Reg plåt fram?!

Status
Ej öppen för fler svar.

ladbol

Fighters dont quit, quiters don`t fight!
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Midsommarkransen
Hoj
Yzf 750r-93(SÅLD) GSX-R750-00
Fick äran att provköra en hoj med nya hållare på i helgen. Det blir en smal plåt, snarlik den som sitter på bilar nu men lite tunnare på höjden för att passa in. På nakna hojar är det inget större problem då dessa har plats men på kåphojar behövs en hållare av tunn aluminium.
Bifogar en posörbild. :tuttar

Jag är fan inte noga med utseendet på mina hojar men det där var fan groteskt fullt!

Antar att dom måste införa ägar ansvar då annars kommer skylten inte göra nån nytta.
 

jens_rock

SMC Väst - AI
Gick med
17 May 2004
Ort
Göteborg - Björkekärr
Hoj
GSX-R 1000 K7 dirt edition
Mer o mer trött

Blir mer och mer trött på att politiker och myndigheter lägger ner miljoner på att sikta på ett mål som dom inte kommer att nå. (nollvisionen)
Det vore bättre om dom lade pengarna på sjukvård eller skola etc.

Blir det skylt-tvång fram så blir det till att köra utan, både fram å bak.
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Som vanligt så skiter nog VV högakningsfullt i vad MC-kollektivet och motorcykeltillverkarna tycker om placering av reg-skylt fram

Ex.vis på min Gixxer så finner jag ingen plats där det skulle gå att montera en sådan skylt(klister dekal som på snöskotrar) utan att skymma sikten genom kåpan eller blockera lyse/ luftintag eller rent av hindra fjädringsrörelsen fram:huvet Kanske har VV utredare tänkt sig att vi skall spika fast skyltarna i hjälmarna och då gärna med låånga spikar så vi inte ens kommer ut i trafiken.

Kommer kravet på skylt fram så lär väl böterna vara lika som om man inte har någon skylt eller endast bak och då är det ju lika att köra utan:rolleyes:

Och där kanske du slår huvudet på spiken. Går det inte att montera så blir cykeln per automatik inte laglig, och får därför inte framföras.

Ingen skyld, ingen körning.

Det ligger nog mer och bubblar under ytan än bara ett beslut om regplåt fram. Kanske begynnande (pågående?) förlag på fler förbud?

(brainstormar för fullt här nu)
Förbud av RR-hojar?
Max hästkrafter?
Max kubik?
Skyddsbur så man måste ha bälte?
Kevlarförstärkta kläder?
Blackbox?
Bussar och lastbilar har nån hastighetsspärr. Kanske sådan på hoj?
mm. mm.
 

Bl@ck

Medlem
Gick med
12 Aug 2006
Ort
somewhere@home
Hoj
Honda CB1000RA -16
Fick äran att provköra en hoj med nya hållare på i helgen. Det blir en smal plåt, snarlik den som sitter på bilar nu men lite tunnare på höjden för att passa in. På nakna hojar är det inget större problem då dessa har plats men på kåphojar behövs en hållare av tunn aluminium.
Bifogar en posörbild. :tuttar


Och så var vi där igen. Kolla på föraren med mörka visiret...

Föreställ Er, Vägverket sitter och tittat på en bild från en pågåeende fortkörining...
- "Hmm, han är sig inte likt på körkortet, vi får skicka brev och fråga.."

"Vem var föraren som framförde Ert fordon den xx/xx-07?"

- "Inte var det jag iaf!"

Och vem skall då ta straffet? Ägaransvar, Eller hur. Kommer inte att hålla...
Ännu ett sätt på hur de är bra på ha lekstuga i rikstan, på våra skattepengar dessutom.
Kanske det är dit våra 32% extra går till *ironi*
 

Freedom

Guest
Man kan stanna upp lite och fundera varför såna här förslag kommer upp på tapeten, är det för att det har hänt många olyckor med hojar på sista tiden, eller är det alla bilder dom får på hojåkare som gasar förbi kamerorna efter vägarna?
Många är vi i hojkollektivet som bär skuld till att sånt trams om plåt fram dras upp och diskuteras som åtgärd för att få ner olyckstalet och hastigheten, många av oss har av naturliga skäl svårt att hålla igen på gasrullen i vissa lägen och det ger negativ reklam för oss alla.

Jag har bara väntat på att diskutionen om plåt fram skulle komma.

Personligen tror jag inte att skylt fram löser problemet.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Fick äran att provköra en hoj med nya hållare på i helgen. Det blir en smal plåt, snarlik den som sitter på bilar nu men lite tunnare på höjden för att passa in. På nakna hojar är det inget större problem då dessa har plats men på kåphojar behövs en hållare av tunn aluminium.
Bifogar en posörbild. :tuttar

Om den där råkar losna i lite hög hastighet riskerar man inte då att få huvudet avkapat eller dylikt?, Men vv håller ju redan på att försöka döda så många motorcyklister som möjligt med det fina mitt räcket och vajerräckena på sidorna :huvet , Fredrik hade turen på sin sida när han körde över en kvar ligandes ljuddämpare efter en väg med dubbla vajerräcken...inte lätt för bilisten att stanna och ta bort skrotet häller genom att ställa sig vid sidan om vägen när det ej går göra det...visst stanna och plåka upp den men då riskerar man att bli påkörd.

Man skulle tagit ut den jäveln som kommit på de här jävla idiotiska iderna och satt ut de på någon myr ute i skogen och se om de är så smart så de hittar hem själv.

/Från en arg sur jämte :näsblod
 

nosense

MilleOnAir
Gick med
10 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Tuono 1100rr
Ja men det här är väl väntat eller hur, alla ni som tycker det är så fräckt att åka på bakhjulet o peka finger åt fartkamerorna, nu har ni äntligen retat upp polis o Regering så det antagligen iaf så småningom kommer krav på regskylt fram på hojen!

Hur lång tid måste det ta för er fjunisar att inse att kör man hoj o vill göra det i den fart man själv bestämmer, då gör man det genom att va ögontjänare o inte genom att dra till sig uppmärksamheten, det har aldrig gynnat oss hoj åkare, välj era ställen bättre skulle jag vilja säga.

my 50 cent
 

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bergen, Norge
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
Om de bara är ute efter att bötfälla fortkörare, borde det inte vara enklare att göra som i england och ha ägaransvar på fordon + att fartkamrorna tar kort bakifrån... istället för att försöka driva genom ett förslag som skulle göra flertalet fordon farliga pga skyltens placering? :va
 

totte_kott

Ser inget vidare ut.......genom fönstren
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Varberg
Hoj
DR350S -91, XT1200Z -11
Bästa lösningen på problemet:

Köp offroad, inte många kameror vid grusvägarna.:yoparty
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Detta var väntat

Det pågår en anti-motorcykelkampanj nu känns det som. Men inför valet av andra restriktioner så tar jag gärna nummerskylt fram istället.
Sedan fattar jag inte riktigt vad ni yrar om med hållare och allt, det finns ju nummerplåt som klistermärke. Som bilden på skotern.

Mitt ödmjuka tack till alla som har sett till att det blir såhär.

ps. för er som skall köra utan, ni tror inte dom passar på att höja bötesbeloppen för avsaknad av skylt?
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Vad spelar det för roll om man får skylt fram på bågen då?

Då ber man herr konstapel be en kalla en tillförhör.

Medans han försöker se myndig ut på förhöret sitter man o käkar chips och ber han bevisa att det var man själv som körde.
Efter förhöret tittar man på golvet o flinar lite - du får nog ta o ringa in städerskan - lite chips på golvet va?

ADJÖ


Själv har jag på bilar fixat regskylten.
Jag knalla iväg och köpte svart reflexfilm - sådan som är bakgrund till regskyltar,det blåa på polisbilar m.m.
Finns svart också - finns på dekalfirmor
Man sätter några svarta strimmor i bokstäverna på regskylten.
För ögat ser det lika ut - likväl i en kamera utan blixt.

Men med fartkamera och blixt är hela skylten vit.
 

IceY

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Linköping
Hoj
Ducati Streetfighter 1098 & CBR900RR Turbo - Såld & Honda Cbr 600rr - Såld
Det pågår en anti-motorcykelkampanj nu känns det som. Men inför valet av andra restriktioner så tar jag gärna nummerskylt fram istället.
Sedan fattar jag inte riktigt vad ni yrar om med hållare och allt, det finns ju nummerplåt som klistermärke. Som bilden på skotern.

Mitt ödmjuka tack till alla som har sett till att det blir såhär.

ps. för er som skall köra utan, ni tror inte dom passar på att höja bötesbeloppen för avsaknad av skylt?

Det finns väl ingen som kan säga att dem ALDRIG har kört för fort förbi en fartkamera? Med bil eller Mc. Är det inte lätt hänt att man cruisar förbi en kamera i 100-110 med Mc?

Jag tror att fler kommer att bli mer "outlaw" och köra utan plåtar, försäkring och sen köra ifrån polisen istället. Allt tackvare VV och regeringen.
 

totte_kott

Ser inget vidare ut.......genom fönstren
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Varberg
Hoj
DR350S -91, XT1200Z -11
Vad spelar det för roll om man får skylt fram på bågen då?

Då ber man herr konstapel be en kalla en tillförhör.

Medans han försöker se myndig ut på förhöret sitter man o käkar chips och ber han bevisa att det var man själv som körde.
Efter förhöret tittar man på golvet o flinar lite - du får nog ta o ringa in städerskan - lite chips på golvet va?
_________________________________________________________________
Det är ju där som ägaransvaret kommer in, då behöver de ju inte bevisa vem som körde.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Hade det inte bara vart smartare att vända på kamerajävlarna. Nä, vägverket VET att det finns kameror som fotar bakifrån och likjävlaförbannat köper det INTE den modellen. Istället blir vi hojåkare lidande - och ni som gnäller på folk som kör för fort vid kameror och sånt, om ni ALDRIG NÅNSIN kör för fort, fortsätt gnälla, ni andra kan bara hålla käften för ni är precis lika bidragande. Likväl som alla bilar som kör för fort som bidrog till att vi fick kameror från första början.

Jag kommer inte köra med skylt fram, inte en chans, då plockar jag hellre bort den därbak och skiter i att stanna för snuten, de får preja mig om de vill stanna mig. Höja böterna, visst. Den bötern har jag sparat in på alla böter som jag slapp på kameravägarna.

Kan inte Vägverket satsa på nåt vettigt nån gång? Information till bilisterna om att vi finns till att börja med. Jag skickade ett mail förra sommaren med Brittiska motsvarigheten till VV:s reklamfilm 'Think Bike' och föreslog att vi skulle ha nåt sånt i Sverige. Fick till svar att "Här i Sverige informerar vi med broschyrer och infoblad." Ja, jävligt många som har läst dem.

Blir kul att se när hojtillverkarna slutar sälja nytt i Sverige för att kraven på hojarna är för höga. Vi är ingen stor marknadsandel ändå så det blir väl till att privatimportera om man vill ha en fräsch hoj i framtiden. Tur att man har nära till Tyskland.
 

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
Vi har oss själva att skylla! Men jag förstår fan inte varför vissa jävla idioter måste köra för fort förbi en kamera ?
För det första är 8 av 10 kameror en skylt före som varnar för dem, kan man inte då dra av lite på rullen ? nä bättre att se till så regering, vv, mm blir upprörda och inför mer åtgärder!
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
fattar inte ens att det finns folk bland oss här på forumet som är villiga att försvara och på nåt sätt rättfärdiga den här dyngan om plåt i fram, för mig är det otänkbart

tänkte du på posten ovanför dig?

om så är fallet ta å läs posten igen.
 

Gabor

Guest
Blir mer och mer trött på att politiker och myndigheter lägger ner miljoner på att sikta på ett mål som dom inte kommer att nå. (nollvisionen)
Det vore bättre om dom lade pengarna på sjukvård eller skola etc.

Blir det skylt-tvång fram så blir det till att köra utan, både fram å bak.

Skolan fick mer pengar , men ungjävlarna var så dumma i huvet så dom fatta inte det lärarna skulle lära dem. Nämligen att inte köra åt helvetes för fort förbi fartkameror.

Sjukvården fick åxå en massa pengar, men vården för de som körde i shorts å trilla kostade för mycket pengar och tog vårdtid från de som verkligen behövde det.

Nu är pengarna slut.

Och så var vi där igen. Kolla på föraren med mörka visiret...

Föreställ Er, Vägverket sitter och tittat på en bild från en pågåeende fortkörining...
- "Hmm, han är sig inte likt på körkortet, vi får skicka brev och fråga.."

"Vem var föraren som framförde Ert fordon den xx/xx-07?"

- "Inte var det jag iaf!"

Och vem skall då ta straffet? Ägaransvar, Eller hur. Kommer inte att hålla...
QUOTE]

Ägaransvar är lika med att du som ägare står för böter som förorsakats av
fordonet.

Ditt ansvar till vem du lånar ut hojen. Är den stulen så är det fan till att den verkligen är det om det händer något.

Vapenlagen att jämföra, du ska se till att ingen obehörig kan komma åt och bruka ditt vapen/ läs nu Fordon.

Ganska säker på att våra styrande i landet inte har några problem med att se till hur en skylt/ dekal ska se ut eller sitta fast fram på en mc, med eller utan kåpa.

Det är vi hojåkare å våran trafikattityd som fått vv, polis å regering att jaga oss.

Vi kan inte skylla på någon eller några andra än oss själva.

Ägaransvar fungerar alldeles utmärkt, andra europeiska länder har det, se tex England.
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Tänk att det ska ta flera år att äntligen få ett reg nr fram på hojen. Ägaransvar skulle det ha varit för länge sedan. :tummenupp

Då kanske många muppar skulle sluta fara fram på vägarna så att de som sköter sig ska slippa lda för deras framfart. :yoparty

Höj böterna till det dubbla när hojägaren upprepat drar på sig böter. :D

3 ggr inom 6 månader, indraget kÖrkOrt direkt. :arsele

"Då jävlar skulle ni sköta er, ansvarslösa slynglar...."..:mad:




















Ungefär så här lät det i ett rum för ett tag sedan, jag blev stolt över att få bli kallad slyngel samt att jag äntligen fick veta veta hur en sosse såg ut. :D
Skylten kan man tycka vad man vill om men ägaransvar är ohållbart. Om du ska sälja din hoj och Jag kommer och provar den, highsidar in i en flock småbarn som går med fröken och neonkepsar där 9 dör och 5 får men för livet. ÄR det då DITT fel om Jag hinner springa från platsen? Var drar man gränser?
 

Gabor

Guest
Skylten kan man tycka vad man vill om men ägaransvar är ohållbart. Om du ska sälja din hoj och Jag kommer och provar den, highsidar in i en flock småbarn som går med fröken och neonkepsar där 9 dör och 5 får men för livet. ÄR det då DITT fel om Jag hinner springa från platsen? Var drar man gränser?

Tjena T. Nu utan personpåhopp idag. Fallet som du beskriver, så inser du nog själv att personen som äger fordonet skulle ligga risigt till. Finns ingen annan än du som skulle kört fordonet. Låna ut, ditt ansvar, du skulle se till att ha ett låneavtal skrivet, precis som om du lånar ett vapen , lånelicens.

har du inget sådant, är det DU som åker dit om något händer.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top