Ren chansning: Letar lastbil med kran i Göteborg

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag hoppas att tråden kan få ligga kvar i någon dag innan den flyttas då jag skulle behöva få tag på en kranbil denna vecka i Göteborg.
Slutdestination Arboga, drygt 32 mil.

Jag har köpt en helsikes massa byggställning i Partille och nu skulle jag behöva få hem den denna vecka. Jag hade frakten ordnad när jag var ner för två veckor sedan och skrev kontrakt och kollade på grejerna men sedan dess har det hänt lite grann.

Det jag behöver få tag på är bil med släp, dvs fullstort ekipage, med någon form av kran. Det behöver inte vara något direkt tunglyftande, 500kg/8m räcker gott då det är aluminiumställning och i stort sett allt står placerat så att lastbilen kan backa in på uppställningsplats och lasta från alla håll. Men givetvis går det smidigare med längre/tyngre räckvidd också.
Total pallyta är ca 55 kvadratmeter MEN en del av grejerna går att ställa på varandra. Allt står packat och bandat på pallar, längsta pallpackningen är drygt 3 meter.

Någon här som sitter med kontakter på liknande? Helst någon firma som är ansluten till central eller på något annat vis kan köpa sig en returtransport då det blir jäkligt dyrt att pynta för tom returresa annars, ställningen var dyr nog :näsblod

Bjarras

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2009
Hoj
Yamaha Warrior
Nu håller jag visserligen på med en helt annan typ av lastbilstransporter (container, bulk, SIMA osv) men jag skulle kollat med GLC eller HML vilka är två stora centraler för entrepenadsbilar i Göteborg. Det är dom jag kan komma och tänka på på rak arm.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Nu håller jag visserligen på med en helt annan typ av lastbilstransporter (container, bulk, SIMA osv) men jag skulle kollat med GLC eller HML vilka är två stora centraler för entrepenadsbilar i Göteborg. Det är dom jag kan komma och tänka på på rak arm.

Jag har varit kontakt med båda men den ena hade inte lastbil med släp tillgängligt och de andra kunde inte inom rimlig tid :(

Nu kan det ha löst sig med specialtransport från Helsingborg som skulle lossa i Götet och kunde dra en repa uppåt efter det men då utan kran på bilen. Så en truck eller Lunn på plats som kan lasta det hela är nya jaktobjektet...

Så om någon här jobbar i industriområdet på andra sidan E20 från Allum köpcenter sett så kan de gärna få höra av sig :D

Bjarras

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2009
Hoj
Yamaha Warrior
Vanligt bil och släp är ju lättare att få tag i. Du kan också kolla med Pålssons Åkeri i Gävle som kör linje på Gbg om de har möjlighet, de borde ju mer eller mindre gå förbi Arboga varje dag.

Gällande truck så finns t.ex. Göstas truckar som kör ut trucken till där den behövs. Mellan deras depå och Järnringen, där dina ställningar borde finnas, är det mindre än 1 mil.
Det finns en truckuthyrare till som heter Lundh/Lind eller nåt sånt men dom har jag aldrig haft någon kontakt med.

Bjarras

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2009
Hoj
Yamaha Warrior
Förresten, det finns på Vagnmakaregatan, vilket är ganska precis där dina ställningar bör finnas, en firma som sysslar med järnvägsaxlar och hjul och sånt. Dom borde ha en truck stor nog. Tyvärr vet jag inte vad dom heter men det vet säkert Google. Vagnmakaregatan är rätt iaf :lol Det går ju alltid att höra med dom om dom vill göra en liten avstickare.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Vanligt bil och släp är ju lättare att få tag i. Du kan också kolla med Pålssons Åkeri i Gävle som kör linje på Gbg om de har möjlighet, de borde ju mer eller mindre gå förbi Arboga varje dag.

Gällande truck så finns t.ex. Göstas truckar som kör ut trucken till där den behövs. Mellan deras depå och Järnringen, där dina ställningar borde finnas, är det mindre än 1 mil.
Det finns en truckuthyrare till som heter Lundh/Lind eller nåt sånt men dom har jag aldrig haft någon kontakt med.

Jag fick tag på en liten åkare med 21 flakmeter då det var gränsfall med vanligt 19,2m-ekipage.
Dock ingen kran men det verkar som att det kan ha löst sig med truck också nu men jag ska kolla upp dina tips imorgon och kolla hur fort de kan få dit en truck om det skiter sig.

Dessa har löst det för mig åtskilliga gånger, kan ju vara värt ett försök. http://www.mantum.se/kontakt.htm

Jag ska ha dem i åtanke om något fallerar i nuvarande uppställning. Ett helsike att få tag på åkare i Götet vad det verkar, enda positiva har varit Schenker och någon mindre central men då bara med stängda ekipage och det hade inte varit optimalt men hade funkat.
Jo just ja, en till var positiv till körningen. Men de ville ha 19'k, i förskott, då de inte ville jaga returer... Jag sa att jag kunde fixa returer åt dem men nej, de fixade sånt själva menade de på :3freak

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ställningen kom hem till slut, skitbra chaufför som verkligen slet som ett djur för att få med allt och som dessutom tog nycklarna till hjullastaren och lastade av allt själv. Färdiga runt nio på kvällen...

Sen vet jag inte vad jag har gett mig in på egentligen, lagom roligt eldprov att bygga 1200kvm ställning på ett hus med många vinklar och 18 balkonger... Jag har inte byggt jättemycket ställning i mitt liv men vuxenlego är grymt kul, om än väldigt tungt och idag väldigt blött.

Så vill ni har något från västkusten upp mot Stockholm så är Andreas Åkerblom en jäkligt bra chaufför :tummenupp

DSC_0747.jpg

El Duderino

Och vad har vi lärt oss av det här?
Gick med
24 Mar 2014
Hoj
Superduke 990 -07
Layher ramställning... eller är det blandat med monzon skrot?

Ha för helvete fallsele på dig!

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Mestadels Monzon men har även Layher och Altrad. Jag ser då ingen större skillnad på prylarna och en trasig ram av ca 270st och det är en Layher :D

Fallsele har jag på mig, ska bara komma ihåg att koppla fast den i något också :rolleyes

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år