Rekommendation eftermarknads-strålkastare?

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Tips på detta till min KTM.
Original strålkastare med H4 var ganska bra men efter head on med en björk så gick plasten åt skogen bokstavligt talat, och det finns inte nya.
Köpte en CE märkt led strålkastare från nån kinesisk fyrhjuling men gud vad vekt det är. Jämfört med polares Tenere är det som ett parkeringsljus.
Finns ju en del att välja på online men jag vill veta att det är bra innan jag lägger massa pengar.
Så rekommendationer mottages tacksamt. 👋
Det behöver inte passa min 625. Jag bygger fäste själv. Bara det är en bra lampa. Led eller halogen spelar ingen roll heller.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Tänker du köra i mörker eller bara ha den för syns skull ?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tips på detta till min KTM.
Original strålkastare med H4 var ganska bra men efter head on med en björk så gick plasten åt skogen bokstavligt talat, och det finns inte nya.
Köpte en CE märkt led strålkastare från nån kinesisk fyrhjuling men gud vad vekt det är. Jämfört med polares Tenere är det som ett parkeringsljus.
Finns ju en del att välja på online men jag vill veta att det är bra innan jag lägger massa pengar.
Så rekommendationer mottages tacksamt. 👋
Det behöver inte passa min 625. Jag bygger fäste själv. Bara det är en bra lampa. Led eller halogen spelar ingen roll heller.
Det är skillnad mellan CE märkning = China Export och 1744612395318.png
Kan bara beklaga, hoppas du hittar någon bra strålkastare.

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Det är skillnad mellan CE märkning = China Export och View attachment 513298
Kan bara beklaga, hoppas du hittar någon bra strålkastare.
Den ska alltså vara godkänd för bruk i Sverige. Sen dina spekulationer är ju också kul. Men i detta fallet ska den passera en inspektion. Anledningen till lampan, om jag nu måste motivera, så köpte jag den på rekommendation av en bekant. Men den funkar som sagt inget vidare. Den var inte så dyr heller iofs. Dock godkänd. Just då behövde jag en lampa hyfsat snabbt då den gamla låg i bitar utmed en skog i Småland.

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
ktm smcr 2024.jpeg
Jag har Dual5 på min KTM och den lyser mycket kraftigt och tycker man den är för vek så finns Dual10 och båda finns hos svenska återförsäljare. Besiktningen tyckte dock att det är lite för bred ljusbild vilket man kanske kan modifiera lite men det är väl annars bara bra i skogen...

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
Små raska hojar och en bamse
Tänkte rekommendera XLMOTO eller 24MX, det är ju i alla fall ljus till överkomligt pris. Med tanke på användningsområdet och framtiden med antalet björkar i din omedelbara närhet.

> Här finns ett bra urval <

Annars finns ju hur fina och dyra framljus som helst på internet. Dock inget jag testat själv.

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Tänkte rekommendera XLMOTO eller 24MX, det är ju i alla fall ljus till överkomligt pris. Med tanke på användningsområdet och framtiden med antalet björkar i din omedelbara närhet.

> Här finns ett bra urval <

Annars finns ju hur fina och dyra framljus som helst på internet. Dock inget jag testat själv.
Jag har två twenty men dom är ruskigt dåliga. Lyser knappt framför framhjulet. Den där old school lampan är ju cool till utseendet. Men jag vet inget om hur den lyser

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
View attachment 513303
Jag har Dual5 på min KTM och den lyser mycket kraftigt och tycker man den är för vek så finns Dual10 och båda finns hos svenska återförsäljare. Besiktningen tyckte dock att det är lite för bred ljusbild vilket man kanske kan modifiera lite men det är väl annars bara bra i skogen...
Den ska jag kika på. Tackar!

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Den ska alltså vara godkänd för bruk i Sverige. Sen dina spekulationer är ju också kul. Men i detta fallet ska den passera en inspektion. Anledningen till lampan, om jag nu måste motivera, så köpte jag den på rekommendation av en bekant. Men den funkar som sagt inget vidare. Den var inte så dyr heller iofs. Dock godkänd. Just då behövde jag en lampa hyfsat snabbt då den gamla låg i bitar utmed en skog i Småland.

