Renoverat framgaffel. Fått nytt läckage nere vid klumpen där innerröret sitter fast

Tias

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FIREBLADE -12 & -03, HUSKY SMR511 -11, YZ250F -12
Hallå!

[LÅNG STORY]

Fick läckage på ena framgaffeln, så båda gafflarna fick nya yttre och inre glidbussningar, olje- och dammtätningar och ny olja förstås.

Allt sitter på cykeln och verkar funka som det ska. Åker ut och åker en sväng och allt känns helt super. Kommer tillbaks glad och nöjd och slår en snabbkoll på gafflarna och ser att det är blött under tätningen på högersidan och jag tänker bara "neeeeeeeej!".

Torkar bort oljan och inser att det inte alls kommer från dammtätningen och färgen var helt annorlunda än färgen på den nya oljan (nya oljan röd). Detta läckage var brun och smutsig, såg ut som gammal bromsvätska.

Torkar rent och pumpar framgafflarna och allt är torrt och fint!

Det visade sig att jag hade ett litet hål på den lilla gummibromsslangen som sitter mellan främre huvudbromscylindern och reservoaren på höger styrhalva. Så min tanke var bara "Ah, har säker droppat ned på gaffeln bara på något skumt sätt. Så idag åkte en ny slangbit på och bromsvätskan byttes ut mot ny.

Kollar framgaffeln idag också, hur torr och fin som helst och ingen tillstymmelse till läckage när jag pumpar gaffeln.

Sticker ut och kör idag igen och stannar till efter ett tag. Blött igen! Nu inser jag kanske det jag hade i bakhuvudet men försökte förtränga i hopp om att det var den trasiga gummibromslangen.
[/LÅNG STORY]

Det verka läcka där innerbenet sitter fast i den svarta klumpen längst ned.

Åker jag rätt lugnt är det torrt och fint och drar jag helvet så kommer det upp en del på gaffelbenet för att sen rinna ned en del på den svarta delen längst ned. Oljan som kommer upp är brun och smutsig, precis som den gamla oljan som var i tidigare. Den nya oljan är röd.

Är det kört eller finns det något jag kan göra för stoppa detta läckage?

https://www.dropbox.com/s/btqkdvjre15dwsc/20140802_222352.jpg

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
benet är solid... dock så finns det en justerventil för hårdheten på vissa gafflar i botten..

du har troligen haft sönder packboxen lite då du ej tejpat kanter vilket fått tätytan i boxen och läcka lite...

Med vänlig hälsning

Tias

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
benet är solid... dock så finns det en justerventil för hårdheten på vissa gafflar i botten..

du har troligen haft sönder packboxen lite då du ej tejpat kanter vilket fått tätytan i boxen och läcka lite...

Med vänlig hälsning

Har sett att vissa innerben är gängade i axelhållaren på andra cyklar + stor mängd röd loctite och med någon oring monterad. Men på sprängskisser osv så är det en enhet. Vore intressant och vet hur det ligger till på denna, någon som vet?

Eltejp och kondom användes för packboxarna, det läcker inte från någon packbox utan där axelhållaren möter innerbenet som bilden visar. Det sipprar ut olja där pilen visar och där det är ett rött målat streck.

Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Alla gafflar har någon form av tätning även mellan innerröret och bottenstycket (det du kallar klumpen). Vanligast förekommande är en enkel o-ring, men det finns också konstruktioner som bara har hydrauliskt tätande Loctite på gängan mellan innerröret och bottenstycket.

Om du är helt säker på att det läcker så har du ett stort jobb framför dig. Total demontering av hela gaffeln vilket betyder att du bör lämna bort den till någon som vet vad han gör och även kan inspektera innerröret och bottenstycket. Denna typ av läckage är nämligen överlägset vanligast om någon av de inblandade delarna har varit med om en krasch och har fått någon liten spricka. Att en statiskt monterad tätning typ o-ring börjar läcka av sig självt är helt enkelt inte sannolikt.

Som någon redan påpekat, förvissa dig om att du verkligen har ett sådant läckage innan du river gaffeln. Det kan vara olja från din service såväl som rostvatten som tränger fram. Tvätta noggrant med brake cleaner eller contact cleaner och inspektera en gång till. Om du har läckage så bör vätskan som tränger fram naturligtvis vara samma färg som den olja du fyllde på.

