Registreringsbesiktiga 25/35 kw, delade åsikter!

mxjonte

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2013
Hejsan, tog mitt körkort (mellankort) i våras och har under en tid kört supermotard, men nu tröttnat på det. Då det inte längre går att köra en t.ex. strypt r6a på mitt körkort så har jag bestämt mig för en kawasaki er-6... finns ju inte så mycket att välja på, men den verkar vara omtyckt iaf!

"Problemet" är att det inte finns så många strypta er-6or, vilket gör att jag kommer behöva registrera om hojen jag köper. Och här råder det delade meningar! Jag har läst på en hel del lite varstans, och merparten påstår att man kan köpa strypningssatser på internet, skruva på den själv, skriva under medföljande papper, och åka in o besiktiga tillsammans med regbevis osv!

mcweb.se påstår dock något annat, de säger att monteringen av (i detta fall för er-6) torxskruven som begränsar hur möö du kan dra i gasen, måste monteras och få pappret underskrivet på verkstad! Låter för mig, som inte har svårt för att meka själv, helt otroligt att de ska kosta mig nära på 3000 kr att få ett styck torxskruv monterat, samt ett papper påskrivet!! Blir upprörd minst sagt.

Vad tror ni om detta? Har reglerna för registreringsbesikting ändrats nyligen, eller stämmer inte verkstadens utlåtande?

En annan fundering jag har är varför man måste ha just "den skruven", jag borde väl lika gärna kunna montera en egen skruv, och göra en bänkning på hojen som bevisar effekten.

Upprörd :huvet

Hoppas ni är villiga att diskutera!

Jag har haft samma hoj som du, jag skruvade i skruven. Köptes på mc kompaniet, (hutlöst jävla dyrt). Du får ett papper med som du själv skriver på och lämnar in till besiktningen. Så var de för 2 år sen iallfall.

Fattar att du blir upprörd då de tar längre tid att hitta rätt mejsel än att sätta i skruven.

Jag har haft samma hoj som du, jag skruvade i skruven. Köptes på mc kompaniet, (hutlöst jävla dyrt). Du får ett papper med som du själv skriver på och lämnar in till besiktningen. Så var de för 2 år sen iallfall.

Fattar att du blir upprörd då de tar längre tid att hitta rätt mejsel än att sätta i skruven.

Där ser man! mcweb tar 250 kr för skruven, men efter att jag frågat dom verkar det inte som att något intyg ingår... men den kanske man kan beställa från kawasaki?

Mycket märklig situation

jag köpte min 35kw stypning från mc-kompaniet, detta var dock till min sv650s men det är samma princip. Man får strypningen (i mitt fall brickor) samt ett gult intyg detta skriver man på och tar med sig till reg-besiktningen där får man även skriva hur det är strypt samt signera detta. Sen är det bara att köra! Men du måste ha intyget om du inte tänker bänka den och få bevis på effekten på det viset. :)

jag köpte min 35kw stypning från mc-kompaniet, detta var dock till min sv650s men det är samma princip. Man får strypningen (i mitt fall brickor) samt ett gult intyg detta skriver man på och tar med sig till reg-besiktningen där får man även skriva hur det är strypt samt signera detta. Sen är det bara att köra! Men du måste ha intyget om du inte tänker bänka den och få bevis på effekten på det viset. :)

Gjordes detta i år? =)

har ju ingen aning om vad en bänkning kostar och vart man kan göra det... men hade vart intressant!

Gjordes detta i år? =)

har ju ingen aning om vad en bänkning kostar och vart man kan göra det... men hade vart intressant!
Yes, för ca 3 veckor sen vill jag minnas :)

För bänkning så behöver du fixa strypningen bricka eller skruv eller vad det nu är för din hoj, montera denna och sedan betala för bänkningen. Vill minnas att det är lika dyrt som strypsatsen är :)

Yes, för ca 3 veckor sen vill jag minnas :)

För bänkning så behöver du fixa strypningen bricka eller skruv eller vad det nu är för din hoj, montera denna och sedan betala för bänkningen. Vill minnas att det är lika dyrt som strypsatsen är :)

Okej, då måste man alltså inte åka till en verkstad! Tackar så mycket för svaren! =) Ska försöka hitta någon som kan bänka i närheten av halmstad, mest för skojs skull

Okej, då måste man alltså inte åka till en verkstad! Tackar så mycket för svaren! =) Ska försöka hitta någon som kan bänka i närheten av halmstad, mest för skojs skull
Nope det behövs inte, jag som inte alls är duktig på mekande fick ihop det på ca 1.5 timme så inga problem alls :) lycka till!

