Reglemente för MotoGP?

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Himmla fin hemsida på MotoGP , men det går ju för jäziken inte att se vad reglerna och restriktionerna är. Det är först på protons hemsida jag fick se att cyklarna inte får väga för lite beroende på hur många cylindrar de har etc.

Mitt intresse för MotoGP cirkusen är relativt färskt så förvånad blir jag när jag ser att 4-taktarna har 990ccm :confused: . Jag trodde att det var begränsat till 500ccm.....

Så var kan man se vad di däringa MotoGP cyklarna kör efter för regler?

SpeedAbuser

#69 125STD (-03)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
flugan skrev:
Mitt intresse för MotoGP cirkusen är relativt färskt så förvånad blir jag när jag ser att 4-taktarna har 990ccm :confused: . Jag trodde att det var begränsat till 500ccm.....
Anledningen till att det inte längre är 500cc som gäller är p.g.a. att man inte kör 2-takt längre. Det skulle vara duktigt slött om GP-grabbarna skulle pysa runt på 500cc 4t.

Som bekant lyder regeln att det går att få ut dubbelt så många hästar ur en 2taktare på samma kubik som en 4taktare. :fakta

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Re: Re: Reglemente för MotoGP?

SpeedAbuser skrev:
Anledningen till att det inte längre är 500cc som gäller är p.g.a. att man inte kör 2-takt längre. Det skulle vara duktigt slött om GP-grabbarna skulle pysa runt på 500cc 4t.

Som bekant lyder regeln att det går att få ut dubbelt så många hästar ur en 2taktare på samma kubik som en 4taktare. :fakta

När började de med 4-takt i MotoGP? Hur många kubik får en 4-taktare vara i MotoGP?

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
det får inte vara över 1000cc med 4takt och inte över 500cc med 2takt... tror det är 2-3hojjar som fortfarande kör 2tack(äkta räjs)... 4taktarna kom väl i år? ..eller var det förra? :D

4taktarna kör med allt ifrån V5 motor till R4:a

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
kajlyl skrev:
det får inte vara över 1000cc med 4takt och inte över 500cc med 2takt... tror det är 2-3hojjar som fortfarande kör 2tack(äkta räjs)... 4taktarna kom väl i år? ..eller var det förra? :D

4taktarna kör med allt ifrån V5 motor till R4:a

990cc Men sa de inte att hånda började med 800 nånting?

(EDIT) en lien del av :D resten finns på 22000rpm.com

Last edited:
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...