Nån som har gjort det eller vet vad som krävs? Behövs kanske verktyg som man inte hittar i ett vanligt garage? Byta packboxar borde väl vara ganska lätt men att få in rätt mängd olja (och ut med luften?) är väl svårare.
Ok, jo, har fått luft i den + att det läcker ut lite olja så det är en packbox som läcker. Funderade på att göra det själv för det är så lång väntetid om jag ska lämna in det på firmorna här runtomkring. Tackar för infon!Bj.O.rn skrev:Styrdämparna är såvitt jag vet inte trycksatta.. dom är helt fulla med olja samt något som närmast kan beskrivas som en "öronpropp" som tar upp volymvariationer pga tempändringar.
Jag antar att du fått luft i din? det går att nödfixa hemma, om man vet vad man gör
(sett öhlinstekniker göra det i fält med i stort sett bara en insexnyckel som verktyg) Har dock inte gjort det själv.. Antar att tätningarna är dåliga om man får luft i den, så det lär komma tillbaka
/B
Hur viktigt är det att skaffa deras egen olja?
Inte särskillt. Har fått uppfattningen att Öhlinsoljan sänker friktionen en aning men jag tror inte du märker skillnaden. Dessutom är/var Statoil leverantör till både Öhlins och Biltema.
Här finns lite bilder på senaste gången jag hade isär min. http://wintermute.csbnet.se/~zilog/hojen/ohlins_rework_2010/
Jag lödde även ihop bleed-hålet i nålventilen för att få mer kvadratisk dämpeffekt utan att det går trögt vid normal körning. Oljan jag använde är antingen Motul factoryline 5W eller 7.5W (gaffelolja) - minns inte exakt vilken viskositet jag hamnade på. Du vill använda ett långt rör/slang och vakuumpump till det här jobbet, annars kommer du aldrig att lyckas få ut all luften (på några av bilderna finns skumt nog bygget av en vakuumpump av en 12V biltema fotbollspump med ).
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|