GuessWho
Ny medlem
Hej,
Efter att ha sett diverse avsnitt av Top Gear och andra motorprogram så har jag alltid tyckt att det verkar häftigt att köra på Nürburgring (Men att det verkar vara en bana man hellre kör med bil än motorcykel).
Nu tänkte jag försöka att faktiskt åka ner och prova!
Jag har skaffat en bil tidigare i år. Inget speciellt. En begagnad Ford Fiesta ST från 2005.
ST150 kallas den ibland eftersom den kom med 150 hästkrafter (2L Ford Duratec motor, NA).
Hoppas på att det kan vara en kul erfarenhet även om man inte har någon dyr häftig bil.
* Jag har nyligen skaffat ett nytt giltigt pass.
* Jag har kollat Nürburgring öppettider - Det står att 29/5 - 4/6 så är det öppet varje dag. (varierande tider)
* Jag har bokat en båtresa med TT-Line från Trelleborg till Travemünde den 29/5.
Har någon några bra tips på boende inom rimligt avstånd från Nürburgring ?
Gärna något som inte är jättedyrt, men som inte är skabbigt heller.
Hotell eller Bed and breakfast eller dyl. Helst högre standard än vandrarhem.
Jag skulle behöva nya däck också.
När jag köpte bilen så var det vinterdäck på 15" fälgar som satt på och så fick jag med sommardäck på 17" fälgar.
Jag har bytt till sommardäcken men 2st är på gränsen till lagliga och de två andra är hyfsat med mönster kvar.
De två som är lite bättre:
Roadstone Radial N3000
205/40 ZR17
Funderar lite på om jag ska byta de två sämsta eller alla fyra.
En idé var att köpa däck hemma. Slänga in dem bak i bilen. Köra ner på de gamla däcken och få någon därnere att byta till de nya däcken.
Eller är det bättre att köpa däck på plats nere i Nürburg ?
Det börjar bli lite ont om tid...
Om jag ska köpa däck innan. Vilka är lämpliga att köpa som jag kan få hem i tid ?
Gatlegala däck som man kan använda både på banan och vanlig väg.
Jag har kollat lite på rsrnurburg.com också.
Att det går att hyra lite häftigare bilar får en kostnad per varv. (verkar vara minimum 4 varv).
Är det någon som har erfarenhet från dem ?
Eller någon annan uthyrare som hyr ut för körning på ringen?
Något annat att tänka på?
Något annat jag bör veta innan ?
Tack på förhand för hjälpsamma svar.
Efter att ha sett diverse avsnitt av Top Gear och andra motorprogram så har jag alltid tyckt att det verkar häftigt att köra på Nürburgring (Men att det verkar vara en bana man hellre kör med bil än motorcykel).
Nu tänkte jag försöka att faktiskt åka ner och prova!
Jag har skaffat en bil tidigare i år. Inget speciellt. En begagnad Ford Fiesta ST från 2005.
ST150 kallas den ibland eftersom den kom med 150 hästkrafter (2L Ford Duratec motor, NA).
Hoppas på att det kan vara en kul erfarenhet även om man inte har någon dyr häftig bil.
* Jag har nyligen skaffat ett nytt giltigt pass.
* Jag har kollat Nürburgring öppettider - Det står att 29/5 - 4/6 så är det öppet varje dag. (varierande tider)
* Jag har bokat en båtresa med TT-Line från Trelleborg till Travemünde den 29/5.
Har någon några bra tips på boende inom rimligt avstånd från Nürburgring ?
Gärna något som inte är jättedyrt, men som inte är skabbigt heller.
Hotell eller Bed and breakfast eller dyl. Helst högre standard än vandrarhem.
Jag skulle behöva nya däck också.
När jag köpte bilen så var det vinterdäck på 15" fälgar som satt på och så fick jag med sommardäck på 17" fälgar.
Jag har bytt till sommardäcken men 2st är på gränsen till lagliga och de två andra är hyfsat med mönster kvar.
De två som är lite bättre:
Roadstone Radial N3000
205/40 ZR17
Funderar lite på om jag ska byta de två sämsta eller alla fyra.
En idé var att köpa däck hemma. Slänga in dem bak i bilen. Köra ner på de gamla däcken och få någon därnere att byta till de nya däcken.
Eller är det bättre att köpa däck på plats nere i Nürburg ?
Det börjar bli lite ont om tid...
Om jag ska köpa däck innan. Vilka är lämpliga att köpa som jag kan få hem i tid ?
Gatlegala däck som man kan använda både på banan och vanlig väg.
Jag har kollat lite på rsrnurburg.com också.
Att det går att hyra lite häftigare bilar får en kostnad per varv. (verkar vara minimum 4 varv).
Är det någon som har erfarenhet från dem ?
Eller någon annan uthyrare som hyr ut för körning på ringen?
Något annat att tänka på?
Något annat jag bör veta innan ?
Tack på förhand för hjälpsamma svar.