Tias

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Alla gafflar har någon form av tätning även mellan innerröret och bottenstycket (det du kallar klumpen). Vanligast förekommande är en enkel o-ring, men det finns också konstruktioner som bara har hydrauliskt tätande Loctite på gängan mellan innerröret och bottenstycket.

Om du är helt säker på att det läcker så har du ett stort jobb framför dig. Total demontering av hela gaffeln vilket betyder att du bör lämna bort den till någon som vet vad han gör och även kan inspektera innerröret och bottenstycket. Denna typ av läckage är nämligen överlägset vanligast om någon av de inblandade delarna har varit med om en krasch och har fått någon liten spricka. Att en statiskt monterad tätning typ o-ring börjar läcka av sig självt är helt enkelt inte sannolikt.

Som någon redan påpekat, förvissa dig om att du verkligen har ett sådant läckage innan du river gaffeln. Det kan vara olja från din service såväl som rostvatten som tränger fram. Tvätta noggrant med brake cleaner eller contact cleaner och inspektera en gång till. Om du har läckage så bör vätskan som tränger fram naturligtvis vara samma färg som den olja du fyllde på.

Tackar, skönt med seriösa svar från folk. Trodde jag hamnat i OT ett tag..

Läste på något gixxerforum om det där med att man kunde lossa innerbenet, värmde på med gas så loctiten släpper och sen skruvar loss för hand eller med något specialverktyg. Ligger även uppe nå klipp i tråden på yamaha-gafflar där dom gör detta.
http://www.gixxer.com/forums/showthread.php?p=6365914

Visserligen har min gamla cykel varit med om en del men mig veterligen så läckte inte därifrån innan min renovering iaf, då läckte det ifrån packboxen. Jag misstänker nu att jag måste gjort något i samband med ihopsättningen, typ klämt om bottenstycket i skruvstädet lite tokigt lr liknande när jag skulle dra fast bottenpluggen. Hade nämligen problem med den på detta gaffelben då innerdämparen bara rotera och jag hade inget att hålla emot med för tillfället och jag kan ha varit lite frustrerad då och inte tänkt mig för.

Ska rengöra en del mer imorgon och se om det fortsätter. Vid något tillfälle borde det ju komma röd olja iaf om det nu är ett läckage. Får tacka för svar och rekommendationer. Skönast hade det ju varit om det gått att göra någon temporär lösning tills sommaren är slut iaf, typ rengöra och droppa i nån loctitehistoria (röd/gul lr grön).

Bara så trött på att skruva den där hojen just nu.. ;)

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
När sådana här fenomen uppstår i samband med andra reparationer är det alltid lätt att misstänka att det handlar om olja som har drällt från den andra reparationen. Du säger dock att det finns en viss möjlighet att du råkat klämma bottenstycket lite olyckligt. I så fall är det väl inte helt otroligt att bottenstycke eller innerrör blivit skadade eller deformerade så att eventuell o-ring eller Loctite inte längre håller tätt.

Det går säkert att få tätt med något klet, men frågan är om det är att rekommendera...? Det finns en viss risk att någon av de involverade delarna är mekaniskt skadade och då är vi inne på ett område som handlar om din egen säkerhet.

Tias

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
När sådana här fenomen uppstår i samband med andra reparationer är det alltid lätt att misstänka att det handlar om olja som har drällt från den andra reparationen. Du säger dock att det finns en viss möjlighet att du råkat klämma bottenstycket lite olyckligt. I så fall är det väl inte helt otroligt att bottenstycke eller innerrör blivit skadade eller deformerade så att eventuell o-ring eller Loctite inte längre håller tätt.

Det går säkert att få tätt med något klet, men frågan är om det är att rekommendera...? Det finns en viss risk att någon av de involverade delarna är mekaniskt skadade och då är vi inne på ett område som handlar om din egen säkerhet.

Du har självfallet rätt med att jag inte bör mixtra när det gäller säkerheten, jag får återkomma om vad lösningen blir. Tack!

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år