Regler för handledare vid privat övningskörning

Hornet_Nicke

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Husa 650
Jag har lite funderingar på ifall jag får vara handledare för min polare vid privat övningskörning. Reglerna är som följer:

"För att godkännas som handledare ska du:
- ha fyllt 24 år,
- sedan minst fem år i obruten följd ha svenskt körkort eller körkort från en annan EES-stat med behörighet för det fordon som övningskörningen avser,
- dessutom ha vana och skicklighet att köra den aktuella fordonstypen."

Jag är 24 och har tog tungt mc-kort först förra hösten men har haft lätt mc-kort sedan 1996. Och det är väl antagligen det som det kan stypa på att jag haft tungt mc-kort för kort tid.

Har skickat in papper till Länstyrelsen alldeles nyss så det lär ju visa sig så småningom, men är det någon som vet hur det funkar eller har varit med om denna situation så vore det roligt att veta ifall det gick vägen för er???
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Hornet_Nicke skrev:
Jag har lite funderingar på ifall jag får vara handledare för min polare vid privat övningskörning. Reglerna är som följer:

"För att godkännas som handledare ska du:
- ha fyllt 24 år,
- sedan minst fem år i obruten följd ha svenskt körkort eller körkort från en annan EES-stat med behörighet för det fordon som övningskörningen avser,
- dessutom ha vana och skicklighet att köra den aktuella fordonstypen."

Jag är 24 och har tog tungt mc-kort först förra hösten men har haft lätt mc-kort sedan 1996. Och det är väl antagligen det som det kan stypa på att jag haft tungt mc-kort för kort tid.

Har skickat in papper till Länstyrelsen alldeles nyss så det lär ju visa sig så småningom, men är det någon som vet hur det funkar eller har varit med om denna situation så vore det roligt att veta ifall det gick vägen för er???



Jag är handledare för 3pers. Tog som du lätt mc kort 1996, tungt 2001. De räknar nog efter hur länge man har haft kort dvs 8 år för mig. Vet inte om det spelar roll att jag tog mitt första kort på de gamla reglerna men det gjorde ju du med.

Lycka till!
 

ernstdon

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Vällingby
Hoj
Yamaha 900 diversion
Handledare

Hej Nicke!
Ja, du har rätt. Tyvärr kan du inte vara handledare förrän du har haft ditt tunga kk i 5år. Däremot kan du vara handledare för klass A1.
//ernstdon
Hornet_Nicke skrev:
Jag har lite funderingar på ifall jag får vara handledare för min polare vid privat övningskörning. Reglerna är som följer:

"För att godkännas som handledare ska du:
- ha fyllt 24 år,
- sedan minst fem år i obruten följd ha svenskt körkort eller körkort från en annan EES-stat med behörighet för det fordon som övningskörningen avser,
- dessutom ha vana och skicklighet att köra den aktuella fordonstypen."

Jag är 24 och har tog tungt mc-kort först förra hösten men har haft lätt mc-kort sedan 1996. Och det är väl antagligen det som det kan stypa på att jag haft tungt mc-kort för kort tid.

Har skickat in papper till Länstyrelsen alldeles nyss så det lär ju visa sig så småningom, men är det någon som vet hur det funkar eller har varit med om denna situation så vore det roligt att veta ifall det gick vägen för er???
 

Hornet_Nicke

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Husa 650
Aci är du handledare för A1 eller A??? Jag förstår att jag får vara handledare för A1 men det är ju för A-behörighet jag vill vara handledare.
 

twiZt

SpaceMonkey!!!
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Östra Götaland
Hoj
SeeBeAreNajnOhOhAreAre
Om man haft lätt mc körkort innan så räknas det med i tiden!


En annan fråga ang. övn.körning...

MÅSTE den som är handledare köra bakom? Eller är det tillåtet att handledaren åker framför för att ex. visa spårval osv.?
 

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
Hornet_Nicke skrev:
Aci är du handledare för A1 eller A??? Jag förstår att jag får vara handledare för A1 men det är ju för A-behörighet jag vill vara handledare.
- sedan minst fem år i obruten följd ha svenskt körkort eller körkort från en annan EES-stat
med behörighet för det fordon som övningskörningen avser


A1 och A-kortet är INTE samma behörighet
 
Last edited:

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
twiZt skrev:
Om man haft lätt mc körkort innan så räknas det med i tiden!


En annan fråga ang. övn.körning...

MÅSTE den som är handledare köra bakom? Eller är det tillåtet att handledaren åker framför för att ex. visa spårval osv.?

Nix, Det finns ingen regel som säger att övningsledaren måste köra bakom.

Det är fullt tillåtet att ligga framför. Däremot så skall du som övningsledare "utöva uppsyn" för den du tränar. Så utan backspeglar så flyger nog inte den fågeln...
 

Hornet_Nicke

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Husa 650
Affe_R1 skrev:
- sedan minst fem år i obruten följd ha svenskt körkort eller körkort från en annan EES-stat
med behörighet för det fordon som övningskörningen avser


A1 och A-kortet är INTE samma behörighet

Det är ju en tolkningsfråga egentligen. Jag skickade in papprena till länstyrelsen förra veckan så jag lär ju få besked troligtvis den kommande veckan. Det funkade ju för Aci.

Är det någon här som har samma förutsättningar som jag och har blivit nekad som handledare av länstyrelsen?
 

twiZt

SpaceMonkey!!!
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Östra Götaland
Hoj
SeeBeAreNajnOhOhAreAre
Affe_R1 skrev:
- sedan minst fem år i obruten följd ha svenskt körkort eller körkort från en annan EES-stat
med behörighet för det fordon som övningskörningen avser


A1 och A-kortet är INTE samma behörighet


Hmmm, förvirringen är total... :confused: :confused: :confused:

Jag pratar lite av erfarenhet, en polare fixade TUNGT kort förra sommaren, men han hade haft LÄTT kort innan i minst 5 år. Direkt efter att han tagit TUNGT kort kunde han vara handledare för TUNGT kort...
Fortfarande oklart?! :fatta! :fatta! :tummenupp :tummenupp
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Hornet_Nicke skrev:
Aci är du handledare för A1 eller A??? Jag förstår att jag får vara handledare för A1 men det är ju för A-behörighet jag vill vara handledare.



Hmm missat att svara, jo jag är handledare för A inte A1!

Det är ju ett par jag är handledare åt som sagt var och papprerna är ok. Kan ju vara så att de går på de gamla reglerna eftersom jag tog mitt första kort med dem. :confused:
 

Casca

Numera innehavare av än V-twin
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Höör
Hoj
RSV 1000 -01
Mailade vägverket för en vecka sedan om precis samma sak.
Du ska ha haft körkort för A (obegränsad) i 5 år om du vill övningsköra med någon som övningskör med obegränsad hoj. Detsamma gäller ju då A (begränsad)
Att det sen inte står något om obegränsad/begränsad på handledarpapperna är en annan femma
 

Joshi

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2004
Ort
Ålesund I Norge
Hoj
Nada at the moment
Ni ska ha klart för er att dom inte e jätte noga på länstyrelsen..vet folk som varit av med körkortet för typ 3 år sedan och ändå blev godkända.Dom slarvar nog lite ibland där på sina kontor. Så har man tur kan man bli godkänd ialla fall. Bara att skicka in och prova:)
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Betyder det att Aci och Hornet egentligen inte alls är godkända som handledare för tung då tro? Snacka om soppa.... :kocko :va


Edit:
Får hoppas att det inte händer något när ni är ute och övar med era aspiranter. Vore ju tråkigt om det visar sig att ni inte är godkända och det då dessutom blir olovlig körning för era elever...
 
Last edited:

yzf1000

Just Me
Gick med
29 May 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX9R
Jag blev oxå godkänd som handledare för A...tog tungt kort -00 och det lätta -87,så det verkar ju funka :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top