Renovera förgasare til 4-cyl (kawa z 750 -82)

LMR

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Egen på hd1200 -08 + Kawasaki z 750 -82
Har en z750 från 1982, som stått i ett par år utan att köras. Jag misstänker att den behöver lite kärlek, speciellt i förgasarn då bensin har en förmåga att bli tråkig när den får stå.

Tidigare har jag bara mekat med motorer som har en förgasare (hd) och inte haft något synk-problem att bry mig om.

Men hur gör jag med ett förgasarpaket med 4 förgasare?
Är det simpelt att plocka ner och renovera? Hur får jag dem att bli synkade? och behövs specialutrustning för att lyckas med det?

Har ni några tips så blir jag väldigt glad ifall ni vill delge mig dem!

Tack!


/Mattias
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Det svåra jobbet är väl att montera ur dem?
Sedan är det bara vanligt mek, hålla reda på alla detaljer, inte slarva bort något, och att se till att man håller koll på till vilken förgasare vilken pryl hör hemma. Och sen sätta ihop rätt förstås..:tummenupp
Du kan ju notera ev justerbara munstyckens läge (antal varv så har du något att utgå i från - eller fixa en manual där nog grundinställningarna finns..)
Kan finnas munstycksvariationer ber på till vilken cylinder gasaren hör.
Inte metallföremål vid rensning! Tryckluft funkar alltid.
Synkning är nog aldrig fel efter en sån här operation. Sätten för det äro många..väldigt många, både sätt och trådar i ämnet. (Jag anv en Carbtune till min -83..)
 

LMR

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Egen på hd1200 -08 + Kawasaki z 750 -82
Det svåra jobbet är väl att montera ur dem?
Sedan är det bara vanligt mek, hålla reda på alla detaljer, inte slarva bort något, och att se till att man håller koll på till vilken förgasare vilken pryl hör hemma. Och sen sätta ihop rätt förstås..:tummenupp
Du kan ju notera ev justerbara munstyckens läge (antal varv så har du något att utgå i från - eller fixa en manual där nog grundinställningarna finns..)
Kan finnas munstycksvariationer ber på till vilken cylinder gasaren hör.
Inte metallföremål vid rensning! Tryckluft funkar alltid.
Synkning är nog aldrig fel efter en sån här operation. Sätten för det äro många..väldigt många, både sätt och trådar i ämnet. (Jag anv en Carbtune till min -83..)

Eftersom jag inte har någon uttrustning för synkning av förgasarna så kollade jag runt lite.
Tror du det funkar genom att synka dem genom att mäta hur spjällen är öppna? Sett videoklipp på hur de gör med gitarrsträng eller borr som referens och sedan ställer alla efter den.

t.ex.:
http://www.youtube.com/watch?v=oVlLitzF38I

http://www.youtube.com/watch?v=rUJUNG7sMfI

Tror ni på detta, eller är det riktiga bonne-mek?

Tack för ditt svar!
 

jånas

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Ort
Mariestad
Hoj
Suzuki vz 800 Marauder, Kawasaki z1000, kawasaki z650, Zundap Apollo 50cc 1953
HAHAH NÄÄÄ!
synkningen måste göras med vacummätning, finns ett lätt sätt att synka på. Du hittar det här på SH och tuben.
4 slangar a´ 1 meter, st 2 T-kors, några ml Tröd eller olja eller färgat vatten.
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Top