Rena fälgar...utan svett o tårar....

Lillan

Sky is the limit
Gick med
8 Mar 2003
Ort
hemma såklart.....
Hoj
javisst,o rosa är den....
Behöver tips om hur jag får rent mina fälgar på hojen.
Brukar använda vanlig avfettning...men man får ju slita som ett djur ändå.

Ekrarna på fälgarna är ju lixom inte lätta att rengöra :(

Tips på bra medel sökes :tummenupp

/Lillan
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Lillan skrev:
Behöver tips om hur jag får rent mina fälgar på hojen.
Brukar använda vanlig avfettning...men man får ju slita som ett djur ändå.

Ekrarna på fälgarna är ju lixom inte lätta att rengöra :(

Tips på bra medel sökes :tummenupp

/Lillan

Jag brukar använda Vim Cream. Det löser den mesta smusten. :)
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Re: Re: Re: Rena fälgar...utan svett o tårar....

UrbanTiger skrev:
Vim Cream, är det inte polermedel i det ? Alkaliskt ?

Det vet jag faktiskt inte. :confused:
Menar du att det inte är bra eller?
 

rougie

Smile you just got fucked 4 life!
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Framför datorn!
Hoj
1000RR Repsol Replica
Brukade köra med CR-50 tycker det funka bra, spraya på sen bara spola rent med vatten.

Låt inte ligga för länge innan du spolar rent dock för då åker nog färgen också :crash
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Bräkleen (eller hur det stavas) är grymt, speciellt på framfälgen. Bak kan det bli lite svettigare men det burka jag lösa genom at köra med skitiga fälgar. :crash Men just bakfälgen brukar annars funka bra med 5-56 eller wd40. Den tunna oljan löser upp allt stänk från kedjan och sen är det lätt att ta bort den tunna oljan med lite avfettning el dyl....
 
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
utan motor, med vanliga trampor anno 1994
1 stycke diskborste är alltid bra till fälgar. vim fungerar alldeles utmärkt på rostfritt däremot vet jag inte om man har lackade fälgar kanske man inte ska använda det.
 

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
Lysfotogen, lysfotogen, lysfotogen är det som gäller.. tillsammans med en diskborste och spola rent nogrannt efter du är klar.

Kan med fördel även användas på drivpaketet oxå, viktigt att du låter det torka och sen smörjer in kedjan grundligt efter du är klar.

/KetogaN - Jag putsar för mycket på min hoj -
 

craze

Allmänt keffo
Gick med
6 Mar 2003
Ort
City
Hoj
Aprilia RSV Mille R, BMW R1200GS Adventure, Yamaha Neos, Trampcykel
Biltemas fälgrengöring i kombination med en diskborste ger utmärkt resultat, och man behöver inte slita särskilt hårt för det heller.
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Avfettning är det sämsta man kan tvätta fälgar med! Jag borde veta då jag tvättar/rengör mina fälgar oftare än jag åker med hojen.

Anledningen till detta var att något smartskaft gav tipset om att tvätta kedjan i 5-56 (5-56 på en trasa och sedan gnuggar). Detta funkade verkligen bra då det blev rent, sedan när jag satte på kedjeoljan så rann den av och löstes upp pga 5-56-oljan!!! Fälgen blev svart bara efter några meter. Hur kul var detta då? Nu har jag x antal gånger fått rengöra kedjan med en torr trasa för att få bort eventuell 5-56 som fortfarande är kvar!

Som sagt funkar det mesta UTOM avfettning!

Jag har använt mig av:
- T-Röd, ger en matt yta som ganska lätt tas bort med en trasa, med lite vax efteråt så blir det perfekt.
- Rubbing
- Vax
- Terpentin
- Bensin

Det mesta löser upp skiten, avfettning fördelar skiten över en större yta bara (det blir en beläggning med avfettning kvar efter man rengjort). Dessutom måste man skölja bort avfettning med just avfettning, går inte med vatten.
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Bodoe skrev:
Avfettning är det sämsta man kan tvätta fälgar med! Jag borde veta då jag tvättar/rengör mina fälgar oftare än jag åker med hojen.

Anledningen till detta var att något smartskaft gav tipset om att tvätta kedjan i 5-56 (5-56 på en trasa och sedan gnuggar). Detta funkade verkligen bra då det blev rent, sedan när jag satte på kedjeoljan så rann den av och löstes upp pga 5-56-oljan!!! Fälgen blev svart bara efter några meter. Hur kul var detta då? Nu har jag x antal gånger fått rengöra kedjan med en torr trasa för att få bort eventuell 5-56 som fortfarande är kvar!

Som sagt funkar det mesta UTOM avfettning!

Jag har använt mig av:
- T-Röd, ger en matt yta som ganska lätt tas bort med en trasa, med lite vax efteråt så blir det perfekt.
- Rubbing
- Vax
- Terpentin
- Bensin

Det mesta löser upp skiten, avfettning fördelar skiten över en större yta bara (det blir en beläggning med avfettning kvar efter man rengjort). Dessutom måste man skölja bort avfettning med just avfettning, går inte med vatten.

Det kan bero på att man inte ska gnugga in avfettning utan bara spruta på, låt verka och sen skölja av. Avfettningen isig repar väldigt mycket om du håller på å gnider. :fakta
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
Avfettning tar inte bort mkt av skiten jag har på min bakfälg.. oavsett hur jag använder det. Gnuggar jag försvinner det mer dock.
Blir till att prova lysfotogen.
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
EBS skrev:
Det kan bero på att man inte ska gnugga in avfettning utan bara spruta på, låt verka och sen skölja av. Avfettningen isig repar väldigt mycket om du håller på å gnider. :fakta
HAHA, vadå inte gnugga? Hur fam ska annars skiten gå bort? Om det är sättet det är tänkt man skall använda avfettning på så kan man ju lika gjärna ta varmvatten och spruta på, vattnet funkar nog tom bättre än avfetting! Avfettning är det värsta jag vet...
 

ZpiX

"Bwäh! Raktframracing är ändå gay..."
Gick med
6 Mar 2003
Ort
North yard street, West Man Land
Hoj
Husaberg FS650 ´04, KTM 640 LC4 '02, Suzuki TL1000S '99, Aprilia RS250 '97
Diesel... men i måttliga mängder, alltså inte schlaska på över däck och fälg med en hink och skopa. Tänk bara vad spännande det kan bli i första kurvan då...

Dutta en trasa i en burk med vanlig hederlig diesel och gnid sedan bort skiten. Fungerar bra. Kan dock vara idé att tvätta av fälgen efteråt på vanligt sätt för att slippa att allt för mycket damm sätter sig i ev. kvarvarande diesel.
 

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
SONAX HÅRDFLYTANDE VAX & lite trassel/duk, löser upp allt (nästan) VAX på trassel/duk snurra hjulet (om man har depåstöd) håll trasslet/duken mot fälgkanten *KLART*
 

Buzz

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
thumper
Köpte nått fälgrenöringsmedel på Mekonomen, en röd flaska, minns inte vad den heter nu, Turtle var det nog iallafall. lite röd genomskillnig flaska. Det funkade grymt bra för mig som har vita fälgar på bilen.

Biltema hade en bra fälgrengörare förut, fast den var rätt stark, började svida om man fick det på händerna. Den som dom har nu tycker jag är skit, fast dom kanske bytt igen, har inte köpt där på länge.
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Bodoe skrev:
Anledningen till detta var att något smartskaft gav tipset om att tvätta kedjan i 5-56 (5-56 på en trasa och sedan gnuggar). Detta funkade verkligen bra då det blev rent, sedan när jag satte på kedjeoljan så rann den av och löstes upp pga 5-56-oljan!!! Fälgen blev svart bara efter några meter. Hur kul var detta då?
Det var nog jag.. :rodnar
Ha dock i åtanke att det var i en tråd om kedjevård och inte en om bögputs på bakfälgen. Man kan vara väldigt snål med 5-56 och bör torka rent noga med en trasa. Idén är att få bort gammal sandig klisterolja innan man lägger på ny. Kedjan ska ju dessutom vara varm när du sprejar på klisteroljan, och det skadar nog inte att vänta ett tag mellan rengöring och smörjning.
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
Ugluk skrev:
Det var nog jag.. :rodnar
Ha dock i åtanke att det var i en tråd om kedjevård och inte en om bögputs på bakfälgen. Man kan vara väldigt snål med 5-56 och bör torka rent noga med en trasa. Idén är att få bort gammal sandig klisterolja innan man lägger på ny. Kedjan ska ju dessutom vara varm när du sprejar på klisteroljan, och det skadar nog inte att vänta ett tag mellan rengöring och smörjning.

Polarn använder lampolja till samma sak och det funkar ypperligt.
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
eisbaer skrev:
Polarn använder lampolja till samma sak och det funkar ypperligt.
Det mesta som löser klisteroljan utan att skada o-ringarna funkar nog. Man får ta vad som finns till hands.. :)

Jag har fått ut drygt 1200 mil ur mitt drivpaket hittills med den metoden och det är inte slut ännu (nytt personligt rekord). Då är jag dessutom inte så noga med att smörja när man ska.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top