Får man inte köra vilka hojar som helst som är strypta längre? Jag har en 25kW z750 som ska säljas. Kvalar den in under dom nya reglerna?

Nope det behövs inte, jag som inte alls är duktig på mekande fick ihop det på ca 1.5 timme så inga problem alls :) lycka till!

Du raffe, behövde du något papper från kawasaki med dig till besiktningen? med tanke på att hojarna är heltypsgodkända?
gjorde du regbesiktning eller något som heter "typbesiktning" (eller dylikt)? Vad kostade den isf?
:)

Du raffe, behövde du något papper från kawasaki med dig till besiktningen? med tanke på att hojarna är heltypsgodkända?
gjorde du regbesiktning eller något som heter "typbesiktning" (eller dylikt)? Vad kostade den isf?
:)
Inget från mc-tillverkaren, det enda jag hade med mig var den gula lappen (intyget) som man får med när man köper strypsatsen från mc-kompaniet. Det heter regbesiktning och vill minnas att den kostade 850kr :) eller i närheten av det.

Proceduren:
1.Beställde strypning från mc-kompaniet
2.Stoppade i strypbrickorna
3.bokade tid hos närmaste besiktning som reg-besiktar motorcyklar
4.Åkte dit med gula-lappen (intyget från mc-kompaniet) och fick då skriva hur den var strypt, skrev att det är brickor vid insuget.
5. Betala och åk :)

Grejen med de här strypkiten är att det är intyget för att kunna regbesikta som man egentligen bara betalar för.

Själva strypsatsen kostar ingenting att tillverka, då det som i ditt fall, bara är en torxskruv som man kan fixa för en femma på närmaste järnhandel.

Sen ER-6:an är ju den hojen jag ser på blocket som nästan alltid är strypt eftersom den är en sån populär mellan/a2 hoj, lite konstigt då att du inte hittade någon.... :glömdet

Last edited:
Inget från mc-tillverkaren, det enda jag hade med mig var den gula lappen (intyget) som man får med när man köper strypsatsen från mc-kompaniet. Det heter regbesiktning och vill minnas att den kostade 850kr :) eller i närheten av det.

Proceduren:
1.Beställde strypning från mc-kompaniet
2.Stoppade i strypbrickorna
3.bokade tid hos närmaste besiktning som reg-besiktar motorcyklar
4.Åkte dit med gula-lappen (intyget från mc-kompaniet) och fick då skriva hur den var strypt, skrev att det är brickor vid insuget.
5. Betala och åk :)

Då får jag tacka så hemskt mycket för hjälpen!! :D

Max ursprungseffekt 70 kw, max 0.2 kw/kg

Påpekar att det gäller enbart för den "nya" klassen. Har man tagit körkort för 25 kw är det fortfarande alla gamla regler som gäller både vad gäller hojens strypning och vilken man själv får köra.

om en mc är reggad med 35 kw innan dessa nya regler kom är den då mellanhoj nu?
Tänker på en med regnummret GLY398.

Om den passar in med ovan nämda gränser. Dvs max ursprungseffekt 70 (om det är en strypt hoj) samt max 0,2 kw/kg.
Vad jag får fram är det en Freewind och den borde gå utmärkt. Ursprung 47 kw och tjänstevikt på 190.

Istället för att tänka i "gamla" och "nya" mellanklassen - tänk på vad som gällde när du tog ditt körkort. Det gäller fortfarande, och inget annat.

Med utgångspunkten från din behörighet blir det mycket lättare att kolla vilka hojar som funkar att strypa.

:tummenupp

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...