft gps med en liten enkel karta till höger i bild, så man kunde se hur vägen svängde i nästa böj. Ungefär som i rally/racing-spel. Visiret anpassar sig givetvis blixtsnabbt efter rådande ljusförhållanden.

Hur svårt kan de va?

Vänta nu, från en lösning med speglar till en lösning med trådlös överföring av realtidsdata från hojen... ett hyffsat steg i utvecklingen kan man säga.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Hrm, denna hjälm e la rätt gammal vid det här laget, funkar gör den men jag tycker mest det var jobbigt.

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Hoj
Grusbus
=) Hört talas om blåtand?... (utvecklat o klarth)

Problemet är nog själva overlayet till verkligheten... Men det hade vart brett fett...

Händer ju ganska mycket på fronten skärmar och projicering av data. Nog mest en kostnadsfråga. Finns säkert färdiga lösningar till det med klara att applicera i våra hjälmar.

Fint när man kan sätta ihop befintliga uppfinningar o göra en ny uppfinning.

Vänta nu, från en lösning med speglar till en lösning med trådlös överföring av realtidsdata från hojen... ett hyffsat steg i utvecklingen kan man säga.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...