Rekommendera mej en grushoj!

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
RG500-Johannes skrev:
Jag hittade en XR600 som var nyrenoverad för 5000:- för 15000:- här i sverige. Det tillhör dock ovanligheterna, jag hade tur -snubben behövde pengar pronto.

I tyskland ligger hojarna runt 12-13 000 och uppåt vill jag minnas (när jag tittade innan ovanstående köp).

Har inte kört XR:en så mycket än dock, måste besiktigas.

/J
årsmodell?
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
ok, jag kommer väl upp i c:a 12k på min 86:a, men ska vi vara ärliga så är de här inga hojar för vem som helst, vänta så ska du få se på trassel med att starta osv. Passa 2ans växel som alltid rasar på dessa.
 

Pilsner

Lägger mig gärna ner...
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Malmö
Hoj
Fazer 1000, R1 bana, Sachs MadAss
Jag har en XT 600 -90 i bra skick med kick, som jag vill ha 20 000:- för.
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Silwer skrev:
ok, jag kommer väl upp i c:a 12k på min 86:a, men ska vi vara ärliga så är de här inga hojar för vem som helst, vänta så ska du få se på trassel med att starta osv. Passa 2ans växel som alltid rasar på dessa.

Ok. Vid renoveringen hade de isär hela motorn, så förhoppningsvis så hade renoveraren anmärkt på ett dåligt kugghjulspar. Hur beter sig hojen innan växeln drar åt h-e? Jag drog ur 2:an ett antal gånger vid provkörningen i samband med köpet (eftersom jag har hyfsat koll på saker och ting; 2:an är nästan alltid den växel som tar mest stryk), dvs att jag accade upp till hojen till att hojen inte drog mer och sedan motorbromsade, acca upp osv. ett antal ggr. Är det som "vanligt"; tvåan hoppar ur under belastning pga rundade dogs/klackar?

Startar gör den relativt lätt, om inte som RG500:an...

/J
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
växeln hoppar ur, det är ingreppen som blir skadade.
Jo troligen byttes sådant då, det är även bytt på min.
Min startade hyfsat lätt för några år sen, den startar lätt kall nu med, men är hopplös att starta när den är varm.
Kan få vänta timmar innan den behagar starta, troligen har det med dubbelförgasararrangemanget att göra, extremt trist tat grotta i, då saknar jag min gammla ryckande 90ia med enkelförgasare.
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Silwer skrev:
Min startade hyfsat lätt för några år sen, den startar lätt kall nu med, men är hopplös att starta när den är varm.
Kan få vänta timmar innan den behagar starta, troligen har det med dubbelförgasararrangemanget att göra, extremt trist tat grotta i, då saknar jag min gammla ryckande 90ia med enkelförgasare.

Lunken här på forumet, tilllika min bästa polare, hade en XR600 -86 för ett antal år sedan, och han beskrev exakt samma sak. Det gjorde däremot inte säljaren (visst kan han ha ljugit, men jag upplevde det inte så). Vad kan svårstartad varm hoj tänkas bero på? Finns det någon rimlig anledning att tro att det skulle skilja sig mellan hojar, eller?

/J
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Startgas är det någon idé, eller bryter man benet då?

/J
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Ånglås säger en del att det handlar om, förekomer bara på 2 förgasarmodellen.
Vissa säger att den torkar ur vid stopp och sen väldigt lätt sursr ner sig.
Jag vet faktiskt inte varför min har försämrat sig med åren, gjorde en mindre genomgång i sommras, och fick den då att starta när den var varm, glad var jag i nån vecka, sen var det smama sak igen.
Jag kan knappt åka och tanka längre.

Startgas funkar för mig då går den igång, men burken är ju för stor för att ha med i väskan bakpå så den har man inte alltid till hands.
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
På er verkar det som det inte finns nåt att ha i den prisklassen...
Vad jag har sett i annonser så finns det många hojar för runt 15000 i hyfsat skick.

Jag ska inte ha nån superhoj, jag vill testa på grusåka, tycker jag det är kul så lägger jag mer pengar på en nyare offroad.

Visst, det kanske är svårt att kicka när man inte är 2 meter lång och dessutom är tjej. Men so what??? Jag får väl lära mej, var inte så negativa som vissa av er verkar vara för att jag e liten, smal och tjej. :fakta

Har kollat mycket på XTn, hyfsade priser och bra mycket billigare i Tyskland.

Tack för hjälpen till er seriösa, :bow Tks...
 

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
får man sticka fram o va så pass fräck att man rekommenderar en äldre Endurohoj!!


antingen är du full i fan o kör den utan licens, eller tar du licens, eller hittar du en LV reggad!

XR 400, husaberg 4-500, yamma i samma storleksklass...

lätta, behändiga, billiga.. kan dock behöva en hand som kan dra skiftnyckeln åt rätt håll ibland, men det fixar du väl??



i 600 klassen är Honda XR600 min klara favorit, för grusbus! sla man bara köra grus o mindre vägar funkar en typ XT, men ska du "grusa" i ordets rätta bemärkelse, så vill det till!!


jag har en -87XR, den är jävligt rolig att åka på, men e det knixigt o man får dra o slita i den så får man ta i! men det fixar du det med!! det trixiga kan va att sparka igång den, men det handlar vääldigt mycket om knep o teknink, för just den cykeln. så värst jobbigt är det inte, bara man lär sig använda sin tyngd osv.



stick å provkör en XR! så vet du sen!
 

