Inför denna tävling var det ”Bikeweek” på Gelleråsen. Anders som gjort sporadiska träningsvisiter på banan åkte ner redan på söndagen för att träna hela veckan.
På måndagkväll ringde Anders hem till huvudkontoret i stockholm för att avlägga rapport.
Allt var ok och han hade agerat föråkare för ”gatgrupperna”. Han hade dessutom kört låga 11:a tider vilket kändes mycket lovande.
På tisdagkväll ringde det på ”huvudkontorets” telefon igen. Anders låg nu på sjukhuset med en stor minneslucka,kraftig hjärnskakning och obehagliga värkar i revbenen.
Simon blev aningen orolig och valde att åka ner till banan direkt. En hyffsat fräsch Nissan Primera fick visa vad den gick för nonstop Åkersberga- Karlskoga.
När Simpan hade landat i Karlskoga hade Anders tagit en taxi till banan iklädd en läcker sjukhusuniform.
En smått omskakad pappa stod i depån och granskade sin sprillans nya AGV Ti-tech Rossi hjälm. Den såg ut som förut, men den var ovanligt platt baktill. En riktig smäll med andra ord och vi var båda tacksamma att hjälmen fungerat som den skall. Den skänktes till en man som föreläste om mc-olyckor på bana.
Simon tränar lite på banan dagen efter dramat med Anders. Som vanligt känns det lite knackigt i början men redan andra passet kommer flytet.
Det var tre kval denna tävlingshelg. Anders som under veckans gång blivit något klarare i ”knoppen” körde första kvalet för att känna efter lite. 1,14.5 visade klockan vilket var relativt långsamt för att vara Anders. Simon körde 1,11.2 och var nöjd med tiden som han låg 3:a med.
De andra två kvalen skruvade Anders upp tempot något och fick till 1,12.00 som bäst och han var hyfsat nöjd. Simons bästa tid blev 1,10.9 och han halkade ner till 5:e plats på startgriden.
Söndagen – Race
Det regnade tidigt tidigt på morgonen. Regndäck monterades på R1rna och vi rullade ut på ”sightseeinglap”. På warmupvarvet som följde kände Simon att de som var framför åkte mycket snabbare. Startfältet ställde upp för start och 20 varvs regnrace väntade.
Bra start av Simpan som vanligt,är trea in i ”tröskurvan”. Halkar ner en placering in i s:et och sen bär det av. Högt tempo men Simon hänger oförväntat med. Knäskrap här och där, hjälp vad det går. På tredje varvet går det för fort in i ”ejjes” och Simpan driftar ut och rätar upp precis innan kurpsen. Ut på gräset, försöker köra lite cross i några sekunder och är strax på väg in på asfalten igen. Först då kommer den som ligger 5:a i racet och Simon försöker i all hast komma ut före. Bakdäcket har dock inte hunnit ut på asfalten och spinner loss, ett kast till höger och hugg, ett till vänster och Simpan gör ett oelegant svandyk rätt ner i asfalten. Simmar sakta ut på gräset igen... Där slutar Simpans resa.
Anders däremot, 59 år, gammal som en sten, ont i kroppen, ont i knoppen och startar på 17:e placering. Han kämpar sig upp i fältet, varannan kör han om, varannan vurpar. Efter lite mindre än halva racet är Anders fyra och det ser stabilt ut. En bra lucka bakåt och dessvärre framåt också. Anders håller ut hela racet och sista varvet vurpar 2:an och Anders blir lätt 3:a och är på pallen trots alla motgångar i veckan!
Redan på 60-talet var Anders erkännt duktig på regn och dessa takter verkar hålla i sig. Vi får se om han har några heta stalltips till Simpan i framtida regnrace.
Tjing tjong!
På måndagkväll ringde Anders hem till huvudkontoret i stockholm för att avlägga rapport.
Allt var ok och han hade agerat föråkare för ”gatgrupperna”. Han hade dessutom kört låga 11:a tider vilket kändes mycket lovande.
På tisdagkväll ringde det på ”huvudkontorets” telefon igen. Anders låg nu på sjukhuset med en stor minneslucka,kraftig hjärnskakning och obehagliga värkar i revbenen.
Simon blev aningen orolig och valde att åka ner till banan direkt. En hyffsat fräsch Nissan Primera fick visa vad den gick för nonstop Åkersberga- Karlskoga.
När Simpan hade landat i Karlskoga hade Anders tagit en taxi till banan iklädd en läcker sjukhusuniform.
En smått omskakad pappa stod i depån och granskade sin sprillans nya AGV Ti-tech Rossi hjälm. Den såg ut som förut, men den var ovanligt platt baktill. En riktig smäll med andra ord och vi var båda tacksamma att hjälmen fungerat som den skall. Den skänktes till en man som föreläste om mc-olyckor på bana.
Simon tränar lite på banan dagen efter dramat med Anders. Som vanligt känns det lite knackigt i början men redan andra passet kommer flytet.
Det var tre kval denna tävlingshelg. Anders som under veckans gång blivit något klarare i ”knoppen” körde första kvalet för att känna efter lite. 1,14.5 visade klockan vilket var relativt långsamt för att vara Anders. Simon körde 1,11.2 och var nöjd med tiden som han låg 3:a med.
De andra två kvalen skruvade Anders upp tempot något och fick till 1,12.00 som bäst och han var hyfsat nöjd. Simons bästa tid blev 1,10.9 och han halkade ner till 5:e plats på startgriden.
Söndagen – Race
Det regnade tidigt tidigt på morgonen. Regndäck monterades på R1rna och vi rullade ut på ”sightseeinglap”. På warmupvarvet som följde kände Simon att de som var framför åkte mycket snabbare. Startfältet ställde upp för start och 20 varvs regnrace väntade.
Bra start av Simpan som vanligt,är trea in i ”tröskurvan”. Halkar ner en placering in i s:et och sen bär det av. Högt tempo men Simon hänger oförväntat med. Knäskrap här och där, hjälp vad det går. På tredje varvet går det för fort in i ”ejjes” och Simpan driftar ut och rätar upp precis innan kurpsen. Ut på gräset, försöker köra lite cross i några sekunder och är strax på väg in på asfalten igen. Först då kommer den som ligger 5:a i racet och Simon försöker i all hast komma ut före. Bakdäcket har dock inte hunnit ut på asfalten och spinner loss, ett kast till höger och hugg, ett till vänster och Simpan gör ett oelegant svandyk rätt ner i asfalten. Simmar sakta ut på gräset igen... Där slutar Simpans resa.
Anders däremot, 59 år, gammal som en sten, ont i kroppen, ont i knoppen och startar på 17:e placering. Han kämpar sig upp i fältet, varannan kör han om, varannan vurpar. Efter lite mindre än halva racet är Anders fyra och det ser stabilt ut. En bra lucka bakåt och dessvärre framåt också. Anders håller ut hela racet och sista varvet vurpar 2:an och Anders blir lätt 3:a och är på pallen trots alla motgångar i veckan!
Redan på 60-talet var Anders erkännt duktig på regn och dessa takter verkar hålla i sig. Vi får se om han har några heta stalltips till Simpan i framtida regnrace.
Tjing tjong!