Rekommendationer av trycklufts-muttermaskin / mutterpicka

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag har blivit med kompressor (en best från Atlas Copco med V2-motor, dock på 220V), och är nu på jakt efter mitt första tryckluftsverktyg. Givetvis är det en mutterpicka som ska få ljugfrufärden.

Vad bör jag köpa som hobbymekare med bil och framförallt MC som intresse. Jag kommer inte att skruva varje vecka, utan när det behövs repareras, servas eller förbättras någonstans. Jag kan behöva tampas med fastrostade muttrar på personbilar (avgassystem, stötdämparfästen etc), men värre än så bör det inte bli.
Jag föredrar kvalitet framför lågt pris eftersom jag vill kunna använda maskinen under överskådlig framtid utan att stå med en trasig den dagen jag behöver den. Men jag behöver inte ha en maskin som är så fin att personen som satte ihop den själv kommer i helikopter ifall det mot förmodan skulle strula.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Köp en som har rätt högt vridmoment .Har själv en riktigt gammal men den är lite för svag emellanåt.Annars så är det en enkel konstruktion som bara går o går .De tar rätt så mycket luft så i värsta fall är det bara o vänta en stund till kompressorn laddat upp luft

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Tror dem flesta BRA är dyrare, tyvärr.. Jag har en i garaget som blev över efter flytten. Haft den i flera år aldrig svikit mig! fungerar hur bra som helst kan sälja den för en slant om det är intressant:)

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
För ca 700-900 kan man få en som duger men då är de klumpiga och rejält tunga.Går man sen upp till ca 2000kr så är blir de genast mycket bättre

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Själv kör jag med en som hängde med kompressorn från Bauhaus (alltså förmodligen billigaste skit som finns) och den gör jobbet i stort sett alltid, det har varit ett par hjulmuttrar som varit problematiska som jag tagit fram teleskopskaftet och lossat istället.

Annat som du bara måste ha är blåsmunstycke och däckluftpåfyllare. :)
Blåsmunstycket är riktigt nice att göra rent verktygen med... allra helst cirkelsågen. :)
Luftpåfyllaren så kan jag inte riktigt rekommendera den billigaste då de inte är särskilt pålitliga, så själv satsade jag på en dyrare variant med digital mätare.

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SP1 Special Edition
IR ska du ha! Går att köpa via mekonomen! Välj en som är liten och smidig men ändå stark!

sportbike

Guest
Om du inte måste ha en maskin med 1/2"-fattning så kan jag rekommendera 3/8 istället.
Har en i komposit och för att vara så liten är den ruskigt starkt, inget man drar hjulbultar med men i övrigt suverän.

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SP1 Special Edition
Dom flesta 3/8" maskinerna tål inte hjulmuttrar till bilar lika bra som 1/2" maskiner (fabrikanterna rekommenderar absolut det inte!) den kommer gå sönder förr eller senare tyvärr... Men dom är väldigt små och smidiga så vill man inte utnyttja den fullt så är det ett alternativ! Men jag skulle nog satsa på en riktig bra 1/2" picka!

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Har Biltemas mutterpicka. Billig modell. Några år gammal. Av alla verktyg jag köpt där har jag varit nöjd med nästan allt.
Här är undantaget. Den är inte bra helt enkelt tror jag. Om det beror på att min kompressor är för svag eller om själva pickan är för dålig vet jag ej då jag aldrig kunnat jämföra med en kvalitets produkt. Köpte den största 220AC kompressorn BT hade då för några år sedan med en 50L tank.

Summan är att det är för svagt för däcken till bilen ivf. Fungerar men är alltid några bultar som sitter för hårt.

Licious

Själv e bäste dräng
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Suzuki DR650 -97
Ja, eftersom hjulmuttrar definitivt kommer att stå på menyn, så behöver jag nog en 1/2".
IR är ett märke antar jag?
Typ den här? http://www.verktygonline.se/verktyg...r/tryckluftsdrv-mutterdrag-5.html?grp=1042657

Eller kanske den här med bra vridmoment:
http://www.verktygonline.se/verktyg...mag/tryckluftsdrivmutterdrag.html?grp=1042657

http://www.jula.se/mutterdragare-1-2-576-nm-073001
denna är oförskämt lik den billigare av det två du la upp från ir, men kostar bara en tredjedel

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Om du skaffar en 1/2" kan du ta bitshållaren från slagskruvmejseln och sätta på knackaren, ställa ner kraften och smeka lös dom mest djävulska skruvar. :tummenupp

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Ni med erfarenhet av luft. Hur viktigt är det att ha rejäla slangar? Kan det vara skälet till att det inte lirar som det skall? Dvs att slangarna är för långa eller för smala helt enkelt!? Är det viktigt?

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
IR är det du ska ha .. har själv 2125QTiMAX på jobb (bilmek) liten och smidig med 1/2" .. av erfarenhet så vet jag att 3/8 inte håller för hjulbultar.. har provat och efter några veckor small 3/8 huvudet av, visst det går att byta ganska lätt men det är förbaskat störigt.

förövrigt att tänka på är att ha någon form av torkfilter efter kompressorn då det bildas gaska mycket kondens i tanken vilket är verktygens fiende NR 1, samt att olja Knackaren ofta!

Ni med erfarenhet av luft. Hur viktigt är det att ha rejäla slangar? Kan det vara skälet till att det inte lirar som det skall? Dvs att slangarna är för långa eller för smala helt enkelt!? Är det viktigt?

Bättre med för grov än för smal slang, samt undvik PVC slang .. blir så in i helvete styv när det e kalt ( helt omöjligt att inte riva ner halv garaget när man ska rulla ut slangen)

Last edited:

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SP1 Special Edition
Man ska ha slang på rulle som man kan dra ut så långt man behöver och sen rulla in med vev bara! Sjukt smidigt!

Håller med PÄR angående torkfilter och smörjning!

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Slog till på en IR 231GPX från Verktygsgruppen. Hoppas att det funkar som det ska med beställningen som jag var tvungen att förskottsbetala... Det var det bästa pris jag kunde hitta. Landade på 1993:- inklusive frakt och moms.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA