Rekommendera billig & bra hjälm

mr_kenzo

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2012
Hoj
Suzuki GSR600
Jag kan inget om hjälmar,
Just nu så kollar jag efter snyggast och billigast.

Vill gärna ha tips på hjälm som kostar max ca 1500sek , den får gärna vara bra mot vindbrus.
Har lånat en DAINESE modell flip-up, och den brusar som in i h**vete.

Alltså en Integral hjälm som är skön och kostar max 1500:-

Tack,

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Hoj
Kawa Zx10r -04
Har 2st HJC, en FG15 och en R-PHA10. Den sistnämnda är iallafall för mig värd varenda krona och 3400kr från Tyskland med frakten. Jag tycker att den saknar motstycke upp till dom dyraste Shoei/Araihjälmarna.

FG15 som väl är lite dyrare än den du tittade på, är skön, klart tyngre på skallen och du får 3ggr så mkt vindbrus på köpet=inte allsvärd pengarna. Spara mer pengar och köp EN hjälm, själv fick jag köpa 3 innan jag lärde mig läxan.

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Glöm inte att jaga rätt på den hjälm du bestämmer dig för live och prova sizen innan du beställer. Att chansa eller "Äh, jag vet vad jag har för storlek" funkar inte, tro mig.. :näsblod

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Jag kan inget om hjälmar
Det märks.

Just nu så kollar jag efter snyggast och billigast.

Vill gärna ha tips på hjälm som kostar max ca 1500sek

För det första, prova dig fram till en modell som passar ditt huvud, hjälmarna är inte gjorda efter samma modell.
Flip-up och dylikt lär nog brusa mer kan jag tänka mig då deras skarvar och sånt kan ställa till det... men sen har ju Schubert dyrare varianter som är bra omtyckta.
Själv skulle jag aldrig köpa en "korv-ätar-hjälm", speciellt efter jag hört om en olycka då fästet slogs sönder och personen fick rejäla skador på halsen av hakpartiet.

När du väljer hjälm så kolla helst inte på hur den ser ut, utan gå på hur den känns att ha på sig. Det är ändå det absolut viktigaste skydd du kommer köpa så se till att den då sitter bra.

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Har aldrig fattat varför man snålar på skyddsutrustningen och framförallt hjälmen.
Men men, det är ditt huvud.

Se till att hitta en hjälm som sitter som den ska. Ingen här vet hur ditt huvud ser ut, vi är alla olika så du måste prova dig fram.

i-are-baboon

100kg Fitnessfjolla
Gick med
27 Sep 2010
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -00 (Såld) Triumph Speed Triple -05
finns hur många budgethjälmar som helst som dessutom frått bra betyg i säkerhetstester... frågan är bara om någon passar din skalle... passar inte hjälmen huvudet så spelar det ingen roll hur "säker" den är.... passform är allt!

ante_ante

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2010
Hoj
Yamaha XJ900 1984, Yamaha XT660X -06
Har en HJF FG-15 och alldeles för mycket vindbrus i den hjälmen, så ingen jag kan rekommendera.

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tjena!

Till att börja med så har jag aldrig haft en hjälm som är så tyst att jag inte behöver öronproppar. Ibland kan man läsa hjälmtester där de provat ljudnivån i hjälmen i motorvägsfart. I de sämsta hjälmarna dånar det med ca 110db (eller var det ännu mer?), medan det i de "tysta" hjälmarna "bara" vrålade på i drygt 100db.
Nu hade det varit toppen om jag haft ett test att länka till... Men med andra ord, proppar är ett krav, i alla hjälmar!

Men i allafall, ett bra spartips är att kolla på utgående modeller, med "gårdagens" färger, kan mycket väl vara halva priset!
Har för mig att Lelles har lagerrensningar då och då: http://www.lellesmcklader.se/index.php?special=1
Och som flera sagt tidigare, prova hjälmen innan köp!
Lycka till!

mr_kenzo

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2012
Hoj
Suzuki GSR600
tack så mycket alla,,,

En annan fråga som dök upp när jag surfade bland alla hjälmar.

På vissa så står det One size shell , på vissa 2 size shell.

Är det så att modeller med one size shell, så är skalet lika stort oavsett storlek?
och på 2 size, mindre storlekar=mindre skalet?

eller är jag ute och cycklar?

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Om hjälmen kostar 1000:- eller 5000:- har ingen betydelse.Det är som i resten av livet där man ofta får betala mer för ett fint märke.Det viktiga är att den har klarat testen och godkänd för mc åkning.Flertalet hjälmar brusar oavsett kostnad beroende på din huvudform och öron.Använd öronproppar i dom fallen.Viktigt att prova hjälmen innan köp i butik så att passformen blir så bra som möjligt.Inget kul med en hjälm som sitter dåligt på men ser fräck ut på hyllan.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det var väl den här hjälmen som fick bra testvärden vid ett test 2009 eller 2010 i Bike.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Hjalm-och-visir/Integralhjalm-82720/
Jag har själv haft en V-Can 190 inköpt på rea på Jula för 2 år sedan för 289kr, **** (av 5 möjliga hos SHARP)
tyvärr stulen för ett halvår sedan vid inbrott. De visste vad de tog.....
Så jag började prova hjälmar och det slutade med för den passade bra tyckte jag med en 8 gånger dyrare
KBC med en * hos SHARP. Riktigt blåst en gång till med andra ord genom att köpa på pris och passform....(Efter inte hittat nån Arai, Shoei, Nolan som satt bra och var OK annars.)
http://sharp.direct.gov.uk/testhelm...ice-from=0&sharp-price-to=9999&discontinued=1
Det finns nästan inget samband mellan pris och skydd på hjälmmarknaden !
http://www.bike.se/nyheter/sex-av-tio-underkanda-i-hjalmtest-93579
Så jag har varit på Jula igen och inhandlat en V-Can
http://www.jula.se/oppningsbar-mc-hjalm-641081
Den sitter bra på huvudet.
Kanten ovan ögonen sitter så högt upp att när jag böjer mig framåt skymmer inte hjälmkanten vägen utan jag kan se lika
långt fram som utan hjälm.
Ingen Pinlock på V-Can?
No problem jag borrar 2 st 5mm hål i visiret och flyttar pinlocken från KBCn till V-Can
(Pinlock = innerglas = mindre imma på visiret vid regn eller vid körning vid +5C och kallare)
Nackdel på V-Can är så kallat snabbspänne. Tänker om möjligt ersätta snabbspännet med 2 ringar, "D-ring".
Mycket lättare få lagom spänn på hakbandet med "D-ringar". Tycker jag.

Last edited:

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Det var väl den här hjälmen som fick bra testvärden vid ett test 2009 eller 2010 i Bike.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Hjalm-och-visir/Integralhjalm-82720/
Jag har själv haft en V-Can 190 inköpt på rea på Jula för 2 år sedan för 289kr, **** (av 5 möjliga hos SHARP)
tyvärr stulen för ett halvår sedan vid inbrott. De visste vad de tog.....
Så jag började prova hjälmar och det slutade med för den passade bra tyckte jag med en 8 gånger dyrare
KBC med en * hos SHARP. (Efter inte hittat nån Arai, Shoei, Nolan som satt bra och var OK annars.)
http://sharp.direct.gov.uk/testhelm...ice-from=0&sharp-price-to=9999&discontinued=1
Det finns nästan inget samband mellan pris och skydd på hjälmmarknaden !
http://www.bike.se/nyheter/sex-av-tio-underkanda-i-hjalmtest-93579
Så jag har varit på Jula igen och inhandlat en V-Can
http://www.jula.se/oppningsbar-mc-hjalm-641081
Den sitter bra på huvudet.
Kanten ovan ögonen sitter så högt upp att när jag böjer mig framåt skymmer inte hjälmkanten vägen utan jag kan se lika
långt fram som utan hjälm.
Ingen Pinlock på V-Can?
No problem jag borrar 2 st 5mm hål i visiret och flyttar pinlocken från KBCn till V-Can
(Pinlock = innerglas = mindre imma på visiret vid regn eller vid körning vid +5C och kallare)
Nackdel på V-Can är så kallat snabbspänne. Tänker om möjligt ersätta snabbspännet med 2 ringar, "D-ring".
Mycket lättare få lagom spänn på hakbandet med "D-ringar". Tycker jag.

Har för mig att även Ö&B sålde V-Can.

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Öronproppar är ett måste i ALLA hjälmar i farter över 100, kör RR med en HJC FG-15 och tycker att den är helt klart prisvärd! Tysta hjälmar finns inte! Köp med dubbla D-ringar, dvs inget snabbspänne!

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife