Regler för vinterdäck (hoj)

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Snackade med en polare idag och vi pratade lite om mitt åkande i helgen.
Han stod envist fast vid att jag inte får åka då man måste ha vinterdäck till ett visst datum på alla fordom oavsett 2/4hjul :S

Stämmer detta även på MC? alltså åker jag i helgen kan jag få böter för att jag inte har vinterdäck på min "sporthoj"?

Hittar inget roligt om motorbikes men är 98.89% säker på att dom är fria från vinterdäck.

Finns lite udda regler ang däck, bla får man köra på sommardäck även under vinterförhållanden mellan 1dec-31mar om man e påväg till ett annat land.

Vad Bilprovningens sida säger om bilar:

"Vilka krav gäller för vinterdäck?

Krav på vinterdäck 1 december-31 mars
Under perioden 1 december till 31 mars är det krav på vinterdäck. Kravet omfattar alla personbilar, lätta lastbilar och bussar under 3,5 ton. Minsta mönsterdjup är 3 millimeter (samma mönsterdjup gäller för släpvagn).

Polisens definition av vinterväglag är när det är snö, is eller frost på någon del av vägbanan eller angränsande vägar till den där bilen framförs.

Bilprovningens kontroll
Bilprovningen kontrollerar att fordonet uppfyller kravet på ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter, oavsett årstid. Detta gäller däck till personbil, lätt lastbil eller buss med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagn som dras av dessa fordon"

Last edited:
Jag läste i något nummer av Bike frågespalten "Polisen svarar" (kände förövrigt igen polisen på bilden, måste va nån kändis) att hojar inte alls omfattas av dubbdäckslagen.

Omvänt då? Får mc köra med vilka dubb som helst eller är det vissa mått på dubben, antal m.m. som gäller?

Oavsett vilket så är det väl inte vinterdäckskrav då det inte råder vinterväglag, eller?

saxat från vv

Lathund vinterdäck

Vinterdäck krävs
1 december–31 mars
om det är vinterväglag.
Mönsterdjup minst 3 mm.

Dubbdäck får användas
1 oktober–30 april, men även under annan tid om det är eller befaras bli vinterväglag.

HIttar inget om MC men jag har också för mig att vinterdäck inte gäller för hoj, tror tom att man behöver tillstånd för att få köra dubbdäck på mc

Som GuW sa; Inte lag med vinterdäck på hoj.

Dessutom tyckte jag det stog att längden på dubbarna var valfri.

Det här tycker jag är lite intressant:
Vinterdäck krävs
1 december–31 mars
om det är vinterväglag.
Mönsterdjup minst 3 mm.

Dubbdäck får användas
1 oktober–30 april, men även under annan tid
om det är eller befaras bli vinterväglag
.

Alltså: man kör med dubbdäck när det är eller
förväntas vinterväglag. Drygt att hålla på och
tjafsa med olika datum då. Skulle vara bättre
att kalla datumen för riktlinjer.

Som redan skrivits, nej, hojar har inget krav på vinterdäck.

Dubb är några begränsningar på, däcket skall vara avsett för dubb, och du får inte använda s.k "rördubb", men vill man får man åka endurodubbat året runt, om man nu skulle vilja det (tänk skridskor på asfalt).

/J

Det här tycker jag är lite intressant:

Alltså: man kör med dubbdäck när det är eller
förväntas vinterväglag. Drygt att hålla på och
tjafsa med olika datum då. Skulle vara bättre
att kalla datumen för riktlinjer.

Om det snöar som fan i mitten av april så får du köra med sommardäck.
Snöar det dock i mars så måste du ha vinterdäck.

jag tänkte bara göra dig mer säker. vinterdäckslagen gäller ej motorcyckel. Det borda alla veta då det står i mc boken (gjorde iaf det i min förra året)

I kiruna finns det dom som kör med dubb året runt på sina bilar. det har ju hänt att det snöat på midsommarafton...

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick