Rengöra en motor enklast?

bo$ken

HarleyF0rum.se
Gick med
10 Mar 2003
Håller på med min KaffeLatteRajser och undrar om någon har ett bra tips på medel att rengöra motorn.

Dagens avfettningsmedel suger fett men finns det någon motortvätt som är riktigt bra att jobba med, typ spruta på och skiten/oljan "trillar" av då det är så svårt att komma åt de flesta ställen?

Projektet har ni här:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=119663

Se bilder nedan på den "skitta" motorn.....

Bifogat

• _skitig_motor1.JPG
    _skitig_motor1.JPG
    105.8 KB · Visningar: 446
  • _skitig_motor2.JPG
    _skitig_motor2.JPG
    107.3 KB · Visningar: 415
  • _skitig_motor3.JPG
    _skitig_motor3.JPG
    119.3 KB · Visningar: 291
Tjär och asfaltslösare, finns på OK, löser dina problem.

Bara att spruta på så rinner all skit av, sen tvättar du med diskmedel eller liknande för att få bort det sista av avfettningen.

bo$ken skrev:
2241166 Håller på med min KaffeLatteRajser och undrar om någon har ett bra tips på medel att rengöra motorn.

Dagens avfettningsmedel suger fett men finns det någon motortvätt som är riktigt bra att jobba med, typ spruta på och skiten/oljan "trillar" av då det är så svårt att komma åt de flesta ställen?

Projektet har ni här:

Till att få bort det feta gegget håller jag med dig. Här är petroleumavfettning (eller fotogen eller diesel osv) plus en diskborste rätt ok. Sedan skölja med varmt vatten och borsta med diskmedel direkt på diskborsten. Tex.

Men därefter så är faktiskt modern sk microavfettning rätt bra att använda just på lättmetalllegeringar som MC-motordetaljer. Microavfettning aka miljöavfettning mm är nämligen alkalisk och gör ofta att aluminiumytor blir som nya.

Tycker jag.

Mvh
Jörgen

Biltemas kallavfettning brukar funka rätt bra. Dock kan det bli lite drygt på delar där smutsen "trängt" in i materialet. Olja o liknande försvinner dock på två röda.

körde med diskborste o ok,s motortvätt..
faen tom de små packningarna som stack ut börja försvinna :3freak

En sån flottkotte görs tokren med ånga!
Eller nästintill iaf.
En bildemontering jag jobbade extra på hade en gigantisk Kärcher med en inbyggd dieselvärmare som hettade upp vattnet man tvättade med!
Blev HUR j-la tokrent som helst, vad man än tvättade!

Men hitta en sån... kanke inte SÅ lätt.

Det är iaf något mackarna borde ha!

Gör INTE som jag..... :huvet
jag tog först avfettningsmedel, högtryckstvätt, avfettningsmedel, högtryckstvätt och där efter diskmedel. Det första som händer var att så fort det kom olja på släppte färgen. :huvet Det höll ca 3 dagar.
Så nu blir det till att göra allt igen.... :4skrika

Dr.Bike skrev:
2241614 En sån flottkotte görs tokren med ånga!
Eller nästintill iaf.
En bildemontering jag jobbade extra på hade en gigantisk Kärcher med en inbyggd dieselvärmare som hettade upp vattnet man tvättade med!

kan man tvätta en motor i en sån tvätt..
tror vi har en på jobbet..
får nog in en motor iaf
:)

ozeo skrev:
2241802 kan man tvätta en motor i en sån tvätt..
tror vi har en på jobbet..
får nog in en motor iaf
:)

Han menar en högtryckstvätt, en vanlig som man har hemma fast med dieselbrännare i som värmer vattnet. Dom e bra! :tummenupp

Kawwa skrev:
2241871 Han menar en högtryckstvätt, en vanlig som man har hemma fast med dieselbrännare i som värmer vattnet. Dom e bra! :tummenupp

Precis! En "vanlig" (om än gigantisk) högtryckstvätt.

Men som du säger ozeo: Ett ångskåp är ju ännu bättre, men då vill man nog ha motorn isärtagen så man bara kan skicka in aludelarna.

Dr.Bike skrev:
2241888 Precis! En "vanlig" (om än gigantisk) högtryckstvätt.

Men som du säger ozeo: Ett ångskåp är ju ännu bättre, men då vill man nog ha motorn isärtagen så man bara kan skicka in aludelarna.

haha..ja de va ju de jag undra.. :hihi
stoppa in en motor i en tvätt bara sådär..hade kunnat bli roligt o få ut allt vatten :3freak

Dr.Bike skrev:
2241614 En sån flottkotte görs tokren med ånga!
Eller nästintill iaf.

Misstänkte att du haft ett sådant diskret jobb som bildemonterare. :D

Jag brukar ösa på med bromsrengöring från Würth.
Där rinner verkligen skiten av.

Sen har vi en sån jätte Kärcher på firman med diselförvärmnign och det blir jävlarimig rent av den.
Men det törs man väl inte avslöja att man har! :hihi

Kamikaze kid skrev:
2242287 Misstänkte att du haft ett sådant diskret jobb som bildemonterare. :D

Jag brukar ösa på med bromsrengöring från Würth.
Där rinner verkligen skiten av.

Sen har vi en sån jätte Kärcher på firman med diselförvärmnign och det blir jävlarimig rent av den.
Men det törs man väl inte avslöja att man har! :hihi

Hehe, BUSTED : )

Som alltid när fotogen, disel och liknande petroliumprodukter kommer på tal så vill jag slänga in ett varningens finger.
Det är kanonbra att tvätta med fotogen, det löser det mesta oljekladdet.
Men var försiktiga med dylika kemikalier på huden!
Jag har förstört mina händer med bensintvättande av diverse prylar i min ungdom. När man körde moppe och cross så tvättade jag nära nog allt som satt i och på motorn med bensin, fotogen eller lacknafta.
Alla dessa kemikalier tränger in i huden önnu bättre än vad dom rengör!
Får jag bensin på fingrarna eller händerna idag så blir dom stela som pinnar efter ngr timmar.
Lite skräckexempel, tvätta händerna i T-röd. Efter 15min tar du ett blodprov i örat. Då kommer man hitta T-röd i blodet ( alkohol ).
Ta det försiktigt och använd handskar ( gay jag vet, men det tycker ni inte om ni har dom problem som jag har ).
Det är rätt nasty prylar vi pratar om även om det är saker vi använder dagligen.
//Mr Brasklapp :)

tobbeviking skrev:
2242308 Som alltid när fotogen, disel och liknande petroliumprodukter kommer på tal så vill jag slänga in ett varningens finger.
Det är kanonbra att tvätta med fotogen, det löser det mesta oljekladdet.
Men var försiktiga med dylika kemikalier på huden!
Jag har förstört mina händer med bensintvättande av diverse prylar i min ungdom. När man körde moppe och cross så tvättade jag nära nog allt som satt i och på motorn med bensin, fotogen eller lacknafta.
Alla dessa kemikalier tränger in i huden önnu bättre än vad dom rengör!
Får jag bensin på fingrarna eller händerna idag så blir dom stela som pinnar efter ngr timmar.
Lite skräckexempel, tvätta händerna i T-röd. Efter 15min tar du ett blodprov i örat. Då kommer man hitta T-röd i blodet ( alkohol ).
Ta det försiktigt och använd handskar ( gay jag vet, men det tycker ni inte om ni har dom problem som jag har ).
Det är rätt nasty prylar vi pratar om även om det är saker vi använder dagligen.
//Mr Brasklapp :)
Det värsta med fettlösande ämnen som tas upp av blodet är ett de löser fett i kroppen med t.e.x Hjärnan det är ännu läskigare än torra händer.

bo$ken skrev:
2241166 Håller på med min KaffeLatteRajser och undrar om någon har ett bra tips på medel att rengöra motorn.

Projektet har ni här:

Starta inte 500 trådar hela tiden om ditt projekt. Jag vill ju inte leta som en tok för att se hur det går med hojen. Är såååå nära att själv sätta igång bara för att du gör det s håll dig till en tråd så all inspiration kommer från samma ställe plus att det blir mer lättöverskådligt. Länka iaf från din projekttråd till dessa utstickare! :tummenupp

kosz skrev:
2242328 Det värsta med fettlösande ämnen som tas upp av blodet är ett de löser fett i kroppen med t.e.x Hjärnan det är ännu läskigare än torra händer.
Visst är det så!
Besvären jag pratade om sätter sig på lederna i händerna.
Så förutom torra och fnasiga händer får jag kraftig ledvärk.
Jag brukar alltid predika om detta när det dyker upp liknande trådar, mest för att informera och påminna om att det faktiskt är rätt nasty kemikalier som påverkar mkt.
Så vad jag menar är, tvätta gärna prylar i fotogen osv men använd oljebeständiga handskar och ventilera väl.
//Tobbe

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...