Ovanligt resmål men jag tänkte starta upp och köra till Thailand från Skåne via Finland-Ryssland-Kazakstan-Kina. Hemresan blir med flyg och hojen skeppas då tillbaka.
Jag har gjort en hel del Europaturer och känner mig less på civilisationen och känner att jag går back to basic.
Planerna är långt gångna och finanserna i ordning, XTn får snart en 26 liters tank ifrån www.off-the-road.de, Metal mule 2-1 för mer markfrigång, motorskyddsbågar och extra skydd för utsatta delar etc
En jag var i kontakt med på www.advrider.com sa;
-När du kört i 24 timmar utan att se en levande varelse och vurpar pga att du får griller i huvudet så uppskattar du att grejorna håller...
...jag litar på de orden och har överdrivit skydden för hojen.
Jag har haft hojen i 3 år nu och hunnit samla på mig en hel del annat såsom Pelican plastboxar som håller bättre än alu vid en vurpa och som är mer vattentäta samt har bra lastkapacitet. Jag har 2 x Pelican 1650 på sidorna och en som topbox på ett rack jag hittade här:
http://www.twistedthrottle.com/trade/productview/5678/854/
Kostade en spottstyver jämfört med andra "riktiga" MC väskor och är kanske inte snyggast men slår ändå resten med hästlängder vad gäller hållbarhet och täthet!
Väskorna köpte jag på amerikanska ebay och jag betalade ca 4000:- för allt inkl tull! Givi & Hepco becker är rent skräp i en rak jämförelse!
Av erfarenhet så väljer jag vanliga gatdäck då de ändå är slut innan jag når fram till de sämre vägarna och det funkar även på grus om man styr upp gasen rätt.
Tältet är med och dynan är ompackad och vindskyddet sitter på hojen sedan länge.
Eftersom jag bör komma ca 55 mil på den större tanken så chansar jag inte och tar med mig en reservdunk på 10 liter som sitter fast monterad på passagerarplats var den även fungerar som ryggstöd. På det viset kan jag köra 72-76 mil mellan tankstoppen!
Extraljus monterade jag förra vintern "inne" i tanken mellan styrkronan och tankvingarna och de bör kunna sitta kvar även med den nya tanken, jag tar med ett extra par i packningen ifall jag får ett fint stenskott i en lampa.
Det känns som att jag tänkt på det mesta inför denna tripp som tar plats i början på Mars nästa år men vad har jag missat?
Något speciellt jag bör tänka på vad gäller utrustning?
Pass, plast och papper är på ingång och jag har klartecken med visum ifrån Kina vilket var det första jag kollade upp.
Jag har kollat med andra siter också så jag har fått rätt så mycket kött på benen men man kan aldrig få för lite tips, kanske någon sporthojare som har något att tillföra?!!
Alltså, vad mer? Checklista?
Jag har gjort en hel del Europaturer och känner mig less på civilisationen och känner att jag går back to basic.
Planerna är långt gångna och finanserna i ordning, XTn får snart en 26 liters tank ifrån www.off-the-road.de, Metal mule 2-1 för mer markfrigång, motorskyddsbågar och extra skydd för utsatta delar etc
En jag var i kontakt med på www.advrider.com sa;
-När du kört i 24 timmar utan att se en levande varelse och vurpar pga att du får griller i huvudet så uppskattar du att grejorna håller...
...jag litar på de orden och har överdrivit skydden för hojen.
Jag har haft hojen i 3 år nu och hunnit samla på mig en hel del annat såsom Pelican plastboxar som håller bättre än alu vid en vurpa och som är mer vattentäta samt har bra lastkapacitet. Jag har 2 x Pelican 1650 på sidorna och en som topbox på ett rack jag hittade här:
http://www.twistedthrottle.com/trade/productview/5678/854/
Kostade en spottstyver jämfört med andra "riktiga" MC väskor och är kanske inte snyggast men slår ändå resten med hästlängder vad gäller hållbarhet och täthet!
Väskorna köpte jag på amerikanska ebay och jag betalade ca 4000:- för allt inkl tull! Givi & Hepco becker är rent skräp i en rak jämförelse!
Av erfarenhet så väljer jag vanliga gatdäck då de ändå är slut innan jag når fram till de sämre vägarna och det funkar även på grus om man styr upp gasen rätt.
Tältet är med och dynan är ompackad och vindskyddet sitter på hojen sedan länge.
Eftersom jag bör komma ca 55 mil på den större tanken så chansar jag inte och tar med mig en reservdunk på 10 liter som sitter fast monterad på passagerarplats var den även fungerar som ryggstöd. På det viset kan jag köra 72-76 mil mellan tankstoppen!
Extraljus monterade jag förra vintern "inne" i tanken mellan styrkronan och tankvingarna och de bör kunna sitta kvar även med den nya tanken, jag tar med ett extra par i packningen ifall jag får ett fint stenskott i en lampa.
Det känns som att jag tänkt på det mesta inför denna tripp som tar plats i början på Mars nästa år men vad har jag missat?
Något speciellt jag bör tänka på vad gäller utrustning?
Pass, plast och papper är på ingång och jag har klartecken med visum ifrån Kina vilket var det första jag kollade upp.
Jag har kollat med andra siter också så jag har fått rätt så mycket kött på benen men man kan aldrig få för lite tips, kanske någon sporthojare som har något att tillföra?!!
Alltså, vad mer? Checklista?