Vad har du för årsmodell på KTM:en och är det i sånt fall helfordonsgodkänd? Ska man hård dra detta så kan det nog ställa till det en hel del för ska du byta strålkastare så ska den vara godkänd för just exakt din motorcykel.

Annars är det väl E-märkningen som gäller men det räcker inte att bara ha en E-märkning på lampan utan det ska vara rätt E-märkning. Här tror jag också det fuskas hej vilt, jag har nämligen ett E-märkt Lucas 525 lyktglas som jag brukar besikta Trajan med för då har jag i alla fall E-märkning men det kan knappast vara lagligt då resten av lampan är icke E-märkt. För övrigt är den hojen helfordonsgodkänd men tänker att ha man E-märkt så kanske man kan klara sig om det skulle gnälla över detta.

Dock har det aldrig varit nåt problem med Lucas baklyset och miniblinkers på besiktningen utan har flera gånger fått kommentarer om hur bra miniblinkersarna syns. Som det verkar så klarar man sig om det hela är någorlunda vettigt i alla fall på besiktningen.

Själv är jag på jakt efter några bra lampor till måttliga pengar för att bygga ett rallytorn, frågan är bara om det finns nåt som är hyfsat billigt men ändå bra?

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Vad har du för årsmodell på KTM:en och är det i sånt fall helfordonsgodkänd? Ska man hård dra detta så kan det nog ställa till det en hel del för ska du byta strålkastare så ska den vara godkänd för just exakt din motorcykel.

Annars är det väl E-märkningen som gäller men det räcker inte att bara ha en E-märkning på lampan utan det ska vara rätt E-märkning. Här tror jag också det fuskas hej vilt, jag har nämligen ett E-märkt Lucas 525 lyktglas som jag brukar besikta Trajan med för då har jag i alla fall E-märkning men det kan knappast vara lagligt då resten av lampan är icke E-märkt. För övrigt är den hojen helfordonsgodkänd men tänker att ha man E-märkt så kanske man kan klara sig om det skulle gnälla över detta.

Dock har det aldrig varit nåt problem med Lucas baklyset och miniblinkers på besiktningen utan har flera gånger fått kommentarer om hur bra miniblinkersarna syns. Som det verkar så klarar man sig om det hela är någorlunda vettigt i alla fall på besiktningen.

Själv är jag på jakt efter några bra lampor till måttliga pengar för att bygga ett rallytorn, frågan är bara om det finns nåt som är hyfsat billigt men ändå bra?
Den är ju gammal. Från 2005. Men jag vet inte riktigt när det där helfordon kom.
Det finns ju inga nya lyktor hursomhelst. Kanske om man ger sig ut på begagnatmarknaden.

Saabraggarn

Stor, trött och hungrig
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
Honda CRF 450L 2019 Honda VFR 750F 1995

Köpte här till min 701 jag hade häromåret. Lyste avsevärt bättre än original stearinljus..
Om dom har nåt plug and play till din orkar jag inte kolla. :tungan

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Den är ju gammal. Från 2005. Men jag vet inte riktigt när det där helfordon kom.
Det finns ju inga nya lyktor hursomhelst. Kanske om man ger sig ut på begagnatmarknaden.

Då är den ju ny, efter nån gång 1999 (kanske 1/7) är allt helfordonsgodkänt. Min KLR650 måste vara några av de sista icke helfordonsgodkända fordonen om jag minns rätt så finns det nån på regbeviset som visar om dom är helfordonsgodkända.

Än så länge bryr man väl sig inte myndigheterna om detta men skulle dom vilja gå hårt fram här skulle det nog bli många fordon som skulle få gå till skroten.

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Så stor rund som möjligt med hel/halvljus om det är ljus du är ute efter
Har en megalight 8” med xenon på xren för vinterkörning och ljus saknas inte 😂men inget som är godkänt för gata

Köpte här till min 701 jag hade häromåret. Lyste avsevärt bättre än original stearinljus..
Om dom har nåt plug and play till din orkar jag inte kolla. :tungan
men dom där är väl inte gatgodkända ? Har inte varit förr o står inget nu

Nyheter
BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig