Remote procedure call?

joelwideqvist

Äntligen vifferägare igen
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda VFR800FI -98
Vad är det för något? :va :va
Hade fått virus på min dator som jag inte fick väck ordentligt. Formaterade om hårddisken och installerade om Windows XP på nytt. När jag kopplar upp mig mot Internet (Telia ADSL) så kommer det efter någon halvminut upp ett systemmeddelande som säger att datorn kommer att stängas av om 45 sekunder eftersom Remote Procedure Call avslutades oväntat.

Är det några inställningar jag gjort fel?
Kikade runt på nätet och hittade att detta kan komma sig av viruset LoveSan men jag har ju rensat disken... :va :va

/Joel

RG

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
RF600R
joelwideqvist skrev:
Vad är det för något? :va :va
Hade fått virus på min dator som jag inte fick väck ordentligt. Formaterade om hårddisken och installerade om Windows XP på nytt. När jag kopplar upp mig mot Internet (Telia ADSL) så kommer det efter någon halvminut upp ett systemmeddelande som säger att datorn kommer att stängas av om 45 sekunder eftersom Remote Procedure Call avslutades oväntat.

Är det några inställningar jag gjort fel?
Kikade runt på nätet och hittade att detta kan komma sig av viruset LoveSan men jag har ju rensat disken... :va :va

/Joel

Jag råkade ut för det förut, blaster hette det viruset.
Har nån patch och uppdatering om du vill prova, kommer inte ihåg var jag hittade det.

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
finns patch som ska fixa biffen i ett nafs överallt på internat om du söker på msblast.
men se till att fixa en firewall också för att vara på den säkra sidan

Zormin

Aldrig under 10.000 rpm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-10R
joelwideqvist skrev:
Den stängs av helt.
Virus låter ju troligt men hur?
"Avlutet initierades av NT INSTANS\SYSTEM" står det också.
/J
Då är det Blaster. Din tråd har formligen exploderat av tips så du fixar nog detta snabbt.

Om du inte vill att datorn ska boota om så skriv "shutdown -a" i Kör (under Start du vet...).

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Kanske testa den här: http://vil.nai.com/vil/stinger/

McAfee AVERT Stinger

Stinger is a stand-alone utility used to detect and remove specific viruses. It is not a substitute for full anti-virus protection, but rather a tool to assist administrators and users when dealing with an infected system.

joelwideqvist

Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda VFR800FI -98
Zormin skrev:
Då är det Blaster. Din tråd har formligen exploderat av tips så du fixar nog detta snabbt.

Om du inte vill att datorn ska boota om så skriv "shutdown -a" i Kör (under Start du vet...).

Klockrent, ska skriva ner allt det här och testa på datorn det gäller.
Bäst att ta över filerna på disk också ifall jag inte hinner ladda ner.
Tack för alla tips :tummenupp
/Joel

joelwideqvist

Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda VFR800FI -98
Zormin skrev:

Vad tror ni förresten om att jag formaterade om? Hur fan tog det sig in vid första starten?
/J

Zormin

Aldrig under 10.000 rpm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-10R
joelwideqvist skrev:
Vad tror ni förresten om att jag formaterade om? Hur fan tog det sig in vid första starten?
/J
Ja, för viruset tar sig in i datorn om Windows inte är uppdaterat. En helt ny installation är ju inte uppdaterad...

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Installera windows, installera sedan zoneAlarm eller liknande brandvägg INNAN man kopplar upp datorn mot nätet. Alt. dra ur nätverkskabeln.

MulleMuck

Cepe med megafon
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Yamaha TZR -99
http://securityresponse.symantec.com/avcenter/FixBlast.exe

Den tar bort Blaster och täpper igen DCOM RPC exploiten :)
Jävla spridning på Blaster.. Man får det garanterat om man inte patchar innan man går ut på nätet.. Jobbigt är det :mad:

Den går in i datorn genom en oskyddad port som Windows själv använder och kör sej själv så man märker inte ett jota om man inte har Firewall eller Antivirus installerat...

Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...