regga återställning från 25kw - fazer.

SLOE

gasar och blundar
Gick med
9 Dec 2006
Ort
Sthlm norr
Hoj
R1200GubbSläde
undertecknad har en fazer 600 som original stod som 40-någonting kw på pappret. jag ströp den till 25kw, men nu i maj får jag fullt kort och tänkte då återställa den till original igen. problemet är ju bara att hojen egentligen har 70-någonting kw original.

bänkar de hojen eller godtar de bara att jag säger att strypningarna är bortplockade? vore ju trist att ha landets enda fazer "fullreggad" och därmed dyrare i försäkring än landets alla andra fazers...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Försäkringarna nuförtiden baseras väl på ursprungseffekt eftersom så många ändå fuskade med det där?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Försäkringarna nuförtiden baseras väl på ursprungseffekt eftersom så många ändå fuskade med det där?

Men om de lyckas luska ut att den minsann har annan effekt i verkligheten än på pappret den dag du ligger i diket och hojen är mindre schnygg kan du enligt murphys lag räkna med att försäkringsbolaget fnissar sig harmynt.. Eller herr konstapel för hojen var minsann olaglig då motoreffekten översteg den registrerade....
 
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Om jag förstår dig rätt så menar du att är rädd för att försäkringsbolaget kommer att försäkra dig på 95hk istället 66hk (49kw) som står i regbeviset, när du avstryper hojen?
Eftersom modellen är inreggad som 49kw i Sverige så antar jag att försäkringsbolagen anser att det är ursprungseffekten, trots att den egentligen är 95hk och därför baserar just baserar premien på 49 kw.

Det är ju tack vare det här som Fazern är så förhållandevis billig att försäkra.:tungan
 

SLOE

gasar och blundar
Gick med
9 Dec 2006
Ort
Sthlm norr
Hoj
R1200GubbSläde
Om jag förstår dig rätt så menar du att är rädd för att försäkringsbolaget kommer att försäkra dig på 95hk istället 66hk (49kw) som står i regbeviset, när du avstryper hojen?
Eftersom modellen är inreggad som 49kw i Sverige så antar jag att försäkringsbolagen anser att det är ursprungseffekten, trots att den egentligen är 95hk och därför baserar just baserar premien på 49 kw.

Det är ju tack vare det här som Fazern är så förhållandevis billig att försäkra.:tungan


det är precis så jag menar.
fast det kommer ju stå 95hk i regbeviset istället för 66 om besiktningen bestämmer sig för att bänka istället för att bara "återställa" till "originaleffekten". (många citationstecken...)

skenförsäkrar alla som kör omkring med sin fazer, eftersom de är inreggade på 49kw trots att de egentligen har 70-någonting? man har väl säkert någon skyldighet att se till att rätt är rätt så att säga?

har sett att många motarder också är "fabriksreggade" på betydligt lägre effekt än de egentligen har.
 
Last edited:

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Eftersom försäkringsbolagen går efter ursprungseffekten så är det väl bara att göra som de flesta andra: Plocka bort strypningen, kör och var glad. Du har ju körkort för obegränsat. När jag ringde runt för ett tag sedan och kollade var det samma premie oavsett om det var 25 kW eller ostrypt.
 

SLOE

gasar och blundar
Gick med
9 Dec 2006
Ort
Sthlm norr
Hoj
R1200GubbSläde
Eftersom försäkringsbolagen går efter ursprungseffekten så är det väl bara att göra som de flesta andra: Plocka bort strypningen, kör och var glad. Du har ju körkort för obegränsat. När jag ringde runt för ett tag sedan och kollade var det samma premie oavsett om det var 25 kW eller ostrypt.


den är ju reggad som 25kw nu, och för att ingen ska klaga så bör jag väl regga om den igen när jag tar bort strypningarna.

just nu har jag bilsport & mc:s 25kw-försäkring, så det finns åtminstone ETT bolag som försäkrar på begränsat.


mja alltså. frågan var mest:
när jag åker till registreringsbesiktningen - bänkar de hojen eller återställer de bara effekten till det som hojen var på pappret innan den ströps?
 
Last edited:

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
den är ju reggad som 25kw nu, och för att ingen ska klaga så bör jag väl regga om den igen när jag tar bort strypningarna.

just nu har jag bilsport & mc:s 25kw-försäkring, så det finns åtminstone ETT bolag som försäkrar på begränsat.


mja alltså. frågan var mest:
när jag åker till registreringsbesiktningen - bänkar de hojen eller återställer de bara effekten till det som hojen var på pappret innan den ströps?
Bilprovningen har ingen bromsbänk så det kommer dom inte göra.
För att få ett säkert svar är det lättast att ringa bilprovningen :tummenupp

Teknisk upplysning:
Måndag - fredag 08.00 - 16.00

Telefonnummer: 0771-600 800
 

Kneedrag

Guest
få det bekräftat av en mcverkstad på papper att strypningen är borttagen. Åk förbi besiktningen lämna papper till besiktningsgubbe klart
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Blir så mycket moral gnäll om strypningar och så. Hur många gnäller om sånt när vissa på forumet slänger på Turbo och åker utan att försäkra efter effekten? är inte det att skenförsäkra?
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top