Rengöra kjedja

Tricku

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2007
Hoj
Mt07-15
Kanske dum fråga men måste jag plocka av hela kjedjan för att tvätta den eller kan jag bara torka av hela kjedjan med typ wd-40 eller lacknafta och sedan olja den när jag e klar?

Tänker bara på om kjedjan eller något i växellådan kan ta skada. :rolleyes:

Brukar låta kedjan sitta kvar (lat som man är) och använda wd40 + en snäll stålborste. Vet inte om man det är så man ska göra, men det funkar bra. Lacknafta däremot skulle jag inte använda med tanke på att du troligtvis har en x-,o- eller z-ring kedja med gummiringar som spricker.
Efteråt sprutar jag på en massa kedjespray.

Brukar låta kedjan sitta kvar (lat som man är) och använda wd40 + en snäll stålborste. Vet inte om man det är så man ska göra, men det funkar bra. Lacknafta däremot skulle jag inte använda med tanke på att du troligtvis har en x-,o- eller z-ring kedja med gummiringar som spricker.
Efteråt sprutar jag på en massa kedjespray.

Jag har gjort precis som anton. Dock har jag kört med avfettning samt rengjort en del av kedjan i taget för att inte dra runt för mkt avfettning runt drev o skit... Sen har jag skickat på bra med kedjespray...
Men i ärlighetens namn; Den tiden man tycker man sparar jmf med att ta av kedjan får man ju dubbelt tillbaks i jävligt sketiga händer....:-)

Gör INTE rent kedjan med avfettning om du inte vill förstöra den!!!

Släng den i ett diselbad låt ligga över natten och skölj av med vatten sen!

WD-40 och lampolja funkar alldeles utmärk enligt olja löser olja principen..
Använd trasa eller svamp..
Stålborste och avfettning dödar kedja omgående eftersom gummipackningarna i blir skadade och sen börjar dom läcka in vatten och sen rostar länkar fast.

Olja löser olja och då häller man på mera olja efter varje körning. Torkar man bort det svarta smeten så fastnar ingen sand och grus alls. Fast fälgen ser inte så fin ut, men men.

Diesel och en diskborste, snurra-borsta, snurra-borsta, skölj med vatten och smörj. Min kedja och drev har rullat 2800 mil och e´helt ok :)
Kan väl tillägga att det är ingen bakhjulskörning men annars kan gubben än :tummenupp

Köpte Motuls chain clean.. , den funkar helt ok. Spraya, låt den verka o torkar bort med en trasa.. Den torkar inte gummi packningarna i kedjan. Och sen är det bara smörja på som vanligt. Enkelt och bekvämt, tycker jag.

Som tidigare sagts - använd INTE avfettning eller vatten (med tanke på gummipackningar samt rostbildning) till att rengöra kjedjan använd istället WD40 skrubba med borste och torka med trasa. Sedan använder du lämplig kjedjeolja i lagom mängd - det är ingen idé att spruta på för mycket då far det bara överallt, blir kletigt och skitigt.

Last edited:
Ta en trasa och dryp i lampolja, håll den runt nedre delen av kedjan och snurra däcken på ett depåstöd ca 3-5 varv på kedjan och gnugga noga emellanåt, torka HELT rent och torrt med ny trasa efter det, spraya sen noga på olja och torka av överflödet genom att hålla trasan lätt runt kedjan 1 kedjevarv.

Kör en repa på 10min, torka av det som skvätt ut från kedjan på svingen och fälgen innan det hinner samla smuts och torka in. Sen behöver du bara spraya på ny olja när det ser torrt ut, är man noga med att rengöra kedjan som en dåre så ser det inte bara bättre ut - det drar inte åt sig lika mycket smuts. Man behöver inte rengöra den lika ofta utan bara spraya på lite var 50mil.
Och man har ändå kedjeolja där man behöver det, alltså i kedjan och inte på toppat med ett grislager med smuts.

Den här proceduren tar 20min, fort och lätt med lampolja. Istället för den där skiten dom säljer som "chain cleaner" eller likn - blir bara less på sånt.

Good luck!

Åk på en färgbutik o köp fotogen (lysfotogen). 1L = 50 sek. Fungerar garanterat o du behöver inte borsta alls. Skiten rinner av. En annan fråga. Borstar du verkligen med en stålborste? Låter riskabelt.

I manualen för min K4 så rekomenderar dom fotogen för att rengöra kedjan o dom om någon borde veta. Dom säger också att man inte ska använda petrolumbaserade lösningsmedel. Antagligen för att det förstör o-oringarna.

Själv brukar jag smörja kedjan med Motuls kedjesmörjning efter varje tvätt/50mil köring. O den skiten kan vara lite svår att få bort. Den är kladdig som flugfångare men väl fungerande som smörjningsmedel. No complaints.

Gammal tandborste och 5-56 har jag alltid kört.

apropå skitiga händer...använd engångs handskar. så får du rena händer och slipper en massa cancerogena ämnen på händer under naglar o på picken när du måste pissa med hyfsat oljiga händer. har hört att det är mer vanligt med pick cancer bland mekaniker, pga av handhygien.

bara 49 kr 100 st på classe

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa