Regga för 25kw

Dallass

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2009
Hoj
honda cb650 -80
Hej,

Letar nu motorcykel till mig, och måste då ha en hoj med max 25kw(19år). Men tänkte köpa mig en gammal 70-80 talare. Går det att få ner dessa till 25kw, med enkla medel? Som sedan godkännes vid besiktning.

Motorcyklar jag funderar på:

Honda cb400-900.

tack på förhand

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är säkert utmärkta cyklar att strypa ner, men då dom börjar vara ganska gamla så finns nog inte färdiga strypsatser att köpa, utan det blir till att åka till en mc mek med bromsbänk och prova egna strypningar, samt bromsa den och skriva intyg.

Köper du en färdigutprovad strypsats så räcker det med ett intyg på att det är rätt strypsats och att den är monterad rätt.
Ingen bromsbänkskörning behövs.

Men jag gillar din tanke på en liten gammelhoj.

Ju närmare 25kw den ligger från början desto mindre störande blir strypningen.
Då kanske det räcker med trottelstoppar som hindrar trotteln att gå i topp, dvs lätt att återställa till orginal sedan.

Last edited:

Dallass

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2009
Hoj
honda cb650 -80
Okej, Lutar åt en lite mindre hoj då, köper man sig en 400-500, så lär man ju kunna strypa ner den enkelt själv. Att man behöver intyg från att den har 25kw förstår jag, men måste man ha intyg på hur/vart man strypt den?

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
HRC baby.
cbr 600 87-90 classicförsäkring samt färdiga strypkit finns, riktigt fin motor med, uppgradera bromsar å fjädring så har du en svinskoj hoj billligt sen.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jo, på bromsningsintyget ska nog stå var strypningarna sitter, så att det går att kontrollera att dom sitter kvar.

Jag har inte själv någon erfarenhet, men det låter som om hojen MrJaggu tipsade om är ett bra val, så modern som möjligt för väghållningens skull och så liten och lätt som möjligt för att göra det bästa av effekten du får köra med.

Men en 70-80 tals 400cc caféracer vore också ball, men blir det ju egna strypningar misstänker jag.

liggan

Ny medlem
Gick med
15 May 2009
Hoj
yamaha tzr 125*2 honda cbr 600f ,suzuki gs75x,yamaha rd125
Jag körde själv en gammal hojj, fars suzuki gs75x från 82, det är inga problem med att hitta strypningar till motorcyklar. Det brukar vara en bricka i varje insugsgummi, där en liten bit är utskuren så motorn får mindre bensin. det behöver inte vara någon gammal mc, det funkar lika bra med en nyare, jag själv har uppdaterat mig och köpt en honda cbr 600 från 2000 och brickor var inga problem att hitta. så titta inte bara på någon gammal hoj, det är bättre om du kollar på någon hojj som du tycker är snygg och som du kan tänka dej att köra, sen när du får ditt tunga körkort är det bara att plocka ut brickorna, regga om den till tung och ut o åka :)

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
www.alphatechnik.com har strypsatser till överkomliga priser med dokument som skall medtagas vid besiktning.
Dom har även satser till Honda's 70-talare. Och dom flesta andra hojar också för den delen.
Du betalar 1180:- inkl.frakt ifrån Tyskland.
Förövrigt samma leverantör som levererar till MC kompaniet i Väring.

Kan man spara 700:- så tycker jag att man skall göra det:)

Last edited:

Jimmy I

Dead On Arrival
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
2016 Aprilia Shiver 750
En CB400N från tidigt 80-tal har 42 kusar så det borde väl klara sig? Min kalkulator säger iofs att 25 kw är 40 hk avrundat. Vore ju fan om man åkte på olovlig körning när det skiljer 2 kusar bara. Synd att 25 kw inte är på bakhjulet. Då hade det öppnat för fler modeller.:)

Satsa på en hoj som redan har strypt effekt. Både billigare och enklare. Finns dessutom gott om objekt i den effektklassen.

Varför hoj från 70-80talet?:va Crap väghållning och bromsar och med 25 kw så är det inte direkt high life på den sidan heller.

Last edited:

Svanstedt

Viljan finns..
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Suzuki GSX-R 600 -00
Fattar inte varför man ska ta nån gammal härk som man ändå kommer hata..

Visst, det är lite dyrare med inköpet på en nyare hoj, men så jäkla mycket i försäkring skiljer det faktiskt inte.

Däremot skiljer det jävligt mycket i feeeeelingen.

I värsta fall är det ju bara att skenförsäkra :tummenupp

:rolleyes:

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Fattar inte varför man ska ta nån gammal härk som man ändå kommer hata..

Visst, det är lite dyrare med inköpet på en nyare hoj, men så jäkla mycket i försäkring skiljer det faktiskt inte.

Däremot skiljer det jävligt mycket i feeeeelingen.

I värsta fall är det ju bara att skenförsäkra :tummenupp
:rolleyes:
för att gammla härk är ofta mycket billigare än en nyare som inte är halvt slutkörd.. är man helt nybörjare så känns nog mindre i hjärtat att lägga ner en hoj från 70,80-talet än en nästan ny:rolleyes:

köper man en hoj från '90 eller tidigare så finns de ju helförsäkring hos bilsport och mc för ca 1600, bara de är ju ett stort plus till en äldre hoj:tummenupp
Ja tyvär måste man strypa dom men det märks ingen skillad att tala om med eller utan strypningar
bara svårt som fan att få upp dom i 180 med strypningarna i :D
Min xj900 går knappt i 160 strypt:näsblod

Pierro0087

Medlem i MCE
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Honda Hornet 600 -05
Pierro0087 skrev:
Inskickat av Pierro0087 Läs Inlägg
Ja tyvär måste man strypa dom men det märks ingen skillad att tala om med eller utan strypningar
bara svårt som fan att få upp dom i 180 med strypningarna i
Min xj900 går knappt i 160 strypt

55-60 kg förare, medvind och ligga på tanken :D
det mesta går bara man vill

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
har en 25kw reggad hoj som ska säljas, pm.a om du e intresserad.

sodafyrer

sodafyrer
Gick med
6 Apr 2009
Hoj
1997 honda cbr 1000f
Mcxpress bänkade våran xr 400r och gjorde strypbricka+ skrev intyg till bilprovningen för 1000kr. Visst encylindrig men som info. Synd bara att det ligger lite oländligt till denna eminenta firma. (för dom flesta).

r33z

Livsnjutare
Gick med
27 Aug 2008
Hoj
KTM 690 Endurov, Honda 600 Hornet
Skaffade en gammal kawa z400 till frugan, den skulle ha 27-28kW original (tror ja) men efter bänkande visade sig att många av hästarna gått o dött, bara 19kW kvar. Så den behövdes inte strypas. Bara ett nytt bänkintyg och en omregistrering.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati