Repad Hjälm, skrota eller behålla?

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
Ingen, none, Kein.
Klotade lite lätt, inga skador på mig, lite ont i höften bara (blåmärke).

Hjälmen fick en repa som på bilden nedan, det är strax bakom visirinfästningen på vänster sida.

Storlek framgår av bilden.

Vad anser ni, skulle ni skrotat den här hjälmen? Det är en Glasfiberhjälm.

//Anders.

Bifogat

• pict0261.jpg
    pict0261.jpg
    109.6 KB · Visningar: 728

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
CBR600RR och VFR750F
OM det har påverkat annat än lackeringen så skulle jag byta.
Inom racingen är det inte tillåtet med "skadade" hjälmar för race.
Med skadad betyder att materialet är åverkat, som i ditt fall att du har revor i glasfiberskalet.

jag skulle inte chansa......

Hjälmen går ju på hojens försäkring annars....
Har du inte helförsäkring så ta ut hjälmen på hemförsäkringen.

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
Ingen, none, Kein.
Jag har helförsäkring.
Jag är rätt skakis, känner inte för att köra mer...

Fånigt, man vurpade ju jämt på moppen när man var liten pajk, men då var det ju inga pengar inblandade.

Nåja, det ordnar väl sig när den stått på verkstan nån månad, då blir man nog rätt sugen när man ser alla Rettor och andra hojar bränna omkring.

//Anders.

Hornet

Poserpotatis
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
R1 och R6 plus en KTM
UnderDOG skrev:
Jag har helförsäkring.

Fånigt, man vurpade ju jämt på moppen när man var liten pajk, men då var det ju inga pengar inblandade.

Nåja, det ordnar väl sig när den stått på verkstan nån månad, då blir man nog rätt sugen när man ser alla Rettor och andra hojar bränna omkring.

//Anders.
Tro mej jag vurpade för tre veckor sen redan på sjukhuset börgade jag letta ny hoj :D du kommer tillbaka, försäkringen täker hjälm och kläder

Twin

Ska leverera metervara
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
Såld
KASSERA!!!

En hjälm som varit i backen kan i värsta fall vara helt slut utan att det syns!!

/T

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
Ingen, none, Kein.
Skönt att man inte blir dömd grabbar.

Känns förjävligt, men man betalar ju trots allt en extrem försäkringspremie och nu förstår man varför...

"Olycksrisk, jag? Löjligt..."

Det gick ju inte ens fort, men men..

//Anders.

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Byt hjälm! Jag har precis fått min hjälm inbytt mot en ny efter att min hjälm råkat ut för en incident. Det blev en reva + urflagning på toppen av hjälmen.

Men vad som sker när man får en skada i ytskiktet är att strukturen försvagas avsevärt. Det bildas mängder av krackeleringar i ytlacken, både synliga och osynliga, dessa växer mer och mer då den används vilket innebär att motståndskraften försvagas i hjälmen.

Så mitt råd är: byt!

Hälsningar Exup

Skorpan

Guest
UnderDOG skrev:
Jag har helförsäkring.

//Anders.
klart som fan att du ska upp på hojen igen
till dom som frågar om jag verkligen ska sätta mej på hojen igen efter min vurpa så brukar jag säga så här: om du råkar o bli påkörd när du går över vägen,ska du sluta o gå över alla korsningar o gator efter det då?? :fakta
byt hjälmen :tummenupp

// :crash

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös :-(
Som en riktig snålVerner skulle jag nog behållt hjälmen såvida den inte går på samma förs som hojen (om du tänkt att nyttja den). Lite beroende på hur du slog i. Slog du i huvet hårt eller var det en touch under glidning? Nu är ju jag lite ovanligt snål då jag rejsar och fått sådana märken lite titt som tätt och det skulle vara omöjligt att köpa ny hjälm varje gång. Oftast håller man upp huvudet vid en vurpa omedvetet så det blir sällan hårda smällar. Har hjälmen slagit i hårt så rekommenderar jag ett byte iaf.

