Regga som lätt-mc

Born2Stroke

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
Ingen för tillfället.
Nu är inte jag den bäste på att söka så jag vet inte om det finns tidigare, liknande trådar.. Men ja frågar ändå.

Går det att regga en Enduro reggad 125a till Lätt-MC? Vad krävs?

Går det att läsa om detta på VV eller bilprovningens hemsida?
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Skitsvårt

E-reg till LV-reg var förjävligt innan årsskiftet men nu måste dom vara Euro3 godkända också, det gör inte skiten lättare...


Bättre att köpa något redan LV-reggat
 

Born2Stroke

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
Ingen för tillfället.
Okej. Går det att läsa mer om reglerna någon annan stans?
Hur har dem som man ser på blocket ex EXC 125 -03 LV reg lyckats få igenom sina? Vad var det för regler då?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Okej. Går det att läsa mer om reglerna någon annan stans?
Hur har dem som man ser på blocket ex EXC 125 -03 LV reg lyckats få igenom sina? Vad var det för regler då?

Nästan 100% säker på att alla ktm exc efter 2003 (och i vissa fall tidigare) är lv-reggade från fabrik
 

Born2Stroke

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
Ingen för tillfället.
Okej. Så det är helt enkelt bara till å kolla upp om den är LV eller E-reg? Kan alltså vara helt enduro kittad men ändå vara LV reggad?
Måste jag regga om den något i alla fall, eller är de bara tuta å köra med A1 kortet?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Okej. Så det är helt enkelt bara till å kolla upp om den är LV eller E-reg? Kan alltså vara helt enduro kittad men ändå vara LV reggad?
Måste jag regga om den något i alla fall, eller är de bara tuta å köra med A1 kortet?

Jupp. Slå ett kik i reg.registret innan köp.. Dom flesta KTM är reggade med fjutteffekt
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Okej. Så det är helt enkelt bara till å kolla upp om den är LV eller E-reg? Kan alltså vara helt enduro kittad men ändå vara LV reggad?
Måste jag regga om den något i alla fall, eller är de bara tuta å köra med A1 kortet?

Står massa dispenser (körriktningsvisare bl.a.) under tilläggsinformation om den är e-reggad
 

Born2Stroke

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
Ingen för tillfället.
Okej. Men om ja då köper en LV reg så är det bara till å köra med A1 kortet? Inga problem?
 

Born2Stroke

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
Ingen för tillfället.
Okej. Men om den är o-strypt men LV reg (Hur det nu skulle gå till? Dispens för enduroförare?).
Behöver jag då strypa den och fara in å regga om den till 11kw för att bli laglig?
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Okej. Men om den är o-strypt men LV reg (Hur det nu skulle gå till? Dispens för enduroförare?).
Behöver jag då strypa den och fara in å regga om den till 11kw för att bli laglig?
Är den mot förmodan LV-reggad på full effekt får du tjöppa en strypsats att montera innan du far in och reggbesiktar den till A1. Men är den LV-reggad så borde den vara registrerad med typ 4 kw.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Okej. Men om den är o-strypt men LV reg (Hur det nu skulle gå till? Dispens för enduroförare?).
Behöver jag då strypa den och fara in å regga om den till 11kw för att bli laglig?
Där finns inga EXC 125 som är LV reggade med ursprungseffekt...
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Där finns inga EXC 125 som är LV reggade med ursprungseffekt...

Tror jag sett en 02a på 25kw faktiskt ganska säker på att den var LV-reggad men kan minnas fel, fast du kanske tänkte på dom som var reggade direkt från ÅF som standard? :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Tror jag sett en 02a på 25kw faktiskt ganska säker på att den var LV-reggad men kan minnas fel, fast du kanske tänkte på dom som var reggade direkt från ÅF som standard? :)

KTM Sverige själva har inte sålt några LV reggade 125or med full effekt i regbeviset sen stenåldern och i de COC dokument som ligger till grund för regbesiktning av svenska cyklar så finns inte ursprungseffekten med.

Enda chansen jag kan se är att importerat en cykel från tyskland med fullefekt i regbeviset och skaffa svenska plåtar till den. Men man kan undra varför man skulle vara så dum då detta innebär att det krävs tungt kk för att få köra dem (inte ens mellanklass då den faller på effekt/vikt gränsen)
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top