Rekluse-koppling

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
haha, dina ord övertygar bra!!
men ska jag skaffa original eller SLIRKOPPLING?
negativa moment: kan någon ge en bra förklaring vad det innebär?

Skaffa orginal, eller slirkoppling. Orginal duger gott. Man lär sig ganska fort att släppa kopplingen lagom mycket så effekten blir samma som du skulle haft en slirkoppling. Är du lat och vill slippa lära dig detta så köp en slirkoppling.

Men slirkoppling är onödigt och dyrt bling bling om man ändå bara ska vara cool och fisa runt på gatan. För den syns ju inte. Och ger dig inte den stora fördel som du får när det börjar gå riktigt fort (som på tävlingar tex). Ett fett Acra syns ju iaf. Eller en bra Magura radialbroms. Många verkar tro att slirkoppling gör enorm skillnad. Jag håller personligen inte med i det. Men den underlättar när man har bråttom.

Negativt moment är när kraften kommer bakifrån. I detta fall när bakhjulet driver runt motorn är det negativt moment på kopplingen.

Positivt moment, är när kraften kommer innifrån. När motorn driver runt bakhjulet.

I detta fall i form av uträttat arbete i en förbränning av drivmedel i cylindern som orsakar en nedåtgående rörelse av kolven.
 
Last edited:

Jommaa

Jomma
Gick med
17 Jan 2011
Ort
Umeå
Hoj
KTM 540* EXC, 2005
Skaffa orginal, eller slirkoppling. Orginal duger gott. Man lär sig ganska fort att släppa kopplingen lagom mycket så effekten blir samma som du skulle haft en slirkoppling. Är du lat och vill slippa lära dig detta så köp en slirkoppling.

Men slirkoppling är onödigt och dyrt bling bling om man ändå bara ska vara cool och fisa runt på gatan. För den syns ju inte. Och ger dig inte den stora fördel som du får när det börjar gå riktigt fort (som på tävlingar tex). Ett fett Acra syns ju iaf. Eller en bra Magura radialbroms. Många verkar tro att slirkoppling gör enorm skillnad. Jag håller personligen inte med i det. Men den underlättar när man har bråttom.

Negativt moment är när kraften kommer bakifrån. I detta fall när bakhjulet driver runt motorn är det negativt moment på kopplingen.

Positivt moment, är när kraften kommer innifrån. När motorn driver runt bakhjulet.

I detta fall i form av uträttat arbete i en förbränning av drivmedel i cylindern som orsakar en nedåtgående rörelse av kolven.


tror det blir vanlig koppling då, känns onödigt att lägga dyra pengar på något sånt. har inte så jävla bråttom i livet så..
tackar för svar!!!
 

Chrilut

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2011
Ort
Märsta
Hoj
Aprilia sxv 550 köpes
Har fått upp ögonen för en Ktm 450 exc-r med rekluse koppling, testkörde den och kändes skit bra även dock jag körde på gatan , hojen kommer både användas i skog och på gatan det borde inte bli något negativt inverkan på gatan då man bara skall busa runt?
 

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
Ingen som har en begagnad Rekluse till en ktm 250 fyrtakt liggandes?:)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top