Reklamationsrätt, bevisa att man inte orsakat felet själv etc... Hjälp?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hej allihop!

Min bärbara dator har börjat bete sig konstigt. Den funkar bra för det mesta, temperaturen håller sig stadig och när datorn börjar bli varm går fläkten igång och jobbar ner tempen till normal. Men nu på senare tid så har det hänt att fläkten inte går igång som den ska när datorn börjar bli varm. Den blir då bara varmare och varmare, fläkten (eller termostaten vad man nu kallar hela systemet på en dator) reagerar helt enkelt inte. Stänger då av datorn och har vid ett par tillfällen provat att dammsuga i utblåsen för varmluft då jag hört att detta kan hjälpa till viss grad mot damm i fläktsystemet (om det nu är det som är felet), och när man sen startar funkar fläkten oftast på nytt. Men felet kommer tillbaka, nu senaste dagarna har det hänt en eller två gånger per dag (upptäckte felet för typ fyra dagar sen).

Nu undrar jag, är detta ett fel jag kan åberopa reklamationsrätten för och hur går jag till väga för att bevisa att det inte är jag som orsakat felet? Jag köpte datorn för lite mer än ett och ett halvt år sedan och har självklart kvitto och låda etc kvar, och jag har följt affärens skötselråd för datorer om att installera virusskydd och inte förvara eller bruka datorn på en kall eller dammig plats etc etc... Har heller aldrig tappat datorn eller på annat sätt skadat den, den är väl omhändertagen.

Sen undrar jag även om just det specifika i att det är en laptop... Bör jag rensa sökhistorik och känsliga filer innan jag lämnar in datorn på service (om det blir aktuellt)?:gnissla Inte för att den innehåller något särskilt illa, men lite grejer har man väl som man inte vill att alla ska se. Den innehåller ju exempelvis alla mina lösenord för diverse webplatser etc...

Tack på förhand!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ingen som har erfarenhet av såna här saker?

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
jo jag hade ett liknande problem när jag skulle starta datorn (laptop), men det hände bara ett fåtal gånger och verkar nu ha löst sig av sig självt på något sätt.. :va ..så jag har ingen lösning att tipsa om tyvärr.

Jag brukar rensa webbinfo, historik mm emellanåt, inbillar mig att det förbättrar prestandan i maskinen.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
jo jag hade ett liknande problem när jag skulle starta datorn (laptop), men det hände bara ett fåtal gånger och verkar nu ha löst sig av sig självt på något sätt.. :va ..så jag har ingen lösning att tipsa om tyvärr.

Jag brukar rensa webbinfo, historik mm emellanåt, inbillar mig att det förbättrar prestandan i maskinen.

Ok, men tror du att det är ett giltigt skäl för reklamation om det håller i sig? Jag vågar ju liksom inte öppna datorn och sådär om det påverkar reklamationsrätten, men samtidigt kan jag ju inte ha en dator vars kylning lägger av i tid och otid. Vågar ju inte lämna den igång och obevakad någon längre stund för ifall fläkten stannar så kommer den ju överhetta...

Snowman89

Guest
Ok, men tror du att det är ett giltigt skäl för reklamation om det håller i sig? Jag vågar ju liksom inte öppna datorn och sådär om det påverkar reklamationsrätten, men samtidigt kan jag ju inte ha en dator vars kylning lägger av i tid och otid. Vågar ju inte lämna den igång och obevakad någon längre stund för ifall fläkten stannar så kommer den ju överhetta...
Om du fortfarande har garanti kvar så är det väl bara att städa bort det känsliga material du har på datorn och lämna den på. Går den sönder riktigt så behöver du inte oroa dig att du får tillbaka datorn utan att de hittat något fel :crash

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Har du en Asus eller Sony så har du 2 års garanti, merparten av övriga märken endast ett år.
Ring stället du köpte den på, de har ju erfarenhet av sådana fall och kan nog säga nånting om det åtminstone.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Även om du bara har ett års garanti så har du två (eller var det numera tre?) års reklamationsrätt enligt KKL om du som privatperson har handlat av företag.

Dock är bevisbördan mer på din sida. Jag hade en dator som hårdvaruhängde några gånger om dagen oavsett vad man gjorde bara den var på, lämnade in och det tog flera månader att få tillbaka, dom påstod att dom inte lyckats återskapa och det var bara för att det tagit så lång tid som jag slapp betala felsökning. Tog hem datorn och det tog inte 20 minuter för mig innan den hängde igen.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
som sagt så var det väl nästan ett och ett halvt år sen jag köpte den, så garantin är utgången (det är en HP). Så det får ju vara reklamationsrätten man åberopar... Men hur funkar det med bevisbördan för min del? Räcker det med att de tar in den, startar upp den och upplever samma fel för att de ska godta det som ett fabrikationsfel eller hur "bevisar" jag annars att det här är något som uppkommit spontant??

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Har du en Asus eller Sony så har du 2 års garanti, merparten av övriga märken endast ett år.
Ring stället du köpte den på, de har ju erfarenhet av sådana fall och kan nog säga nånting om det åtminstone.

Toshiba och MSI lämnar också 2år :).

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Sätt dammsugarröret mot "friskluftsintaget" först, sen sätter du mot utblåset så att du får bort allt damm som fastnar.
Kör sen ccleaner som du kan ladda ner från www.filehippo.com och rensa slaskfiler (det finns andra program också men ccleaner brukar jag använda) städa registret, gå igenom allt som startar automatiskt och ta bort sånt som är onödigt (bing.... och annat) du kan avaktivera tills du är säker på att du inte behöver crappet.

Uppdatera HP programmen. Kolla igenom lite forum etc för att se om andra har haft liknande problem, efter det så kan du börja reklamera :hej

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
som sagt så var det väl nästan ett och ett halvt år sen jag köpte den, så garantin är utgången (det är en HP). Så det får ju vara reklamationsrätten man åberopar... Men hur funkar det med bevisbördan för min del? Räcker det med att de tar in den, startar upp den och upplever samma fel för att de ska godta det som ett fabrikationsfel eller hur "bevisar" jag annars att det här är något som uppkommit spontant??

Jag har lyckats få igenom en skrivare på reklamation. Med hjälp av Google konstaterade jag att felet var känt av HP och vanligt. Jag kontaktade servicepartnern som skickade ut fraktlappar. Efter 2mån vill det plötsligt ha betalt eftersom HP inte vill ta på sig felet. De ger mig ett kostnadsförslag för reparation baserat på mitt googlande, alternativt kostnad för returfrakt och felsökning, alternativt felsökning och skrotningsavgift.

Eftersom de inte upplyst om eventuella avgifter och dessutom redan lovat först reparation och sedan utbyte så gick jag till konsumentvägledare. Efter att ha skickat mail till parterna med hänvisning till konsumentvägledaren som i sin tur satte dem på plats så backade motparten och jag fick en ny skrivare. :rock

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Använd INTE dammsugare, röret är sjukt laddat med statisk elektricitet och kan döda moderkort lättare än lättast.

Öppna istället burken och använd "luft på burk".

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
I regel fungerar det så här: Du åker till butiken, visar kvittot och berättar vad det är för fel på datorn. Personen som tar emot datorn informerar dig om att garantin ej gäller längre men att dom skickar in den på reklamationsrätten. Skulle det visa sig att felet inte är ett uppenbart fabrikationsfel så är det upp till dig att bevisa att så är fallet för att tillverkaren ska stå för reparationen (det är detta som är skillnaden på garanti och reklamationsrätt). Min erfarenhet är dock att dom flesta "självuppkomna" fel faktiskt täcks av reklamationsrätten.

Sen blir du i regel informerad om att du får betala en undersökningsavgift på xxx kr om det visar sig att felet inte täcks av garanti/reklamationsrätt, om felet beror på t e x yttre åverkan eller ett felaktigt handhavande.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Sätt dammsugarröret mot "friskluftsintaget" först, sen sätter du mot utblåset så att du får bort allt damm som fastnar.
Kör sen ccleaner som du kan ladda ner från www.filehippo.com och rensa slaskfiler (det finns andra program också men ccleaner brukar jag använda) städa registret, gå igenom allt som startar automatiskt och ta bort sånt som är onödigt (bing.... och annat) du kan avaktivera tills du är säker på att du inte behöver crappet.

Uppdatera HP programmen. Kolla igenom lite forum etc för att se om andra har haft liknande problem, efter det så kan du börja reklamera :hej
Tack för tipsen!

Har dammsugit både intag och utblås, flera gånger. Har ett par upprensningsprogram (bland annat superantispyware) och har nyligen gjort ordentligt med plats på hårddisken. Ska kolla igenom vad jag har kvar som autostartar men tror inte att det är så mycket då jag brukar välja bort det redan vid installationen. Ska kika på uppdateringar också!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
I regel fungerar det så här: Du åker till butiken, visar kvittot och berättar vad det är för fel på datorn. Personen som tar emot datorn informerar dig om att garantin ej gäller längre men att dom skickar in den på reklamationsrätten. Skulle det visa sig att felet inte är ett uppenbart fabrikationsfel så är det upp till dig att bevisa att så är fallet för att tillverkaren ska stå för reparationen (det är detta som är skillnaden på garanti och reklamationsrätt). Min erfarenhet är dock att dom flesta "självuppkomna" fel faktiskt täcks av reklamationsrätten.

Sen blir du i regel informerad om att du får betala en undersökningsavgift på xxx kr om det visar sig att felet inte täcks av garanti/reklamationsrätt, om felet beror på t e x yttre åverkan eller ett felaktigt handhavande.

Tack för bra svar, då är jag med lite bättre! :)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Använd INTE dammsugare, röret är sjukt laddat med statisk elektricitet och kan döda moderkort lättare än lättast.

Öppna istället burken och använd "luft på burk".

Åfan, är det så? det var nytt för mig, vart man än kommer får man ju tips om att dammsuga ur kylsystemet...

Öppna vetefan om jag vill, får isåfall bli efter att reklamationen inte godkänns och jag inte har något annat val än att försöka fixa själv. Innan dess är det nog bättre att avvakta och se om man inte kan få inköpsstället att hjälpa mig.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Åfan, är det så? det var nytt för mig, vart man än kommer får man ju tips om att dammsuga ur kylsystemet...

Öppna vetefan om jag vill, får isåfall bli efter att reklamationen inte godkänns och jag inte har något annat val än att försöka fixa själv. Innan dess är det nog bättre att avvakta och se om man inte kan få inköpsstället att hjälpa mig.

Damm kilar in sig ordentligt efter ett tag, då kvittar det om du dammsuger eller kör luft på burk. Kanske en riktigt kompressor med några bars tryck funkar, men det är inte så smart att gå på med en sådan..

Det bästa är att öppna upp så att man kommer åt kylflänsen så att man kan pilla bort dammet med en tops eller något. Ofta kan man komma åt kylflänsarna utan att behöva röra någon "warranty seal".

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Damm kilar in sig ordentligt efter ett tag, då kvittar det om du dammsuger eller kör luft på burk. Kanske en riktigt kompressor med några bars tryck funkar, men det är inte så smart att gå på med en sådan..

Det bästa är att öppna upp så att man kommer åt kylflänsen så att man kan pilla bort dammet med en tops eller något. Ofta kan man komma åt kylflänsarna utan att behöva röra någon "warranty seal".

Aha, förstår... Kollade runt lite efter manualer och plocka isär-tutorials, den enda jag hittade för min dator var en youtubefilmserie som i realtid visar hur man kommer åt och rengör fläkten. Själva plocka-isär-filmen var över en timme lång...:näsblod Tydligen sitter fläkten något så jävulskt oåtkomligt på den här datorn, vilket är ytterligare en anledning till att jag inte vill in och pilla själv om jag kan få någon annan att göra det åt mig...

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping