Rengöra luftfilter

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Vilka produkter favoriseras för att göra rent och sen olja in luftfiltret med?
Har orginalfiltret i skumgummi.

Har hört allt från Yes o vatten, spray, till kit där man fyller en hink med rengöring som man återanvänder... Oljan har jag inte hört så mkt om, men det finns ju 1000 märken att välja på.

Vilka produkter favoriseras för att göra rent och sen olja in luftfiltret med?
Har orginalfiltret i skumgummi.

Har hört allt från Yes o vatten, spray, till kit där man fyller en hink med rengöring som man återanvänder... Oljan har jag inte hört så mkt om, men det finns ju 1000 märken att välja på.

köp o fyll en hink med filterrengöring tvätta filtert rent och krama ur det hinken, skölj sedan av filtret ett par ggr med yes diskmedel o varmt vatten, sedan hänger du upp det för tork innan du smörjer in det med filter olja, filter oljan ska okså kramas ur så det inte rinner från filtret när du e klar du får inte heller krama ut så det blir för lite kvar på filtret =)

1. (rekomunderar dej ett par filter då det är tråkigt att vänta med att köra bara för att filtret man ska olja in inte är tort)

2. (Ett filter som ska användas bör ligga en dag insmort innanman använder det i cykeln, risken för attdra in filter olja i förgasaren finns annars)

Mvh
Mangan

Jag kör med twin air kit på crf:en å det tycker jag funkar fin fint.
Hink med rengöring, ett spray som man kan tvätta luftboxen med samt olja då förståss.

Det där med att den kan dra in oljan i förgasaren är säkert riktigt men av vad jag har hört så ska det ej spela nån roll eller kunna göra skada på motorn.
Oljan löser tydligen upp så bra i bensinen så det ska varken göra till eller från + att man måste krama ur filtret så det inte rinner.
Dom som åker/tävlar i cross säger att några minuter räcker så att oljan hinner bli bli kletig och sätta sej i filtret.
Men vad vet man! låter då alltid filtret ligga över natten iaf.

Jag tvättar filtret i en hink med diesel.

Sedan tvättar ur dieseln med varmt vatten och diskmedel. Låter det torka och på med filteroljan, kramar ur det överflödiga.

Jag brukar låta det torka under natten innan jag kör med det igen.

Ngr favvomärken på prylarna ni använder, eller spelar det ingen roll?
När tycker ni att filterrengörningen är kass/slut? Tittar ni på den och skickar den när den e grisig eller märker man när den rengör sämre?

Klockrena tips på hur ni gör! :tummenupp

Jag kör med NoToil filterolja och tvättmedel.Väldigt trevligt att bara använda tvättmedlet+varmvatten när man gör rent filtren och slippa hålla på och kladda med avfettning,bensin osv.Men man bör ha nya eller ordentligt rengjorda filter innan man börjar använda NoToil.

Jag har SWAFF, om naturen själv får välja (ekologiskt nerbrytbart osv)

Jag tvättar filtret i en hink med diesel.

Sedan tvättar ur dieseln med varmt vatten och diskmedel. Låter det torka och på med filteroljan, kramar ur det överflödiga.

Jag brukar låta det torka under natten innan jag kör med det igen.
Samma här, fast använder bensin i stället för diesel.

Sen funkar Twin Air eller Motorex filterolja klockers. Säkert en massa andra också men.......

OCH, om man är riktigt petig (vilket man bör vara om man kör där det dammar mycket) så drar man fett (universal t.ex.) på kanten som tätar mot luftburken så är man säker på att inget smiter förbi. Vill man ytterligare säkra upp så sprayar man lite kedjeolja i luftburken, precis bakom luftfiltret in mot fuggen.

.

Hur blött ska luftfilteret vara när man använder det igen. Hade kanske för lite olja till det men jag tog det jag hade. Det är klibbigt, kanske räcker??

Tänk på miljön oxå :-)
SWAFF eller notoil!!!

*/ ?>
Nyheter
Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

Back