Renovera öhlins styrdämpare själv?

R1der

Köpa billigt köpa dyrt!
Gick med
8 Jun 2003
Hoj
Honda 1000RR -07
Nån som har gjort det eller vet vad som krävs? Behövs kanske verktyg som man inte hittar i ett vanligt garage? Byta packboxar borde väl vara ganska lätt men att få in rätt mängd olja (och ut med luften?) är väl svårare.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Har aldrig själv renoverat en styrdämpare men på stötämpare etc krävs spcalverktyg för att få ut luften och pupa in rätt mängd kväve. Så mitt råd är att lämna in till de som har specialverktygen.

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Styrdämparna är såvitt jag vet inte trycksatta.. dom är helt fulla med olja samt något som närmast kan beskrivas som en "öronpropp" som tar upp volymvariationer pga tempändringar.

Jag antar att du fått luft i din? det går att nödfixa hemma, om man vet vad man gör

(sett öhlinstekniker göra det i fält med i stort sett bara en insexnyckel som verktyg) Har dock inte gjort det själv.. Antar att tätningarna är dåliga om man får luft i den, så det lär komma tillbaka

/B

R1der

Köpa billigt köpa dyrt!
Gick med
8 Jun 2003
Hoj
Honda 1000RR -07
Bj.O.rn skrev:
Styrdämparna är såvitt jag vet inte trycksatta.. dom är helt fulla med olja samt något som närmast kan beskrivas som en "öronpropp" som tar upp volymvariationer pga tempändringar.

Jag antar att du fått luft i din? det går att nödfixa hemma, om man vet vad man gör

(sett öhlinstekniker göra det i fält med i stort sett bara en insexnyckel som verktyg) Har dock inte gjort det själv.. Antar att tätningarna är dåliga om man får luft i den, så det lär komma tillbaka

/B
Ok, jo, har fått luft i den + att det läcker ut lite olja så det är en packbox som läcker. Funderade på att göra det själv för det är så lång väntetid om jag ska lämna in det på firmorna här runtomkring. Tackar för infon!

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sviterna av en indragning...
Renoverar Öhlinare själv.
Behövs en vaccumpump för att lufta ur den. Inget avancerad, standard pump duger. Konstruktionen är pinsamt enkel.

Däremot är det ett rent helvete att få tag i delar.

Öhlins service lämnar mycket i övrigt att önska. De vägrar prompt sälja reservdelar till icke aukt. serviceställen och ÅFna får inte lov att sälja dem löst.
De går åt ca 5cl olja till dämpen och minsta oljeflaska är på 1lit (R&T 43 för övrigt)
Skulle du nu få tag på någon som kan leverera delarna till dej så bli inte förvånad om det tar 3 månader att få dem (skämtar inte).

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Trådlyft :)

Har planer på att byta olja på min öhlins styrdämpare, inget läckage eller liknande utan om man trycker fram och tillbaka så känner man att det är nån liten luftficka i oljan.

Hur viktigt är det att skaffa deras egen olja?

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Här finns lite bilder på senaste gången jag hade isär min. http://wintermute.csbnet.se/~zilog/hojen/ohlins_rework_2010/

Jag lödde även ihop bleed-hålet i nålventilen för att få mer kvadratisk dämpeffekt utan att det går trögt vid normal körning. Oljan jag använde är antingen Motul factoryline 5W eller 7.5W (gaffelolja) - minns inte exakt vilken viskositet jag hamnade på. Du vill använda ett långt rör/slang och vakuumpump till det här jobbet, annars kommer du aldrig att lyckas få ut all luften (på några av bilderna finns skumt nog bygget av en vakuumpump av en 12V biltema fotbollspump med ;)).

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Här finns lite bilder på senaste gången jag hade isär min. http://wintermute.csbnet.se/~zilog/hojen/ohlins_rework_2010/

Jag lödde även ihop bleed-hålet i nålventilen för att få mer kvadratisk dämpeffekt utan att det går trögt vid normal körning. Oljan jag använde är antingen Motul factoryline 5W eller 7.5W (gaffelolja) - minns inte exakt vilken viskositet jag hamnade på. Du vill använda ett långt rör/slang och vakuumpump till det här jobbet, annars kommer du aldrig att lyckas få ut all luften (på några av bilderna finns skumt nog bygget av en vakuumpump av en 12V biltema fotbollspump med ;)).

Googlat och hittade dina bilder :)
Då styrdämparen funkar fint för övrigt och ej läcker eller liknande ska jag ej öppna upp den utan bara tömma oljan och fylla på nytt och lufta.

Min öhlinare är ställbar och när jag ändrar inställningarna reagerar den fin så känner ej att jag vill modifiera nåt, men tackar för tipset.

FP

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2009
Hoj
CRF250
Vart kan man köpa renoveringskit till en gammal öhlins-bakdämpare till min R6:a? Har cirka 10 år på nacken så tänker skruva ner den och se över allt samt byta olja och ev. tätningar mm.
Har tillgång till vakumsug osv.

Finns det nån manual att tillgå?

Känner inte att jag vill lämna in den till nån för dyra pengar, Kan själv :banana

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning