Rekommenderad olja till GSXR1100 -92? (GSX750ES)

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
Hej har en GSXR1100 -86a som sitter -92ans motor i som jag tänkte byta olja i nu i höst.
Går det bra att köra helsyntetisk olja i en sådan, t.ex. Biltemas olja:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-kemikalier/4-takt/Helsyntetisk-MC-olja-10W40-36958/
Någon som har dålig erfarenhet av den?

Jag har kört säkert runt 10 gamla bilar på Biltemas mineralolja och aldrig märkt några problem med den, började även köra en gammal 125cc 2-taktare på Biltemas olja då jag tyckte Castrols olja kostade för mkt och då var det någon som sa att han varit med om en 2-taktare som skrurit på Biltemas olja, sen om det berodde på oljan är väll tveksamt isf.

Behöver ev. även byta olja i min GSX750ES -82a, kan man köra helsyntet i en sådan också eller är det bättre att köra med denna olja (i båda hojarna kanske?):
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-kemikalier/4-takt/MC-olja-15W40-36957/

Brukar annars köra turbomotorer i bilar på Mobil1 5W50 och liknande, men den går ju få tag i till bra pris också vilket inte brukar vara fallet med MC olja?

Hur mkt olja är det i en 1100a?

Förslag på olja av annat fabrikat annars som är bra? (Har ingen koll alls när det gäller MC). MVH
 

turismo

Medlem
Gick med
5 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
GSX 750 1999
Kör biltemas helsyntet på min GSX och fungerar utmärkt. Inga problem med lådan och motorn fungerar som den ska. Sedan står står det i manualen att hojen ska ha 10w40 olja i sig. Rekommenderas! :tummenupp
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Min Suzuki från 2000 ska enligt handboken köras på API SF eller SG. Oljespecifikationer från tiden 1980 till 1993.
http://de.wikipedia.org/wiki/Schmieröl
Men som senare ersatts med andra specar anpassade till politiska beslut angående användning av zinkdialkylditiofosfat.
Zinkdialkylditiofosfat (ZDDP) minskar livslängden på katalysatorn. (Målsättningen på livslängd är 150000miles, dvs 24000mil) Därför har tillåten koncentration ZDDP minskats år efter år. Och idag finns forna tiders koncentration av ZDDP (normalt ca 1,5%) endast i smörjoljor till dieselmotorer typ Biltema Turbodiesel 15W-40 och "performanceoljor" typ Mobil 5W-50 (gissar jag), Biltema 5W-50, Motul 20W-60.
http://biltema.se/Documents/sakerhetsblad/sv/36962 Turbodiesel 15W-40 2009-10-28 SE.pdf
http://biltema.se/Documents/sakerhetsblad/sv/36919 Motor Oil 5W-50 Synthetic 2009-10-21 SE.pdf
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...sg=AFQjCNGFlveZIdSwyjsGO9jIATRk72L1cw&cad=rja
ZDDP ökar livslängden på svårsmorda delar i motorn som kamaxlar och kamnockar.
Jag har kört min Suzuki ca 1000 mil på Biltema Turbodiesel 15W-40 och inte märkt några problem med slirande koppling.
1000mil är för lite för att uttala sig om motorns livslängd. Men en kompis med en BMW R90S har kört 42000mil med Biltema 5W-50. Han har dock varit tvungen att borra cylindrarna två gånger, senast vid 38000mil. Vilket visar att vill man ha fler mil än sådär 15000 till 20000 mil mellan borrningarna så behövs bättre olja än Biltemas 5W-50.
Kruxet med olja till hojar är risken att kopplingen börjar slira (R90S har torrkoppling) men jag har nu Biltema 5W-50 i Suzukin, har dock bara kört 10 mil och inte märkt nått. Men det är för lite anser jag. Ska jag vara säker på att det inte blir kopplingsslir med Biltema 5W-50 behövs några 100 mil tycker jag. Och fullgaskörning. Vilket det inte varit. Ännu.
"Moderna" MC-oljor som Biltema Helsyntet MC-Olja Racing 10W-40
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-kemikalier/4-takt/Helsyntetisk-MC-olja-10W40-36958/
är politiskt korrekta, dvs har minskad halt ZDDP. Kanske ingen alls för det är vad < 1% tillåter.
http://biltema.se/Documents/sakerhetsblad/sv/36958 MC-olja, Racing 10W-40 2009-10-29 SE.pdf
och är inget jag tänker hälla i mina hojar. De saknar ju katalysator.
Det finns tom MC-tillverkare som varnat för de "moderna" oljorna på den tiden det begav sig. Den här är från 1998 med revision 2000.
http://www.gunsmoke.com/motorcycling/reviews/sj_oil/index.html
 
Last edited:

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
Är det en GSX 750 ES 82a du har? Min är en 83 btw kom jag på sen..
Helsyntetsoljan är ju inte mkt dyrare om man köper 4L, funderade dock på om helsyntet passade sämre i en äldre motor men är ju nästan samma viskositet, något mer lättflytande kall bara, samma tjocklek varm så borde funka minst lika bra som biologisk?
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
Finns det inte Zinkdialkylditiofosfat i Castrololja för MC då, eller andra märken? Får kika lite efter det, tack för tipset!
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
Mekonomen har en helsyntet av märket MPM, 5W-50 som kostar 204kr/liter:
http://webkat.mekonomen.se/images/mastercopy/TillbBild/41-56001.jpg
I databladet för denna på hemsidan står att den innehåller Zinc Alkyldithiofosfat ca 1,3%:
http://app.ecoonline.com/ecosuite/applic/shoplink/shoplink.php?msdsCid=%201006274&viewForm=pdf&msdsEr=41-56001&msdsLang=2
Är det samma sak som Zinkdialkylditiofosfat?
Isf kör jag nog den i 1100an, medans jag kör Biltemas helsyntet i 750in..

Dom har även Castrol Power1 samt R40 på Mekonomen men står inget om zink i deras datablad.

Det var allt dom hade på Mekonomen vad jag hittat.
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
I detta säkerhetsdatabladet för Castrol Power1 helsyntet står att den innehåller 1-5% Zinkalkyl ditiofosfat, konstigt att det inte står i databladet hos Mekonomen:
http://www.autokatalogen.se/afw/motala/view_article_document.do?owner=1&language=SV&file=Castrol+Power+1+Racing+4T+10W-50.pdf

Även Castrol Power 1 GPS 4T 10W-40 delsyntet står i databladet att den innehåller 1-5% Zinkalkyl ditiofosfat, dock står det inget om detta för Castrol Power 1 GPS 4T 15W-50 vilket verkar märkligt, samtidigt står det för 10W-40 att den är godkänd för MC med katalysator?!

Delsynteten kostar iaf 565kr för 4L, samt 152,50kr för 1L, det verkar gå åt 4,2L vid olje/filterbyte, därmed 717,5kr ist för 1020kr om man kör MPM.

Volvo sålde alltid Mobil1 förr, nu kör dom med Castrol ist, så antar att det är bra det också, dock går det få tag i Mobil1 till bil ganska billigt imellanåt.

Lutar väll åt att köra Castrol Power 1 GPS 4T 10W-40 då i 1100an så får man som minst 1% zinkjox :) och vad jag kan hitta nu till lägst pris..
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Mekonomen har en helsyntet av märket MPM, 5W-50 som kostar 204kr/liter:
http://webkat.mekonomen.se/images/mastercopy/TillbBild/41-56001.jpg
I databladet för denna på hemsidan står att den innehåller Zinc Alkyldithiofosfat ca 1,3%:
http://app.ecoonline.com/ecosuite/applic/shoplink/shoplink.php?msdsCid=%201006274&viewForm=pdf&msdsEr=41-56001&msdsLang=2
Är det samma sak som Zinkdialkylditiofosfat?
Isf kör jag nog den i 1100an, medans jag kör Biltemas helsyntet i 750in..

Dom har även Castrol Power1 samt R40 på Mekonomen men står inget om zink i deras datablad.

Det var allt dom hade på Mekonomen vad jag hittat.

Är det samma sak som Zinkdialkylditiofosfat?
Ja det är det. Namnet på det här ämnet är ju så jobbigt. Så hälften vore nog. Därför förkortas det ofta
till ZDDP, ZDP, ZTP.

Men som jag skrivit tidigare Biltema Turbodiesel 15W-40 uppfyller kraven på ZDDP enligt API SF API SG utan problem.
Och vill du inte köra på Biltemas Turbodiesel utan hälla en av många här på sporthoj använd olja
Q8 SBK Racing 10W-50 i dina hojar så räcker det med ett besök på närmsta Q8 eller SWEDOL så kan de ta hem
Q8 SBK Racing 10W-50 åt dig.
http://www.okq8.se/privat/ovrigt/produkt--sakerhetsdatablad
http://www.okq8.se/privat/ovrigt/produkt--sakerhetsdatablad/q8produkter/motorolja
http://www.okq8.se/privat/ovrigt/pr...ad/q8produkter/motorolja?currentPage_103749=3
http://www.okq8.se/privat/ovrigt/pr...lja?currentPage_103749=3&currentPage_103751=3
http://www.okq8.se/servlet/ContentV...deId=com.cycube.navigation.node.NodeId@100917
Det är ämnet med 1-2.5 % som är ZDDP (det engelska namnet är ju helt underbart :hihi)
 
Last edited:

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
Hittar inget om att det är några "zinksalter" i Q8 oljan? Vilket produktblad står det i?
För en Mobil1 olja stog bara att det var under 2,5% vilket kan vara lika med noll..
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hittar inget om att det är några "zinksalter" i Q8 oljan? Vilket produktblad står det i?
För en Mobil1 olja stog bara att det var under 2,5% vilket kan vara lika med noll..

Kruxet är att sånt här står inte i produktbladen. Produktbladen är fyllda med säljsnack.

Sånt här står i Säkerhetsdatablad
http://www.okq8.se/servlet/ContentV...deId=com.cycube.navigation.node.NodeId@100917
På engelska ibland kallade MSDS
för Material Safety Data Sheet

Phosphoroditioic acid, O,O-di-C1-14-alkyl esters, zinc salts 1-2,5%
(rätt avskrivet?) är ju inget du säljer en enda liter olja med till allmänheten. :D

Jag skulle aldrig hälla Castrol olja i en hoj. Det finns alltför många trådar här på SH,
som jag uppfattat det av kombinationen
Castrol olja i hojen & Slirande koppling.
 
Last edited:

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
Ska kika på vad den där oljan kostar på OK, men står det på att det är en MC olja eller är det en bilolja?
Jag är lite skeptisk till att hälla en bilolja i en MC som varvar betydligt mer, det finns kanske andra ämnen än zinket som har påverkan på hållbarhet också?
Någon som har erfarenhet av MPM 5W-50 då?
Motul oljorna verkar inte heller innehålla några zinksalter vad jag hittat..
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Motul oljorna verkar inte heller innehålla några zinksalter vad jag hittat..
Nej det är inte det lättaste att hitta
Men det finns, t.ex. i Motul 20W-60
Dithiophosphate alkyle de zinc 1,4% :)
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...sg=AFQjCNGFlveZIdSwyjsGO9jIATRk72L1cw&cad=rja

Jag är lite skeptisk till att hälla en bilolja i en MC som varvar betydligt mer
Nja inte jämfört med turbon i många bilar, den ligger väl på 40000RPM eller högre?
Och smörjs med "den vanliga biloljan".
Vilket inte betyder man kan hälla vilken bilolja som helst i en hoj med våtkoppling.
Jag skulle aldrig hälla "lågfriktionsoljor som SAE 0W-20 0W-30 5W-20, 5W-30 i en hoj. Vill ju att motor och kugghjulen i växlelådan ska få lite livslängd och ju lägre viskositet vid hög temperatur i exemplen 20 respektive 30, dessto större risk oljan inte förmår hålla isär kuggtänderna. Alltså jag väljer 40 eller 50 olja. Där 50 är bättre.
Jag kan inte heller tänka mig oljor med beteckningen ACEA A1/B1 eller A5/B5 för som jag förstått det innehåller dessa oljor molybden som är förödande för kopplingen, ger kopplingsslir. Däremot tror jag ACEA A2/B2 A3/B3 A3/B4 är OK. Men OBS det är tro jag har inte provat med nått annat än Biltema 5W-50 Acea A3/B3 och det testet har gått för få mil för nått säkert resultat om kopplingsslir. Biltema Turbodiesel 15W-40 har jag kört ca 1000 mil med i Suzukin utan problem med kopplingsslir.
http://auto.howstuffworks.com/turbo.htm
 
Last edited:

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
Även den oljan är ju dock anpassad för bilmotorer, vilket jag helst inte häller i om det finns något bra alternativ i samma prisklass som är anpassat för MC motorer.
Belastningen på en turboaxel bör inte vara jättestor då axeln är ballanserad för att klara de höga varvtalen och väger ganska lite, eftersom det handlar om små delar kan man överdimensionera lagren på ett helt annat sätt än vad man kan för vevaxellagring m.m.
Blir stora krafter när en kolv byter färdriktning 333ggr i sekunden vilket är iaf 100ggr mer än i en normal bilmotor.
Vet ej vad kolv o stake väger i en 1100a, men i en gammal Volvomotor väger kolven runt 700g o staken 1kg, är inga lätta grejer..
Kamaxlar (kamkedja m.m.) snurrar väll hälften så fort men blir ganska mycket rörelse ändå..

Visst är Biltemas turbodiesel olja billig, men det är fortf. en mineralolja o även om den säkert fungerar, kanske framförallt kanske på en touringhoj eller liknande ska man nog satsa på något bra när det gäller de vassare sportmotorerna, verkar dock svårt hitta någon vettig helsyntetolja som är anpassad för MC motorer, innehåller zink över 1% o kostar under 1000kr/5lit men får försöka kosta på hojen det, är rädd om motorn, den har funkat väldigt bra o vill den ska hålla så länge som möjligt..

Får kika vidare lite, tack för alla tips!
 

phille_hbg

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Motul 5100 kör jag i min gixxer och den har mått bra av det sålänge jag har haft den. värt att kolla på!

MVH Phille
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Så här skriver Suzuki i Handboken till min SV650S med maxeffekt vid 9000RPM och varvstopp vid 10500RPM
Motorolja
Använd en 4-takts motorolja av högsta kvalitet för att säkerställa längsta möjliga livslängd för din motorcykel. Använd endast oljor som under serviceklassifikationen API tilldelats graden SF eller SG. Rekommenderad viskositet är 10W-40. Om motoroljan SAE 10W-40 inte finns tillgänglig välj ett alternativ enligt nedan tabell.
Och kollar man tabellen är
10W-30 användbar från -20C till +30C
10W-40 och 10W-50 från -20C till över + 40C
15W-40 och 15W-50 från -15C till över + 40C
20W-50 från -10C till över +40C
Det som inte står i rekommendationen är att man måste använda syntetisk olja.
Det som inte står är att man inte får använda olja till bilmotorer.
I Superbike Magazine february 2010 finns en artikel om MC Myths:
"You should not use car oil in bikes"
The truth: "Most bikes would be fine if run on a quality car oil.
But avoid low viscosity types as 0W/30, 5W/30"
Igår var jag ute med min SV650S i det fina vädret här i Göteborg
(något jag delade med en massa andra hojåkare och 7 "medlemmar i Ferrariklubben")
Och jag körde hojen med Biltema 5W-50 olja några gånger med fullgas från 6000 RPM upp till 10000RPM på 4an utan att märka kopplingsslir. :)
Så nu har sukkan rullat ca 25mil med Biltema 5W-50 utan tendenser till kopplingsslir.
Kruxet med bilolja är enligt Superbike Magazine kopplingsslir (om olämplig olja) och att den kan ha låg "shear stability"
"Shear stability" är oljan förmåga att inte klippas upp i kortare molekyler när den utsätts för de våldsamma trycken mellan kuggarna i växellådan och mellan kugghjulet på vevaxeln och kugghjulet på kopplingsaxeln.
Har oljan låg shear stability innebär det att oljans viskositet minskar snabbt och kugghjulen får pitting, dvs små hål som växer. På en Honda CBR600RR som racekörs innebär detta (pitting) att vevaxeln är slut efter ca 500mil.
För kugghjulet på vevaxeln är fräst direkt i vevaxeln. Och kugghjulet är förstört av pitting.
Vill man vara helt säker på att köra med en förstklassig olja för MC till LÅGT pris så är det
Q8 SBK Racing 10W-50 som gäller. Enligt ett antal oljetrådar här på SH.
 

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
gsx 1100
till min gsx 1100 använder jag bara mineral ,, tycker de andra är på tok för tunna
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
mugge det där låter långsökt, helsyntet t.ex. 5W50 ska väll vara tjockare än t.ex. mineral 10W40 när den är varm? (Inte kall dock), annars fallerar ju hela viskositetssystemet..
När man startar motorn o oljan är kall går den ju på tomgång och inte i jämförelse med fullgas då delarna belastas mer.

Så Q8 Moto SBK Racing 10W-50 var för MC motorer alltså, det missade jag, får åka bort till OK o kolla pris på den imorn, den verkar ju vettig, ingen som kör med Mekonomens MPM 5W-50 då?
 

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
gsx 1100
anledningen är att jag vill ha kvar olja på kammarna ,, hur många r-förare kör med helsyntet ?
ne jag sparar hellre de kronorna , till min nya bike,, bandit kommer jag nog köra på del
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top