Rekommenderas att inte ta kortet?

portarn

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Norr
Hoj
-
Hejsan alla sporthojjare!

Har länge gått och funderat på att ta kortet för motorcykel, men känner mig lite osäker då jag vet att jag i hela mitt liv alltid sökt spänning, med bland annat skidor. Så jag vet att jag förr eller senare någon dag inte bara kommer att hålla 110 längs e4n då jag vet att jag inte bara höll 110 med bil. Bör jag inte ta kortet pga stora olycksrisken? Inte direkt samma sak som att hoppa 25m med skidor som att åka i 150+ på en motorcykel. Är i princip första gången då jag känner att det kan gå åt skogen så jag tänkte att det kanske är bäst att inte ens ta kortet eller säger statistiken lite osann då dom flesta som köper sporthojar inte köper för att bara köra 110 på e4, har som sagt ingen aning.

Tack!
 

Eiik

Ny medlem
Gick med
25 May 2007
Ort
Osby - Skåne
Hoj
Buell XB12R
Planera din körning och kör med huet så går det nog bra.
Man lever bara en gång så lite risker får man allt ta.
 

Sledneck

Fa si på globbana
Gick med
28 May 2006
Ort
ADAK
Hoj
CBR 900 rr 99:a
Om du inte tar kortet får du väl aldrig veta, faktum är ju att vadsomhelst kan gå åt helvete? Dock är nog MC bland det farligaste som överhuvudtaget går att hålla på med.
En 180hk sporthoj i händerna på en "thrillseeking" 21åring som nyss sett en Ghostriderfilm......kan väl bara sluta på ett sätt.
Nä ta kortet du, men kör med insidan av skallen så ska du se att det går bra.
 

linde

who knows if u dont ask!!!
Gick med
13 May 2007
Ort
vallentuna
Hoj
LETAR!
ta kortet!börja me en kåplös hoj!(lär dig köra på riktigt)rakt fram kan alla åka fort!det går att ha grymt kul utan att köra 500+kmh:)
och som sakt framförhållning o tänk efter en gång extra!
 

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Om du kör med de tankarna så kommer det säkert gå bra.
Var med om en otäck olycka idag (Olyckstråden) och många olyckor sker på orutin.
Ta det riktigt lugnt första året så skall det nog gå bra.
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Ta kortet!
Det finns inget värre än att höra folk säga 'Om jag bara hade...' följt av massa gnäll...
 

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Liljeholmstorget
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Några smarta kiilar har kommit fram till att olyksrisken är 20 ggr högre på motorcykel än med bil, läste jag någonstanns....
Jag är glad att jag inte hade råd med någon sporthoj i 20-års-åldern i alla fall.... Då hade jag nog inte tänkt lika långt fram i trafiken som jag gör i dag...
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
ta kortet!börja me en kåplös hoj!(lär dig köra på riktigt)rakt fram kan alla åka fort!det går att ha grymt kul utan att köra 500+kmh:)
och som sakt framförhållning o tänk efter en gång extra!

:tummenupp

Det som gäller med hoj är ju att ha kul! Och det går det med de mesta på två hjul

Så ta kortet du
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Vill du leva farligt så börja med ridning,vissa grenar har upp tom 3 gånger så många olyckor som motorcyklister,eller varför inte korp-fotboll ?
 

damisch

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha Thundercat, Freestyle YZ
Hejsan alla sporthojjare!

Har länge gått och funderat på att ta kortet för motorcykel, men känner mig lite osäker då jag vet att jag i hela mitt liv alltid sökt spänning, med bland annat skidor. Så jag vet att jag förr eller senare någon dag inte bara kommer att hålla 110 längs e4n då jag vet att jag inte bara höll 110 med bil. Bör jag inte ta kortet pga stora olycksrisken? Inte direkt samma sak som att hoppa 25m med skidor som att åka i 150+ på en motorcykel. Är i princip första gången då jag känner att det kan gå åt skogen så jag tänkte att det kanske är bäst att inte ens ta kortet eller säger statistiken lite osann då dom flesta som köper sporthojar inte köper för att bara köra 110 på e4, har som sagt ingen aning.

Tack!

Ta kortet men tänk till när du ska köpa hoj (behöver ju inte köpa värsta, eller ens sporthoj om du vet med dig att du är "thrill seeker")
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Måste du ställa en så korkad fråga så tycker jag att du kan ge fan i det.
 

californication

Guest
Ta kortet! Det är inget kul alls att ångra sig i efterhand att man inte gjort något.

"Hellre ångra det som är gjort, än att ångra det jag aldrig gjorde" är mitt motto. Har du bara lite mer än frigolit innanför pannbenet så ska du se att allt går bra. :tummenupp

I övrigt säger jag som Långa farbrorn, vill du börja med en riktigt farlig sport så finns ridning, där behövs inte ens körkort. Bara att chaka hest på direkten. ;) :D

Måste du ställa en så korkad fråga så tycker jag att du kan ge fan i det.

Måste du vara så otrevlig så tyckr jag att du kan ge fan i det. :huvet
 
Last edited:

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Känns det inte rätt så låt bli, men låt inte media påverka ditt val!!

Väljer du att ta kortet kör med insidan av pannbenet.. allt jag har å säga.. :)
 

Pizzabagarn

Guest
det finns inga dumma frågor...........bara dumma svar eller är det kanske tvärtom :va
 

earloftea

té o wienerbröd :P
Gick med
15 Apr 2007
Ort
-
Hoj
-
Jag rekommenderar att du tar en roadracinglicens i stället eller tillsammans med ett A-körkort.

Det säger sig självt att en roadracing-bana är mycket säkrare att åka fort på och åka fort vill man, om man har köpt en sporthoj. För vad är poängen med att åka sakta med en >100hk bjässe??? Är inte det lite som att ha världens snyggaste flickvän, men aldrig ha sex med henne?

Dessutom så träffar du en massa andra förare som gärna ger dig bra tips på hur man kör fort säkrare. På så sätt kan du ta ett steg i taget hela tiden. I början får du åka i "den inte så snabba"-gruppen med en orange väst och lära dig banan och bli säker på hojen. Därefter kan du börja pröva att ta kurvorna snabbare, accelerera fortare, bromsa senare osv...
Enda problemet är bara att det kostar något mer (i synnerhet om man bor i stockholm, då de närmaste banorna är linköping och karlskoga), men det är i min mening värt. ;)

Sen kan du alltid ta ett A körkort och bara cruisa på vanliga vägar.
 
Last edited:

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Hej, börjar oxå tvivla på på om mc e värt allt besvär å risker. Egentligen tänkte jag vänta med att lägga in mitt första inlägg här tills jag har skaffat mig kortet. Dröjde tills jag blev 22 år innan jag fixa mitt bilkort(e 25nu) å jag måste säga att det var faktist ganska smart gjort då jag hela tiden tänker på riskerna å så, vilket jag lär göra när jag kör mc me. Men då jag e så jäkla nervös över att ta akortet, börjar jag tvivla på om det e värt allt slit. E så jäkla jobbigt att hålla på plugga å sen när det väl gäller för uppkörning så lär man schabbla eller nått.

Sen e ju mc så jäkla dyrt oxå, många tycker jag som ska sälja sin mc sätter så hutlösa priser på hojarna trots att vissa e mer än 10 år gamla så man lär ju inte få nått här utan blir tvungen att sticka ner å importera själv. Tack förresten till en mycket bra samling med frågor å svar om just import på forumet. Tack så mycket.
ville bara skriva av mig, lär inte posta här förrens jag skaffar mig kortet å en mc att börna på, hoppas bara det blir av innan sommaren tar slut bara.

ha´re
 
Last edited:

Missvims

MrsVims
Gick med
24 Apr 2006
Ort
Östhammar
Hoj
Formally known as Gulan
Hejsan alla sporthojjare!

Har länge gått och funderat på att ta kortet för motorcykel, men känner mig lite osäker då jag vet att jag i hela mitt liv alltid sökt spänning, med bland annat skidor. Så jag vet att jag förr eller senare någon dag inte bara kommer att hålla 110 längs e4n då jag vet att jag inte bara höll 110 med bil. Bör jag inte ta kortet pga stora olycksrisken? Inte direkt samma sak som att hoppa 25m med skidor som att åka i 150+ på en motorcykel. Är i princip första gången då jag känner att det kan gå åt skogen så jag tänkte att det kanske är bäst att inte ens ta kortet eller säger statistiken lite osann då dom flesta som köper sporthojar inte köper för att bara köra 110 på e4, har som sagt ingen aning.

Tack!

Statistiken säger ju bara mc, inte vilken typ av mc. Minst lika mycket kromslädar som sporthojar som far av vägen.
DR-Z400sm är ett tips, den går inte fortare än 150 oavsett hur gärna du vill:D
Men den är superfin på små kurviga vägar, mullar gärna omkring på bakhjulet och kan med lite andra fälgar bli en kul hoj i terrängen. Är oxå en sån som gärna tar risker och gasar mer än gärna. Därför var sporthoj inte ett alternativ för mig, skulle inte överleva första säsongen ens. Så första åren ska jag lära mig köra, i trafik och sen även på bana innan jag flyttar upp till sporthoj. Visst, ingen garanti med motarden heller, men farten kommer inte bli ett problem iaf:D
Du vet din (brist på)begränsning vad det gäller farter, då har du redan där ett försprång. Du lever bara en gång och det är trots allt bättre att ha levt ett liv, än att leva bara för slippa dö. Vi kommer dö allihop en dag, sen om det är av sjukdom eller olycka spelar ingen roll, man dör likförbannat. Min filosofi är att man måste få vara lycklig och ha något som ger det där lilla extra, det som gör att man orkar fortsätta med det vanliga livet som bara är jobb, hemmet och andra måsten. Finns inget mer än måsten så lever man inte, då existerar man bara.
Ta kortet och njut av det liv du har så länge du har det.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top