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
Emmi skrev:
På er verkar det som det inte finns nåt att ha i den prisklassen...
Vad jag har sett i annonser så finns det många hojar för runt 15000 i hyfsat skick.


Jodå, det finns en hel del vettigt att hitta. XR (om du vågar) och XT kan man hitta från 10-15 beroende på årsmodell och skick.

Jag ska inte ha nån superhoj, jag vill testa på grusåka, tycker jag det är kul så lägger jag mer pengar på en nyare offroad.

Hehe, men köp en XT då, kommer nog bli en trevlig bekantskap :brynad

Visst, det kanske är svårt att kicka när man inte är 2 meter lång och dessutom är tjej. Men so what??? Jag får väl lära mej, var inte så negativa som vissa av er verkar vara för att jag e liten, smal och tjej. :fakta

Alla hojar är inte svåra att kicka igång, men just XR:en är lite värre, speciellt när den stannat då den är varm. Kan vara ett helvete att få igång, och ibland är lättaste sättet att vänta ca två timmar och få igång den då. Men, vid rätt temperatur och med rätt teknik så är det inte så värst svårt. Det är bara en varning om du tänker på att köpa en XR... den kan verka jättebra då man provkör den, men sedan då man står där ute i skogen och inte får igång den är det inte så kul längre. Det var delvis därför jag sålde min...

Har kollat mycket på XTn, hyfsade priser och bra mycket billigare i Tyskland.

Tack för hjälpen till er seriösa, :bow Tks...


Det var så lite så...
 

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
Emmi skrev:
Vilka hojar mer än XTn (från -90) har elstart?

DR650 har också elstart, men jag har för mig att det är rätt sena modeller då elstart tillkom... 96 kanske.

Yamaha TT600E har också elstart, men samma sak där, senare modeller.

Kawasaki har två modeller som heter KLR och KLX... har inte alls vidare koll på dem (de är inte så vanliga i Sverige) men de kan nog ha elstart.

Annars blir det till att titta på ännu mer landsvägsanpassade modeller som Honda Dominator och Yamaha Ténéré. Tvåcylindriga offroader (Transalp, Africa Twin, KLE500, etc) har också elstart, men då hamnar vi nog i fel klass både prismässigt och med tanke på anvädningsområde.

En gammal tysk Transalp borde iofs inte kosta så mycket, och funkar på grusväg... lite väl mycket plast bara.
 
Last edited:

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Vill inte ha Tennere, transalp, twin osv... Blir en "vanlig" offroad...
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
bakslagen på en sur XR är inte att förakta, vilka smällar man har fått:)

Sen ser jag inget negativt i dessa inlägg utan så som det är, varför ska man försköna nånting, bättre att säga vad som kan vänta så du får en ärlig chans att utvärdera lite innan du köper nåt rakt av.

15000 är fortfarande lite pengar i den här klassen, det utesluter att köpa hojen i Sverige om det är de tunga 600-650 klassen som gäller och du inte vill ha alltför välinkörda ex.
En TT350 kan man nog för under 15k skulle jag tro, smidig maskin.
 
Last edited:

electronaut

Wooo Hooo!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
xr 650
Dominatorn är inte helt fel skulle jag tro. Xt´n funkar nog också (xt finns som 400cc om 600 känns för mycket). Dessa hojar brukar gå för rätt shysta priser i tyskland. Xr600 är ju grym också fast kanske för hög sadelhöjd. TTR´en och Xr600 är ganska likvärdiga (fanns ett test i en mc-tidning för nått år sen som jämförde dom). Sen finns det ju suzuki dr650 oskcå ... också bra priser i tyskland. Gött att fler tjejer kör offroad! Jätteroligt för det är inte direkt vanligt. ;)

edit: dr350 kan funka också
 
Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
electronaut skrev:
Xr600 är ju grym också fast kanske för hög sadelhöjd. TTR´en och Xr600 är ganska likvärdiga (fanns ett test i en mc-tidning för nått år sen som jämförde dom).

Visst liknar de varanndra, ungefär som en cross 250 av ett märke liknar en cross 250 från ett annat märke.
Men det är inte samma hoj.
 

Tobias

xXxXxXxXxXxXxXx
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Svart GSXR750 -98 *SÅLD*, XR600 *SÅLD*, KTM 625 SXC *SÅLD*, KTM 525 -05
Är i exakt samma situation, söker även jag en grusbus hoj.
Började leta i 15k kronorsklassen men där fann jag inget so´m motsvarade mina önskemål.....
Nu är jag uppe i 25-30k nivån och har siktat in mig på en XR600 från 94, utsatt pris 30k, som jag förstått är gamla xr tok dyra med jämfört med vad som hänt med sporthojjarna sista året iaf.
Men nu till min fråga, blir XR:n en kul hojj att spruta grus och pendla till jobbet med ? är det värt alla x-tra tusenlappar och köpa en xr ist för tex en dr ?

//Tobias
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top