Rent i kröken?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
En av toaletterna har en trist beläggning i kröken, och badrummet är från -04 så det inte ju inte stenålder.

Jag har hällt i dyra vanliga rengöringsmedel och skrubbat med borsten utan resultat.

Nu behöver jag husmorstips och skarpa åtgårder.

Funkar inte Klorin så prova med Autosol,the ultimate solution !

Det är inte kalk? Grov kalkbeläggning brukar jag pilla bort med en gammal skruvmejsel som inte har så skarpa kanter. Akta bara så du inte repar porslinet.

Jag skulle nog testa någon ganska mild syra. Citronsyra eller liknande. Sedan låta det stå ett tar innan man gör något mera.

Annars har jag för mig att någon här på Sporthoj har nämnt Coca Cola för att rengöra toaletten med. Hälla i en burk på kvällen innan man går och lägger sig och sedan spola toaletten på morgonen så ska Colan har utfört sina mirakel under natten och toan blir ren i kröken. Men jag vet inte om det fungerar.

ta en sån där lite påse som du avkalkar kaffebryggare med... häll i det på kvällen när du ska lägga dig å kör me borsten lite grann å låt det ligga över natten.. enklaste sättet men kan behövas nåra gånger.. kolla på den lilla påsen hur mycket vatten det späs me ta 2 påsar annars.. :tips

I min eminenta bok "De 1000 glömda knepen" står att läsa:

- Ta bort kalkbeläggingar med ättika eller vinäger.

- Beläggningar i toaletten tas bort med lika delar Vinäger och Borax som fått ligga i över natten, borsta sen och spola.

- Häll en liter Coca Cola i toaletten och låt stå någon timme.

Hade ockå en som såg ecklig ut, jag tömde ur holken på vatten och polerade med autosol :tummenupp

Provat kaustiksoda?

Min bror överdosserade sånt i ett avloppsrör så det det frättes sönder och trillade ner på golvet... så det är starka grejer :hihi

Har du diskmaskin? Diskmaskinsmedel är oftast det starkaste medlet man har hemma i hushållet. Släng ner en sån tablett och låt den lösas upp och sen är det bara att vispa runt.
Annars tar du och tömmer vattenlåset och häller diskmaskinspulver på det, fukta det lätt först. Har funkat för mig.

Om det är kalkbeläggning funkar ättikssprit bra,
är det smuts skulle jag undvika kolrin då det kommer lukta badhus i hela badrummet :näsblod
ta istället medlet Jif; strakt och luktar gott dessutom.
Tar bort det det mesta!
Prova detta innan du kör på starkare grejer.
Bästa tipset är ju att man ser till att städa efter sig inte alltför sällan :)
för att just undvika att massa smuts ansamlas :rolleyes:
Lycka till :tummenupp

Bjud hem en massa kompisar, lås dörren när alla har anlänt, livnär er på Indiskt i en vecka, skölj ner med importerat turkiskt/spanskt kranvatten, det som inte har frätts loss ur stolen efter det det blir kvar oavsett!

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick