bosse-l
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 3 Aug 2016
- Hoj
- Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nån som har erfarenheter av att ta bort rost med citronsyra, tanken på min CB250 är lite rostig invändigt så jag tänkte ta och testa detta. 5 kg citronsyrepulver är inhandlat, har läst en del om att man skall avfetta tanken före och sen efter behandlingen ta och rengöra med maskindiskmedel för att neutralisera citronsyran och sen ta och slå i T-sprit för att få bort vattnet, vet också att man skall ta bort bensinkranen som är av aluminium som annars blir anfrätt av syran.
Efter att tanken är rengjord så tänkte jag ta och strippa den på lack och fixa till den före en omlackering i vinter och då kommer den ju att stå tom under säker ganska lång tid, då funderar jag på om man kan behandla tanken med nåt invändigt för att inte får ytrost? Hade man fyllt tanken med bensin efter behandlingen så hade det nog varit lugnt med att få tillbaka ytrosten men hur är det om att ha en tom tank liggandes.
Nån som har koll på detta och vad som kan vara bäst att göra i detta fall.
Efter att tanken är rengjord så tänkte jag ta och strippa den på lack och fixa till den före en omlackering i vinter och då kommer den ju att stå tom under säker ganska lång tid, då funderar jag på om man kan behandla tanken med nåt invändigt för att inte får ytrost? Hade man fyllt tanken med bensin efter behandlingen så hade det nog varit lugnt med att få tillbaka ytrosten men hur är det om att ha en tom tank liggandes.
Nån som har koll på detta och vad som kan vara bäst att göra i detta fall.