Reflexväst für alle ?

Använder du reflexväst när du kör hoj.

• Antal röstningar
    0

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
När kommer den första SH-reflexvästen...?

Detta skulle kunna bli den nya innegrejen istället för collegetröjja (observera korrekt SH-stavning) utanpå tjugotusenkronorsskinnstället...

MC Doktorn

Guest
Du har nog bara missat det faktum att västarna gör liten skillnad för oss på kåpmaskiner med framåtlutad sittställning. Ljus kruka däremot gör skillnad.

Men kom igen nu http://www.sporthoj.com/forum/customprofilepics/profilepic36596_9.gif nog f.n syns du allt.

Inflation, jantelag är en del, varselfärg på kläder är för folk som jobbar i trafiken och behöver synas, vägarbetare och poliser t,ex för att man ska vet att det är folk som arbetar vid eller på vägen.

Reflexväst blir töntigt på fel personer det kommer jag alltid att tycka.

Reflexväst är lika töntigt som att köra med varselljus när det regnar.

Dessa har reflexväst helt i onödan dagisbarn, fotgängare, cyklister, motorcyklister, arbetsledare på byggen.

Kolla pollen den talar ju sitt tydliga språk.

Ok det finns en "inbyggd" känsla av att tillhöra fel grupp.

Hur många motorcyklister har blivit nermejade bakifrån för att bilföraren inte sett motorcykeln?

Not sent from an iPhone...

Nej men egen uppfattning är att du lägger märke till någon med västen långt tidigare.

Precis som Starstriker så lägger jag märket till folk som syns långt tidigare samt att det ger en viss "status" av att vara medveten.

Tråkigt och politiskt korrekt men man ska inte underskatta västens symbolik.

Hells-Angels-2.jpg

Last edited:

Karlsen

Sporthojsnörd
Gick med
19 Apr 2009
Hoj
Gsxr 750 -08
Underbart. I alla trådar om "säkerhet" är kollektivet här överens om att man måste ha de dyraste/bästa/kändaste skinnställen, hjälmarna och ryggskydden. Ställen skall vara så tighta att man konstant skriker i falsett i en månad när kulorna kläms tillbaka upp i magen innan stället tänjer sig lite. Hjälmen rekommenderas sitta så hårt att man inte kan tugga tuggummi ens. Ryggskydd och bröstskydd anses vara självklarhet, annars är man dum i huvudet. Biltemas grejer är visserligen godkända i samma tester som de "kända" dyra märkena men duger ändå inte enligt kollektivet... eller också duger de men "man vill ju inte tumma på säkerheten"... Så varför skyddsutrustning för 30 000 istället för skyddsutrustning för 10 000? Jo, för att kanske öka tryggheten/säkerheten med ett par procent.. Dyra procent blir det.

Känns som en reflexväst för 100 spänn är en sjukt billig investering för att höja säkerheten med ngn procent.

a cent or two...

Kör inte med väst men skriker å andra sidan inte i falsett heller...

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF

Ja, det var ju onekligen ett jävligt bra exempel på en hoj i trafik - på hojen, rakt framifrån - hjälmen syns mer. Punkt. :fakta Speciellt om vi pratar om den normale sporthojarn' med svart dubbel-bubbel-ruta.

Men det är klart sitter man rak i ryggen som ett spett, med raka, stela armar, visst får man upp överkroppen, men då har man andra problem i sin körning. :hihi

Nicxter

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2009
Hoj
Söker ny..
Jag anser att det är gemene man som behöver öka medvetenheten om att upptäcka andra saker än bilar i trafiken!
Problemet ligger inte i vem som har reflexväst eller inte!

Exempel från verkligheten:
Om jag som polis väljer att spärra av en kilometer av E4, under en sen höstkväll med varningstält, mängden bloss som får himlen att lysa som att det vore krig och samtidigt jobbar i reflexväst.. Så är det ändå folk som inte upptäcker detta och fortsätter i avspärrat körfält som om ingenting hade hänt!

Vad jag där emot la märke till, var att 99% av motorcyklisterna sänkte farten till krypkörning, medan bilisterna kanske släppte på gasen precis när de passerade olycksplatsen.. Men mest i nyfikenhet brukar de kännas som.
Några bilar missade till och med varningsblossen till den grad att de kördes över.. :huvet

Poäng? Missar man en sån show, så missar man en ensam motorcyklist i reflexväst, oavsett var denne befinner sig!

Jag kör inte i reflexväst! Min nuvarande hoj är mattsvart och även stället är mörkt.
Jag tänker..som tidigare nämnt på var jag placerar mig och kör hyfsat defensivt.

Ok.. bitvis OT, men min åsikt om att man inte ska lita på att man syns borde ha kommit fram!

svampe

Arlanda TT för Ezzo
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR600RR -08, GSX-R750 -00
Har du en skruv lös?
En reflexväst förhöjer möjligheten att en annan trafikant inte bommar en motorcyklist mot bakgrunden.
En skruv lös för att jag inte delar din uppfattning? Kände du dig träffad?

Ljusa kläder och hjälmar gör det med.
Detta låter inte trovärdigt.
Spontant tycker jag det är upp till var och en att avgöra men snarare är det dom medvetna som kör med väst.
Det anses väl lite nördig att synas för bra, ungefär som när förskolan ska ut i mulleskogen.
Klart att det är upp till var och en att ha en gul väst.
Tror att de som är medvetna väljer ljusa hjälmar och kläder i större utsträckning. Västen kanske köps för att man inte vill slänga ut massa pengar på nya kläder det inte är något fel på.
Angående trovärdigheten i det jag skrev så tänker jag mindre och mindre på gula västar när jag kör. Det är med andra ord min egen uppfattning och erfarenhet.
Du bad om en motivering. Det är min.

MC Doktorn

Guest
Ja, det var ju onekligen ett jävligt bra exempel på en hoj i trafik - på hojen, rakt framifrån - hjälmen syns mer. Punkt. :fakta Speciellt om vi pratar om den normale sporthojarn' med svart dubbel-bubbel-ruta.

Men det är klart sitter man rak i ryggen som ett spett, med raka, stela armar, visst får man upp överkroppen, men då har man andra problem i sin körning. :hihi

Men förklara varför du bär reflexväst och kör sporthoj.
Om det inte är för att synas vad är det då för anledning?

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Jag kör med gul väst... men bara när jag är föråkare/instruktör med syftet att vara lättare att hittas och urskiljas från de andra på banan.

Ute i trafiken är jag väldigt tveksam till att det skulle göra någon nytta. Kollar man på bilderna nedan är det ju min vita hjälm som syns bäst framifrån. Bakifrån vinner västen med hästlängder, men vad gör det för nytta i trafiken?

Bilderna är lånade från www.motofoto.se

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Argt lätt bländande xeonljus på halvljus + blåreflex helfolierad hjälm (polisblå) skulle ialla fall jag satsa på i Swe. Sen borde man kanske fundera på gula sidoreflexer på framgaffel = funkar ju bra i bl.a. USA.

svampe

Arlanda TT för Ezzo
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR600RR -08, GSX-R750 -00
Eh, nu delar du ju min uppfattning. Vad svamlar du om?
Det du quotade var "En reflexväst invaggar folk i tron att "nu jävlar syns jag"."
Din första mening var "Har du en skruv lös"
Glömt det?
Det som jag menade med den raden var att folk köper en väst och tror att den gör underverk. Var det svårt att förstå?
Det enda du tillförde var "En reflexväst förhöjer möjligheten att en annan trafikant inte bommar en motorcyklist mot bakgrunden."
Ja, men inte speciellt mycket bakom kåpa och lyse.
Vet inte om jag delar din uppfattning. Du har ju bara sagt att en gul väst syns bra.
Svammel?

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Det som jag menade med den raden var att folk köper en väst och tror att den gör underverk. Var det svårt att förstå?

Det är du som TROR att de tror det.
Jag är övertygad om att de ser det som ett komplement till defensiv körning och andra proaktiva medel för att slippa bli ihjälkörd. Jisses.

Inte fan tror någon att en reflexväst är lösningen på alla problem.
Det är ju sån där miljöpartistretorik att vara svartvit.

EriF89

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2010
Hoj
1999 hornet 600 + gammelkawan
Jag använder reflexväst om jag kör själv. Undantaget om jag har kläder med bra reflexer på (dvs. allvädersjackan, som jag dock bara använder när jag kör inne i stan eller av andra skäl kör max 50). I grupp brukar jag inte använda väst, då syns man ändå bra tänker jag.

Jag kan stå ut med att vissa utseendefixerade personer tycker att jag borde köra utan väst, men jag slipper gärna bli påkörd bakifrån av en bil vars förare hade sett mig i tid om jag hade haft väst. Eller att bilar kör ut framför mig för att de bara kollar efter andra bilar innan de kör ut från korsningar och dylikt. Slutsats => använd reflexväst.

Sen så minskar man ju fortfarande riskerna mest genom att köra defensivt. Förvånar mig att inte mer än 1 av 20 här på forumet använder reflexväst dock.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Jag kommer plocka på mig väst i höst/vinter när jag pendlar till jobbet. Mörker och regn är fan inte optimala överlevnadsförhållanden för en motorcyklist.

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Hoj
2010 BMW F800r
Ni kanske räddar ert eget liv men har ihjäl en vägarbetare eller en polis. Förr bromsade jag instinktivt varje gång jag såg en väst men när det 9 gånger av 10 är ett russin med en tax eller någon på en kromsläde så bryr man sig mindre och mindre. Ha gärna reflexvästar men i någon annan färg. Sno inte symbolen för dom som verkligen är utsatt i trafiken.

Jamen... då SER du dom ju uppenbarligen i alla fall... :va

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...