OBS. Endast tankar från en rejsputtes perspektiv inget att rekommendera för gatåkare med försäkring och som vanligtvis inte brukar så många hjälmar per säsong.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
UnderDOG skrev:

Hjälmen fick en repa som på bilden nedan, det är strax bakom visirinfästningen på vänster sida.

//Anders.
Köp ny hjälm. Det där är ingen obetydlig skada.

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
hojlös
UnderDOG skrev:

//Anders.

hej hopp... byt hjælm... som tidigare beskrivits så kan en hjælm vara oduglig utan att det syns... har jobbat på førsækringsbolag och sett en massa skræmmande saker gællande hjælmar... tænk på att æven en tappad hjælm kan vara kass... kanske bara ett litet mærke... men nær man sen smæller skallen i backen går den i 2 delar...

så byt!

=)

sharp

Just cruiZin'
Gick med
15 May 2003
Hoj
Hojlös
Skrota den. Jobbigt om du skulle råka ut för en olycka och hjälmen inte skyddar som den skall. Svårt att ångra sig då.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
UnderDOG skrev:

//Anders.

En Hjälm är värdelös om du har tappat den, så ta ut en ny på Hemförsäkringen, om du inte har nån så har säkert föräldrarna. Men om du ska ta ut nå på MC så får du ta ut en ny hjälm därigenom

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Tråkigt att höra att du vurpade.... men som sagt det händer den bästa :(

Vad jag lärt mig om hjälmar är har du ens tappat den i backen är det bara att köpa nytt (ja, jag har drulleförsäkring). Ingen idé att chansa, det är en ganska billig livförsäkring.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
IO skrev:
Tråkigt att höra att du vurpade.... men som sagt det händer den bästa :(

Vad jag lärt mig om hjälmar är har du ens tappat den i backen är det bara att köpa nytt (ja, jag har drulleförsäkring). Ingen idé att chansa, det är en ganska billig livförsäkring.

Jag tappade min ARAI Quanum/f "Crafar" förra veckan i backen, inte så hårt men det blev ett litet litet märke som knappt syns, men den hamnade hos Försäkringsbolaget dan efter

NU SKA JAG BARA FÖRSÖKA HITTA EN PRECIS LIKADAN HJÄLM, DOM VÄXER INTE PÅ TRÄD.

SÅ NI SOM HAR SETT DENNA HJÄLM I NÅN AFFÄR & STORLEKEN MEDIUM, PM:a MIG ISÅFALL

Bifogat

• q_crafar.jpg
    q_crafar.jpg
    29.7 KB · Visningar: 469

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R -02 i delar
Man ska ju byta hjälm regelbundet ändå fastän man inte tappar den. Du ska inte ha en hjälm mer än fem år. Iaf efter vad jag hört.
Sen är det ju så att den skyddar en ganska viktig kroppsdel. Man ser ibland folk som kör med en 20 år gammal hjälm av okänt fabrikat. Undrar hur en sån fungerar vid en smäll....

Chansa inte, byt.

Tokig

Dricker filmjölk ur paket
Gick med
21 May 2003
Hoj
Ingen hoj numer
R1 Uffe skrev:
Jag tappade min ARAI Quanum/f "Crafar" förra veckan i backen, inte så hårt men det blev ett litet litet märke som knappt syns, men den hamnade hos Försäkringsbolaget dan efter

NU SKA JAG BARA FÖRSÖKA HITTA EN PRECIS LIKADAN HJÄLM, DOM VÄXER INTE PÅ TRÄD.

SÅ NI SOM HAR SETT DENNA HJÄLM I NÅN AFFÄR & STORLEKEN MEDIUM, PM:a MIG ISÅFALL

Byter du hjälm för att du tappat den rakt ner i backen? Isåfall skulle jag byta hjälm tre ggr i veckan så klumpig som jag är.
Herregud!!
Men det låter ju som ett generöst försäkringsbolag. Undrar varför vi har så höga premier...

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Har bara en hjälm som jag repade när jag vurpade med minimoton, tänker köpa en ny för storhojen men för minimoton får den gamla "beprövade" duga.

- P -

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...