Rengöra bensintank med citronsyra

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nån som har erfarenheter av att ta bort rost med citronsyra, tanken på min CB250 är lite rostig invändigt så jag tänkte ta och testa detta. 5 kg citronsyrepulver är inhandlat, har läst en del om att man skall avfetta tanken före och sen efter behandlingen ta och rengöra med maskindiskmedel för att neutralisera citronsyran och sen ta och slå i T-sprit för att få bort vattnet, vet också att man skall ta bort bensinkranen som är av aluminium som annars blir anfrätt av syran.

Efter att tanken är rengjord så tänkte jag ta och strippa den på lack och fixa till den före en omlackering i vinter och då kommer den ju att stå tom under säker ganska lång tid, då funderar jag på om man kan behandla tanken med nåt invändigt för att inte får ytrost? Hade man fyllt tanken med bensin efter behandlingen så hade det nog varit lugnt med att få tillbaka ytrosten men hur är det om att ha en tom tank liggandes.

Nån som har koll på detta och vad som kan vara bäst att göra i detta fall.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Det här är ju ett ämne som skrivits mycket om i england, där det är gott om etanolhatare. Det finns några olika medel dom använder för att förhindra ny rost. För att saker ska rosta behövs syre och vatten. I normalt inomhusklimat är luftfuktigheten ganska låg och risken för kondensation liten. En tanke jag har är att använda WD40. Det togs ursprungligen fram för att korrosionsskydda kärnvapenrobotar i sina silos medan dom väntade på tredje världskriget.
Jag brukar fylla tanken med Aspen (etanolfri) för vinterförvaring.
Har samma problem på en tank, så jag väntar med spänning på rapport hur det går.

http://www.nortonownersclub.org/@@search?SearchableText=tank+rust
 
Last edited:

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
push montana 3c
WD40 läste jag nånstans, gav ett korrosionsskydd på ca 400 timmar eller nått sånt, det är ju inte så "fett" när man spayar det- mest bara nått som påminner om fotogen eller liknande.
låt tanken ligga inomhus efter en grundlig rengöring (under sängen eller i ett skåp i köket eller i pannrummet)- finns väl alltid nått skrymsle en liten tank kan få ligga o vila sej...??

//jj
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fyll den med diesel eller olja? Då kan du ha den inomhus utan ha brand skräck för ett läckage. Och på våren häller du ur dieseln/oljan , och monterar tanken på hojen.

Men det borde finnas färg som man kan lacka tanken invändigt med som skyddar mot rost ?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har hojen i värme i källarförrådet så själva förvaringen i värme och hyfsat torrt klimat är det lugnt med, har tagit in hojen just för att kunna skruva i den och bygga klar den under vintern.

Undra hur det funkar om man skulle ta några liter diesel och sen skvalpa runt det i tanken efter behandlingen så det kommer diesel på plåtytorna, borde ju bli en fetthinna på plåten då. Är ju lite svårt att ha nåt i tanken om man skall strippa den på färg.
 

Longkalsong

Medlem
Gick med
14 May 2005
Ort
På andra sidan bron
Hoj
Aprilia Tuono 1000 Factory, Honda 900 Hornet, MotoGuzzi Stornello samt en WR250 och en Yamaha RD 500
Jag har gjort ren ett par tankar med citronsyra, några väldigt rostiga med mycket bra resultat. Jag har använt mig av en egenutvecklad metodik för att genomföra detta.

Först fyller jag tanken med thinner, detta ger två effekter först och främst avfettning men det avslöjar även minsta lilla hål i tanken då det får färgen att bubbla upp på utsidan precis där hålet är. Man upptäcker hål/rostporer som är så små att de inte märks med bensin.

Sedan blandar man till citronsyran, jag använder hetvatten till detta. Värmen gör att processen går mycket fortare, från gravrost till plåtrent på en timme. Använd handskar när du skakar runt det blir riktigt hett.

Efteråt sköljer jag bara rikligt med hetvatten avsluta gärna med kokande vatten. Värmen som tanken har efter denna process gör att restvattnet ångar bort på några sekunder, man kan hjälpa till med en varmluftspicka i tankhålet för att vara helt säker. Någon vidare behandling behövs ej. Som rostskydd vid långtidsförvaring kan man lösa en matsked tvåtaktsolja i thinner och skaka runt, thinnern dunstar bort och kvar blir en tunn film av tvåtaktsolja.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Om man gör rent tanken med forforsyra så får man ett bra rostskydd på köpet genom att tanken fosfateras. Det är inte hella lika aggresisvt som Citronsyra ur korrosionssynpunkt. http://www.smedjans.com/

Här är några detaljer som var rostiga som jag har behandlat med fosforsyra.

DSC04878.JPG

DSC04879.JPG

DSC05016.JPG
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Du har ju värme i källarförrådet så det bör vara hur lugnt som helst
att förvara den där. Jag har ett uppvärmt rum med 10-12 grader
där mina tankar förvaras. Inget rost i dem inte. Sätter dock igen
hålen med trasor så det inte kommer in någon luft=eventuell fuktighet.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Trasor är inget skydd mot rost. Vatten finns alltid i vanlig luft och fälls ut när temperaturen varierar som den t.ex. gör i ett kallförråd. Men i ett uppvärmt rum med temperaturen på mellan 10-12 grader är det förstås lugnt så länge det inte gäller precissionsgrejor som kalibreringsverktyg för mätning och liknande.
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Men i ett uppvärmt rum med temperaturen på mellan 10-12 grader är det förstås lugnt så länge det inte gäller precissionsgrejor som kalibreringsverktyg för mätning och liknande.
På tal om det... Hur mår mina momentnycklar egentligen ute i mitt kallförråd, bör jag ta in dem i värmen?
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jag skulle inte ha dem i ett kallförråd om inte annat så för att de korroderar där. Jag skulle inte ens vilja förvara en gammal skiftnyckel i kallförråd för det är inte så kul med rost.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har gjort ren ett par tankar med citronsyra, några väldigt rostiga med mycket bra resultat. Jag har använt mig av en egenutvecklad metodik för att genomföra detta.

Först fyller jag tanken med thinner, detta ger två effekter först och främst avfettning men det avslöjar även minsta lilla hål i tanken då det får färgen att bubbla upp på utsidan precis där hålet är. Man upptäcker hål/rostporer som är så små att de inte märks med bensin.

Sedan blandar man till citronsyran, jag använder hetvatten till detta. Värmen gör att processen går mycket fortare, från gravrost till plåtrent på en timme. Använd handskar när du skakar runt det blir riktigt hett.

Efteråt sköljer jag bara rikligt med hetvatten avsluta gärna med kokande vatten. Värmen som tanken har efter denna process gör att restvattnet ångar bort på några sekunder, man kan hjälpa till med en varmluftspicka i tankhålet för att vara helt säker. Någon vidare behandling behövs ej. Som rostskydd vid långtidsförvaring kan man lösa en matsked tvåtaktsolja i thinner och skaka runt, thinnern dunstar bort och kvar blir en tunn film av tvåtaktsolja.

Detta låter ju ut intressant, frågan är bara var jag kan köpa thinner i dom mängderna till vettiga pengar då man bor på ett litet ställe. Om man skall fylla tanken går det ju åt minst 10 liter innan den är full.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Efter en citronsyra behandling och ursköljning, vågar man då svetsa i en tank om det nu skulle visa sig vara hål (vilket jag hoppas slippa uppleva) eller om man som jag har haft funderingar på att byta ut tanklocket till ett Monza lock?
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Är den torr och inte luktar bensin går det att svetsa. Har fått en Al-tank svetsad efter att kopplat tryckluft till kranen och låtet det pysa igenom tre dygn.
 

Longkalsong

Medlem
Gick med
14 May 2005
Ort
På andra sidan bron
Hoj
Aprilia Tuono 1000 Factory, Honda 900 Hornet, MotoGuzzi Stornello samt en WR250 och en Yamaha RD 500
Detta låter ju ut intressant, frågan är bara var jag kan köpa thinner i dom mängderna till vettiga pengar då man bor på ett litet ställe. Om man skall fylla tanken går det ju åt minst 10 liter innan den är full.

Du behöver ju inte fylla den helt, nån liter och skvalpa runt ett tag räcker.
 

Longkalsong

Medlem
Gick med
14 May 2005
Ort
På andra sidan bron
Hoj
Aprilia Tuono 1000 Factory, Honda 900 Hornet, MotoGuzzi Stornello samt en WR250 och en Yamaha RD 500
Efter en citronsyra behandling och ursköljning, vågar man då svetsa i en tank om det nu skulle visa sig vara hål (vilket jag hoppas slippa uppleva) eller om man som jag har haft funderingar på att byta ut tanklocket till ett Monza lock?

Jag har både svetsat och lött med gas efter denna behandling, inga probs.

Det går ju med fosforsyra också precis som Sydney säger dock kan ju fosforsyra vara lite bökigt att få tag på. Då kan det vara bra att veta att avkalkningsmedel för köksmaskiner ofta innehåller fosforsyra. Det starkaste jag hittat heter Kalkbort och innehåller 14% fosforsyra, jag har kört en moppetank med det en gång, det var väldigt tidskrävande men resultatet blev ju bra. Har provat med ren fosforsyra med men tycker nog bäst om citronsyran.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Du behöver ju inte fylla den helt, nån liter och skvalpa runt ett tag räcker.

Låter ut bra att veta, skall se vad jag har hemma vet att jag skall ha en skvätt thinner nånstans i ett förråd.


Jag har både svetsat och lött med gas efter denna behandling, inga probs.

Det går ju med fosforsyra också precis som Sydney säger dock kan ju fosforsyra vara lite bökigt att få tag på. Då kan det vara bra att veta att avkalkningsmedel för köksmaskiner ofta innehåller fosforsyra. Det starkaste jag hittat heter Kalkbort och innehåller 14% fosforsyra, jag har kört en moppetank med det en gång, det var väldigt tidskrävande men resultatet blev ju bra. Har provat med ren fosforsyra med men tycker nog bäst om citronsyran.

Låter ju ut bra, om man nu skulle råkas ha en por som läcker vad är då bäst att använda för att fixa den? Rent spontant känns som lödning med mässing bör funka, vad säger ni om det?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har inte blivit nåt skruvade idag, första dagen på länge. Tog dock ett foto på hur det ser ut genom tanklocket, misstänker skarpt att hojen stått med tom tank eller väldigt lite bensin över vintern då den förvarats kallt.

 

Longkalsong

Medlem
Gick med
14 May 2005
Ort
På andra sidan bron
Hoj
Aprilia Tuono 1000 Factory, Honda 900 Hornet, MotoGuzzi Stornello samt en WR250 och en Yamaha RD 500
Låter ju ut bra, om man nu skulle råkas ha en por som läcker vad är då bäst att använda för att fixa den? Rent spontant känns som lödning med mässing bör funka, vad säger ni om det?

Mässingslod funkar kanon kört med det själv, kom dock ihåg att ta bort alla rester av eventuellt flussmedel, även på insidan. Kan orsakaka lite otrevlig korrosion annars.

Har inte blivit nåt skruvade idag, första dagen på länge. Tog dock ett foto på hur det ser ut genom tanklocket, misstänker skarpt att hojen stått med tom tank eller väldigt lite bensin över vintern då den förvarats kallt.

Den tanken var ju inte så värst rostig, kommer att bli kanonfin med citronsyra. När jag gjorde tanken på Guzzin så kunde jag skaka ut ett par deciliter med rostflagor. Den hade stått på en loge med tom tank i över 20 år, blev ju bra den med.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top