Regler vid ombyggnation?

halls

Medlem
Gick med
26 May 2005
Hoj
Ducati Monster
Hej,
Skulle vilja ha hjälp med att stolpa upp de regler som finns vid ombyggnation.
Som jag läst på forumet när jag sökt så finns det nåra årtal för när man måste ha e-märkta lysen, när man måste ha blinkers etc.
Sen kommer cyklar med helgodkännande och då blir det mer strul.

Så vad gäller för byte av gaffel, broms system, motor, lysen för de olika årtalen? Vad gäller när man bygger om ramen? Får man svetsa i nya alu ramar?

Vid vilken grad av ombyggnad måste man få SFRO besikting och vad med för detta?

Låt säga att man har en cykel från tidigt 90-tal, som man vill byta till en helt annan motor, helt nytt broms system och man vill modda ramen och nya fälgar runt om. Vad gäller då?

Många frågor jag vet. Och jag har sökt runt på forumet, men har inte fått någon bra hel hets bild.

Tack på förhand
Markus

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Gå in på just SFRO´s sida.
Där har du ALLA svar.:tummenupp

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
lättare om du säger vad du vill göra för nåt. så länge man moddar ramar för mycket ska de sfro-bes.

halls

Medlem
Gick med
26 May 2005
Hoj
Ducati Monster
lättare om du säger vad du vill göra för nåt. så länge man moddar ramar för mycket ska de sfro-bes.

Det är ju det som är problemet. Jag vet ju inte vad jag vill göra eftersom jag inte var vad man "får" göra.

Har fått nytt garage/förråd och känner att jag vill ha något bygge under vintern. Har tidigare mest skruvat bil och bara åkt båge, men det skulle vara schysst att få en cykel med eget stuk.

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Jag beställde SFROs nya bygghandbok. Rekomenderas! Där står allt du behöver veta om allt, oavsett om det är mc, bil, husbil eller vad du nu ska bygga om.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nu hör denna tråd kanske inte hemma här då det inte är en byggtråd men eftersom den sparkades hit av en annan mod så får den väl ligga kvar.

Det skulle vara bra ifall någon orkade ta sig tiden och sammanfatta de mest intressantaste delarna av reglementerna när det gäller modifieringar på hojar.
Gör ni det så lägger jag in det hela som en sticky.

Nu har vi förvisso redan en sticky som innehåller väldigt bra information gällande det hela, nämligen Vägverkets föreskrifter för Motorcyklar.
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023 .htm#_Toc38949575

Men jag tycker det skulle behövas lite mera, så är någon intresserad av att skriva ihop en liten guide/wiki ?

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Det är ju det som är problemet. Jag vet ju inte vad jag vill göra eftersom jag inte var vad man "får" göra.

Har fått nytt garage/förråd och känner att jag vill ha något bygge under vintern. Har tidigare mest skruvat bil och bara åkt båge, men det skulle vara schysst att få en cykel med eget stuk.

bygg det du vill och bes därefter..:tummenupp då får du som du vill.

jag har ofta allt klart i mitt huvudet förutom detaljer.. man bruka veta vad man vill göra innan.. nån ide har du, annars finner jag det konstigt. :D

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS