Rengöring av kedja

Pirate

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2009
Hoj
Ingen just nu
Helt ny på detta med kedjedrift och undrar hur ofta man ska göra rent kedjan?
Tar man bort den helt och gör den kliniskt rent samt kuggarna bak, eller puttsar man så gott det går med en bra borsta och lite bra medel?

Som sagt, jag är helt rookie på detta så tips mottages tacksamt.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Jag brukar ta en gammal nagelborste och lite lacknafta om den är riktigt skitig annars räcker det med en trasa och lite gnuggande. Torka rent/torrt och smörj sedan. Klart.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Biltemas lampolja, och kedjeborsten från samma eminenta företag.

Rocknroll för smutsiga kedjor...och "gratis" om man ser till vad diverse rengöringssprayer kostar...
Med tillägget att kedjan gott kan sitta kvar på hojen, man snurrar bara hjulet allt eftersom.

Ett tips kan ju vara att lossa drevkåpan och ta bort allt gunk å skit som brukar sitta där inne också.

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
I senaste nummret av Superbike var det bild på en donnas avslitna fingertoppar.
Hon hade försökt göra rent kedjan med hojen på depåställ och bakhjulet snurrandes.

Men hon vann i alla fall ett ryggskydd i Superbikes tävling om skador. :tummenupp

Vad lärde vi oss?
Rengör med motorn av.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

Rocknroll för smutsiga kedjor...och "gratis" om man ser till vad diverse rengöringssprayer kostar...

Det där är kalasbra, rekommenderas. Själv kör jag med diesel istället för lampoljan men det är praktiken samma sörja...

Om man tar av kedja så kan man lägga den i en egen specialblandning av kejdesmörja och annat mumsmums efter rengöring, så den får dra till sig lite.

Blir bättre än nytt.

kenth ericsson

Ny medlem
Gick med
14 May 2008
Hoj
-06 hayabusa
Hallå!! oringarna mår bajs av parafin oljor som diesel.... Jag VET att kristallolja är det som rekomenderas för kedje rengöring x eller o ring, spelar kvitta. KRISTALLOLJA ska kedjan bada i. o när man är igång kan man klart hiva i dreven oxå.:tummenupp

Jag kan berätta vad som exakt händer, när man kör med en kawa zzr1100 i 140km/h o kedjan brister för att man slarvat med kedjan...........två JÄVLA smällar o drevfram/kåpan fullkomligt pullveriserades, hann koppla o bara såg hur ngt flög ut från sidan, för i nästa tiondels sekund känna hur kedjan låser bakhjul(eftersom skiten snurra in i svingen).. men phuu.. lossnade o ringla av på asvalten..ALLDRIG MER ÄN 1500MIL på liters hoj utan o byta.. (tempo/+ körning)...:näsblod

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Hallå!! oringarna mår bajs av parafin oljor som diesel.... Jag VET att kristallolja är det som rekomenderas för kedje rengöring x eller o ring, spelar kvitta. KRISTALLOLJA ska kedjan bada i. o när man är igång kan man klart hiva i dreven oxå.:tummenupp

Kristallolja till förekommande svenska; Lacknafta.

Jo, om oringarna bor i dieseln en längre tid må de kanske ta skada, men inget jag märkt på några kedjor. Rörelsen i lederna vid körning orsakar bedömt högre slitage.

Edit: http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=345397
Här är lite mer kött på benen om vad som sker med en simpel o-ring från en kedja som utsätts för diverse medel. Som synes är diesel/paraffin inte direkt förändrande. Benämns karosene i testet.

Last edited:

Naderi

Boys just wanna have fun.
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
Suzuki GS500E (Såld), Suzuki GSXR 750 -98 (Såld), Yamaha R1 -05 (Såld), Suzuki GSXR 750 -90 Streetfighter, GSXR 750 -04, GSXR 1000 K5
Så vad har vi kommit fram till :) Lampolja verkar vara samma som diesel och diesel va tydligen inte rekomenderat,,, Kristallolja uppfatta jag som lacknafta men det borde väl nästan vara värre än diesel?

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Ursäkta om jag rör till begreppen ytterligare, men visst är det så att "kerosene" är vad vi normalt sett benämner fotogen ?
(mer att likna vi lampolja än diesel då)
Vill minnas att diesel samma på engelska och svenska

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Ursäkta om jag rör till begreppen ytterligare, men visst är det så att "kerosene" är vad vi normalt sett benämner fotogen ?

Exaktemundo.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj

mmm men den diesel mk1 vi har i sverige skiljer sig inte nämnvärt... Det benämns som Karosene av drivmedelsbolagen.

Diesel i dess rätta bemärkelse finns inte länge på mackarna.

Eldningsolja är mer likt diesel än det vi kallar för diesel på pumpen..

Och av det där vetenskapliga testet så har inte lampoljan/fotogenen/"dieseln" nån större åverkan på o-ringarna.

Kalla det vafasen ni vill men låt bli bensin, typ..

För tvivlare; http://www.q8.se/admin/handbok/Skerhetsdatabladprivatstation/OKQ8 Diesel MK1.pdf läs och begrunda...

Last edited:

Kowe

www.koweracing.se
Gick med
30 Jun 2007
Hoj
-00 RSVR, -07 RSV BoTT #17, RSVR 06 Regncykeln :)
mmm men den diesel mk1 vi har i sverige skiljer sig inte nämnvärt... Det benämns som Karosene av drivmedelsbolagen.

Diesel i dess rätta bemärkelse finns inte länge på mackarna.

Eldningsolja är mer likt diesel än det vi kallar för diesel på pumpen..

Och av det där vetenskapliga testet så har inte lampoljan/fotogenen/"dieseln" nån större åverkan på o-ringarna.

Kalla det vafasen ni vill men låt bli bensin, typ..

För tvivlare; http://www.q8.se/admin/handbok/Skerhetsdatabladprivatstation/OKQ8 Diesel MK1.pdf läs och begrunda...

Så om jag förstått detta så skall vi alltså inte tvätta med bensin? :sissy

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06

Plussar på den. Funkar gallant.

Efter borsten brukar jag ta en tygtrasa och finrengöra kedjan med. När det är rent och fint, på med ny kedjesmörja.

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
Plussar på den. Funkar gallant.

Efter borsten brukar jag ta en tygtrasa och finrengöra kedjan med. När det är rent och fint, på med ny kedjesmörja.

Behöver man rengöra kedjan på en sporthoj? Jag har aldrig sett att min kedja varit smutsig? :rolleyes:
Jag sprayar på kedjespray när efter jag varit ute och kört.
Jag vet förvisso inte hur man ser att ett drivpaket är slitet så på senaste hojen bytte jag eftersom jag inte visste när det var gjort senast och jag vågar inte chansa iom. historier man hört om kedjor som går av. :näsblod

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Behöver man rengöra kedjan på en sporthoj? Jag har aldrig sett att min kedja varit smutsig? :rolleyes:
Jag sprayar på kedjespray när efter jag varit ute och kört.
Jag vet förvisso inte hur man ser att ett drivpaket är slitet så på senaste hojen bytte jag eftersom jag inte visste när det var gjort senast och jag vågar inte chansa iom. historier man hört om kedjor som går av. :näsblod

Jag är putzbög deluxe så jag är nog fel person att svara. :D

Kedjesmörjan binder "vägdamm" och annnan skit i sig. Damm och sand i oljeklet blir en utmärkt slippasta, mao inte något man vill ha på kedja och drev.
Sen tycker jag det är kul att fräscha upp kedjan när man tvättat hojen, tar ju typ 2 minuter.

Hatar kedjor med svarta länkar och blanka rullar, bara lite extra jobb ger en tusen mil extra.

Mina två pence...

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...