Regnar in i hjälem...

StorBjärn

Thunder The Savior
Gick med
14 Feb 2005
Ort
Uppsala/Umeå
Hoj
Ducati Monster S2R
regnar in i hjälmen..

Har precis köpt min X-lite 701 och idag var det premier för regnkörning.
Körde från Huddinge till Uppsala och efter ca 6mil börjar jag känna att det blir kallt på pannan. När jag kommer hem ser jag att hjälmen är blöt på panndelen samt insidan mot visiret!

Hade stängt all ventilation men verkar ändå som det letar sig in?! regnade rätt bra hela vägen men tycker att det ska vara tätt.
Har bytt visir men tycker inte att det ska göra något?
Märker att man kan pressa ner visiret lite mer än jag kanske gjorde när jag körde och det kanske var det som gjorde att det läckte?

Vill gärna ha en tät hjälm till norgesemestern :tummenupp

Märkte även att vattendropparna stannade kvar på visiret vilket var väldigt irriterade! Tips på någon behandling som gör att vattnet rinner av lätt? (spegelvisir)
 
Last edited:

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Regn letar sig in överallt. Har precis köpt en x701 och det vore ju trist om den läcker men massa men min erfarenhet är att oavsett hur du skyddar dig så blir du lite blöt, frågan är mer hur mycket regnar det och och länge kör du.
 

jocke-j

Med dryg stockholmsdialekt!
Gick med
1 Mar 2006
Ort
Sthlm/Malmö
Hoj
Yamaha YZF600R
Självklart kan alla hjälmar läcka in vid vissa tillfällen. Men vissa modeller är sämre än andra. Har själv en Arai condor hjälm och har kört i både regn och snörusk, och inte har jag blivit blöt om huvudet av det.

//Mvh Joakim.J
 

Macco

Vilsen
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Jönköping
Hoj
GSXR750 -07, CX500 -80 och RD125-74
Har en Arai RX7, där har man nog satsat mer på god ventilation än på att den ska va tät. Inga problem med att det skulle pressa förbi vatten vid visirkanten, så brukar sätta ett par bitar silvertejp över ventilationshålen om det är regn. Inte speciellt snyggt men det funkar :tummenupp
Funktion går före form...
 

Zagor

Vinteråkare
Gick med
13 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F650GS gräsklippare
Tim 82 skrev:
Märkte även att vattendropparna stannade kvar på visiret vilket var väldigt irriterade! Tips på någon behandling som gör att vattnet rinner av lätt? (spegelvisir)

Jag kan tipsa om en produkt som heter Raincoat. Det är ett vax för visiret som gör att regn blåser/rinner av mycket bättre. Jag har kört med det hela vintern och är väldigt nöjd.

Jag föreslog MC-Varuhuset i Stockholm att ta hem det i våras, men jag vet inte om de gjort det. Annars kan man köpa direkt från tillverkaren i USA. Ett paket kostar $6 och räcker en evighet.

[YOUTUBE-ID]Pn-XLJzeOEE[/YOUTUBE-ID]
 

Exom

molekyler, igen..
Gick med
10 Mar 2009
Ort
Finland, Vasa
Hoj
1987 Yamaha FZR1000 Streetfighter
finns även turtle wax clear vue som åtminstone på bilrutor funkar kanon! behöver inte använda torkarna mer! har dock inte testat på hjälmen ännu.

har en bandit street helmet med mörkt visir som man får pressa ner rejält för att det inte ska lämna nån glipa men jag har då alldrig blivit våt om huvudet för det och jag har alltid upp ventilations luckorna. har förstås bara två små ovanför visiret.
 

StorBjärn

Thunder The Savior
Gick med
14 Feb 2005
Ort
Uppsala/Umeå
Hoj
Ducati Monster S2R
Vart i Norge blir det av Tim_82? Planerar min resa dit nu, geiranger och trollstigen.


Vi har faktiskt inte bestämt än...
Jag och två kompisar från Umeå ska åka så åker nog över från Umeå och sedan ner längs kusten. Men Geiranger och Trollstigen ska vi inte missa :tummenupp
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Borde väl bara vara att duscha hjälmen och se vart regnet letar sig in och sen täta där. Är det originalvisir ska det inte påverka.
Min 801rr var tät dock vart det inga 20mila rundor i spöregn.
 

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Ort
karlskoga
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...
Jag hade en AGV som läckte in vatten, tog kontakt med Duells och Carlbarks. Fick byta ut den mot en shoei som är tät. Tycker faktiskt inte att de ska läcka in vatten i hjälmen.
Tyckte tydligen inte Duells heller eftersom de bytte ut den:banana
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Är det bara jag som läser att han körde med sitt visir inte riktigt stängt i regn, och att han undrar om det kommer vara tätt när han stänger det?
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Vaxa visiret med samma vax som du vaxar hojen med. I alla fall om du vaxar med Sonax flytande hårdvax :)
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Turtlewax har en produkt Clear View. Riktigt bra mot regn på visiret och finns oftast där turtle säljs, mekonomen etc etc.
Har en X-Lite 801 och den läcker inte in men kolla gummit som sluter tätt högst upp på hjämen mot visiret, det ska vika sig uppåt i hörnen och viker sig lätt lite fel. Det gummit kan oxå göra att hjälmen inte stängs riktigt eller att det känns som om det går trögt sista millimetern.
 

StorBjärn

Thunder The Savior
Gick med
14 Feb 2005
Ort
Uppsala/Umeå
Hoj
Ducati Monster S2R
Är det bara jag som läser att han körde med sitt visir inte riktigt stängt i regn, och att han undrar om det kommer vara tätt när han stänger det?

Vet inte riktigt var du läste att jag inte hade stängt det? jag upptäckte dock att man kunde pressa fast visiret lite extra.. Så jag antar att det bara var du som läste det?
 

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Bandit 1200
Jag har kört/kör med Arai Condor/Chaser och har aldrig haft några problem med att regnet letar sig in.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Vet inte riktigt var du läste att jag inte hade stängt det? jag upptäckte dock att man kunde pressa fast visiret lite extra.. Så jag antar att det bara var du som läste det?


Du skriver:
"Märker att man kan pressa ner visiret lite mer än jag kanske gjorde när jag körde och det kanske var det som gjorde att det läckte?"

Mitt svar:

Ja jag tror det blir tätare om du stänger visiret helt.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Går det inte att justera visirmekanismen lite då?
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top