Regelfråga, köra bilkö

Scilla

Ex-böna
Gick med
27 Apr 2005
Hoj
VTR1000F 03
Vet inte om det här är rättforumdel men...
Har en diskussion om huruvida det är tillåtet att som MC-förare köra om i flerfiliga bilköer eller köra om och ställa sig längst fram vid rödljus.
Det känns lite som att dunka skallen i en vägg, svenska avundsjukan härjar hos motparten och själv har jag aldrig tagit kortet, så vad är det som gäller rent lagligt? Gärna länk på det?

zike

REAL MEN WEAR PINK
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Rätta
Om det smäller när man lane-splittar så är det ju du som åker dit på det.
Har dock för mig att det finns någon regel som säger att om det är mycket stillastående trafik så får man göra sin egen fil om det kan ske säkert (?).

Jag lane-splittar iallafall hela tiden överallt och har inte haft några problem med det. Förmodligen dock inte helt lagligt antar jag..

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Vid köbildning får du med stor försiktighet köra om i det körfältet du ligger i till vänster om fordonet/fordonen framför men inne i samma körfält.

Lite gråzon helt klart men de flesta motorcyklister liksom jag själv använder detta godtyckligt och är ute på djupt vatten ofta.

Det tråkiga är att när man till och med gör saken korrekt verkar ändå avundsjukan vara så stor att prejningar är ett faktum. Samma sak att om man ligger till vänster om någon, så kollar denna i vänster backspegel och seglar per automatik ut till vänster och chansen är borta. Detta sker enligt principen du kommer dit du tittar och även av dem som tycker inte att någon skall ta deras köplats. Resultat blir oavsett att i alla fall jag kör om både till höger och vänster... Där det finns gott om plats helt enkelt...

Det är alltså inte tillåtet att kryssa fram hursomhelst eller köra på väggrenen enligt lagen.

Detta fick vi lära oss i körskolan och tyvärr har jag ingen länk men vet att det varit uppe förut med någon slags länk så om du söker ordentligt så bör du finna det.

Epzter

Med lem
Gick med
8 Mar 2007
Hoj
VTR1000F Firestorm
Jag ringde faktiskt för ett tag sen polisen om detta och fick följande svar:

Om det är köer på tvåfilig motorväg så får man göra detta.

Man får ställa sig längst fram i rödljuset också. Finns nämligen ingen regel som säger hur många fordon som får stå i bredd längst fram så länge man inte är i vägen.

Sen är det i slutändan en bedömningsfråga. Om "köerna" kör i 70km/h så är det nog inte så lämpligt. Men om det går under 40-50 så är det nog lugnt.

Scilla

Ex-böna
Gick med
27 Apr 2005
Hoj
VTR1000F 03
Tja, det jag fått lära mig är att om det kan göras på ett säkert sätt så får man köra om i samma körfält på vänster sida, typ sunt förnuft.
Så länge saker inte är förbjudet i lag så är det ju tillåtet?

Suck, är så less på folk som ska banka skallen i väggen...

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Hoj
CBF600SA
Har själv undrat en hel del så när jag spottade en polis mitt i köerna på Drottningholmsvägen så passade jag på att fråga. Han var väl ganska erfaren (50+) och sa att han inte hade en susning om det fanns någon lag angående det hela och sa väl ganska ordagrant: " - Har alltid funkat vad jag vet, ta det lugnt bara".

Kan väl iaf gissa mig till att trafiken måste vara i det närmaste stilla för att det ska vara "lagligt". När rullningen väl kommer igång så kan nog polisen se lite annorlunda på det, 40-50 km/h är nog definitivt inte ok. Men sen krävs det väl en hojpolis för att de ska kunna/bry sig om att göra något åt det också.

njelger

Guest
borde gå att söka på detta eftersom det är uppe på SH nån gång i månaden.

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Hoj
CBF600SA

Upp till 70 på skylten enligt samma tråd, men det krävs att det är köbildning på vägen. Definitionen av köbildning finns kanske som något prejudikat, men antar att det på den punkten polisen gör en bedömning om man är "vårdslös" eller inte.

Någon som har koll på var gränsen för köbildning går eller måste man använda det där sunda förnuftet?

McMiss

skenet bedrar...
Gick med
13 Jul 2009
Hoj
BMW F800R
Jag undanslapp motorvägskö på detta vis senast igår. :D :hoppa
De har stängt av till ett körfält på R40 & där filerna går ihop är det naturligtvis alltid stopp vid 16-snåret. Tänkte som så att när jag nu för en gångs skull slipper sitta i en bil & svära åt köerna så tar jag chansen. Njööööt av att lämna en sisådär 25 bilar bakom mig. :hihi Väl inne i "byggchikanen" flöt trafiken fint igen. "Kan man så bör man"...

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Har för mig att det är ok så länge du ej korsar en heldragen linje.

//Andreas

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Du får köra om om du kan göra det på vänstersida utan att risk. Du får inte heller köra över i andra filen. Så ligger bilen långt till vänster så kan du i regel inte. Men det är väl bara Hamrén som bryr sig här i sthlm. Har lanesplitat framför snuten samt kört förbi i bussfil utan att de bryt sig.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...