Registrera om mc från strypt till originaleffekt

Russin79

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2021
Hoj
2001, Suzuki GSF1200S
Hej,

Jag har nyligen köpt en gsx-r 750 som är registrerad som strypt från 94kW till 23kW.
Strypningarna är borttagna av nån tidigare ägare så hojen har nu sin ursprungliga originaleffekt.
Jag är en person som tycker om när saker och ting går rätt och riktigt till, därav vill jag gärna regga tillbaka den till sin ursprungliga kW.

B6EF1022-B475-4C95-9594-23B69C24635F.png

Följdfrågan blir också gällande försäkringskostnaden.
Jag tecknade försäkring igår och i bekräftelsedokumentet står det att dom alltid utgår från originaleffekten och inte nuvarande effekt när premiem beräknas.
Jag tolkar det som att premien blir oförändrad, är det någon som gjort detta tidigare och har full koll?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Hej,

Jag har nyligen köpt en gsx-r 750 som är registrerad som strypt från 94kW till 23kW.
Strypningarna är borttagna av nån tidigare ägare så hojen har nu sin ursprungliga originaleffekt.
Jag är en person som tycker om när saker och ting går rätt och riktigt till, därav vill jag gärna regga tillbaka den till sin ursprungliga kW.

View attachment 464302

Följdfrågan blir också gällande försäkringskostnaden.
Jag tecknade försäkring igår och i bekräftelsedokumentet står det att dom alltid utgår från originaleffekten och inte nuvarande effekt när premiem beräknas.
Jag tolkar det som att premien blir oförändrad, är det någon som gjort detta tidigare och har full koll?
Du behöver göra en ny registreringsbesiktning. Där behöver du intyga att strypningen är borttagen och att det är fackmannamässigt gjort.

Om ditt försäkringsbolag alltid räknar på orginaleffekt så ska premien vara densamma.

Russin79

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2021
Hoj
2001, Suzuki GSF1200S
Då kommer nästa dumma fråga från mig.
Jag har inga papper/intyg som styrker att strypningarna är borttagna.
Kan jag åka till en märkesverkstad så att dom får titta på dessa punkter och intyga att dom är återställda till original?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Då kommer nästa dumma fråga från mig.
Jag har inga papper/intyg som styrker att strypningarna är borttagna.
Kan jag åka till en märkesverkstad så att dom får titta på dessa punkter och intyga att dom är återställda till original?
Ja det ska fungera.

Chrull

Medlem
Gick med
26 Jun 2017
Hoj
Moto Guzzi V9 Roamer, DR650se, Scorpa SY250
Jag gjorde en registreringsbesiktning på min ER6 när jag skulle köra upp för A 2017 Skrev ett eget intyg i word på två rader. Något i stil med:
”Härmed intygas att motorcykeln med ramnr xxxxxx är återställd till ursprunglig effekt (x KW).”
åååå/mm/dd
Signatur

Tidigare ägare hade även varit vänlig nog att spara den gamla plåtbrickan mes de ursprungliga effekt/dB-siffrorna så den monterades tillbaka.

Russin79

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2021
Hoj
2001, Suzuki GSF1200S
Jag gjorde en registreringsbesiktning på min ER6 när jag skulle köra upp för A 2017 Skrev ett eget intyg i word på två rader. Något i stil med:
”Härmed intygas att motorcykeln med ramnr xxxxxx är återställd till ursprunglig effekt (x KW).”
åååå/mm/dd
Signatur

Tidigare ägare hade även varit vänlig nog att spara den gamla plåtbrickan mes de ursprungliga effekt/dB-siffrorna så den monterades tillbaka.
Då finns det hopp att det kan bli smidigt med regbes.
Påverkade detta din försäkring?

Chrull

Medlem
Gick med
26 Jun 2017
Hoj
Moto Guzzi V9 Roamer, DR650se, Scorpa SY250
Kan inte minnas att det skulle ha påverkat min försäkring.
Att försäkra en ER6a är dock snuskigt billigt (runt 2000 helår/hel) så det är inte säkert att jag märkte något :p

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping