Rengöring skinn

mejner

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2008
Hoj
Triumph Street Triple 09
Det här har säkert diskuteras 100 gånger men men...

Jag har nyligen köpt en skinnjacka som nu börjar bli nedsmetad med insekter. Hur håller jag den bäst ren? Hur ofta ska den smörjas och med vad? Den är både svart och vit.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Det ösregnar ju i Svea nu med jämna mellanrum. Ta en sväng i en störtskur så blir den garanterat ren efteråt. Tro mig, har erfarenhet. (Ok, du blir dygnsur samtidigt men so what. :) )

Efteråt så smörjer du in den med skinnolja eller dylikt från Biltema. Billigt å funkar bra.

Ifall det inte regnar så ta in skinnjackan i tvättstugan och spola på vatten och gnugga av det med nån form av halvmjuk borste + tvål eller nått. Sen får du dock återigen smörja in den med trevlig biltemaolja.

Jag har själv en skinnjacka med stora helvita partier och jag använder biltemas olja som lösningsmedel för allt ingrott vägdam. Det smörjer samtidigt som det tvättar/löser upp och det färgar inte.

JoeWer

Old fart....
Gick med
7 Jul 2008
Hoj
*såld*
Köp en skinntvål, löddra upp, gör rent med svamp eller trasa. Det vita kan dock bli knepigt att hålla riktigt vitt i längden.

Skinntvålen fettar in skinnet, men komplettera med ett bra fett.

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Blöt duk och torka av... funkar bra varje gång.

Vet dock inte hur ofta det ska smörjas. Hört att det räcker 1 gång per säsong.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Blöt duk och torka av... funkar bra varje gång.

Vet dock inte hur ofta det ska smörjas. Hört att det räcker 1 gång per säsong.

Det beror ju på vad det utsätts för. 5 mil i solsken eller 1000 mil i hällregn?

Tvättar man stället bör man nog olja/fetta in det samtidigt.

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Det beror ju på vad det utsätts för. 5 mil i solsken eller 1000 mil i hällregn?

Tvättar man stället bör man nog olja/fetta in det samtidigt.

5 mil i solsken för min del - det räckte. Fick bort en del insekter utan problem. Nu är detta det första stället jag äger... så jag undrar hur man ska underhålla det? Vad för olja ska man använda? Hur ofta ska det smörjas?

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Ju mer man vårdar sitt ställ ju längre håller det. :)

Skinnet ska ju inte vara så fett att det är klibbigt (opraktiskt...) men det ska samtidigt inte kännas torrt och hårt. Det ska vara mjuk och det enda sättet att nå dit är att smörja in det med jämna mellanrum. Personligen gör jag det väl 2-3 gånger per år och då kör jag väl 3-600 mil per år. (Och helst inte i regn.)

Den absolut viktigaste insmörjningen är nog den du gör innan du hänger unden skinnstället för vintern. Då fettar jag på rikligt med fett och låter det suga in under vintern. På våren är skinnet mjuk och fint utan att vara klibbigt. :)

Häng ALDRIG undan skinnstället för långtidsförvaring utan att smörja in det först. Det är ju samma sak som med vinterkängorna. De fettar man ju också in frampå våren.

Vårdar man ett skinnställ så håller det "för evigt". Det som lägger av till slut är inte skinnet utan tråden i sömmarna. Det finns ju veteranracers som kör i skinnställ som är 50 år gamla. De vet hur man vårdar ett skinnställ!:)

Last edited:

Corpze

Driftare
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
Kawasaki Z750
Sitter just nu och tvättar/fettar in mitt ställ med biltemas olja, hur bra som helst och luktar inte! gjorde rent med varmt vatten på en handduk!

nu ska ja ge mig an byxorna!

adios!

mejner

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2008
Hoj
Triumph Street Triple 09
Tackar! Ska köpa mig lite lädertvål och lite fett (lädertvål visste jag inte att det fanns, tack Sporthoj!).

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Tackar! Ska köpa mig lite lädertvål och lite fett (lädertvål visste jag inte att det fanns, tack Sporthoj!).

Jag köpte mina rengöringssaker på Hööks. Tror märket är Ekol och det har fungerat helt perfekt. Dessutom till en billig peng :tummenupp

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Veidec superfoam funkar både på skinnställ, hojen, dojor och hjälm... Biter både på insekter och skumpa :tummenupp

Smörja stället efter varje rejäl regnskur funkar lagom. Och när man hänger in det för vinterförvaring :)

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...