Nej, men jag kommer nog skaffa i takt med att turerna blir längre. Ska köpa en bättre/tystare hjälm också framöver. Ljudet bidrar garanterat till tröttheten också.
Jag blir snabbt trött när jag kör utan proppar, vilket jag aldrig gör förutom om jag glömt dem vilket tyvärr händer någon gång ibland. Numera med kåp och rutförsedd hoj behöver jag inte proppar till och från jobbet, det är för kort väg och går långsamt.
Men alltid annars kör jag med proppar, och när jag körde nakenhoj körde jag inte en meter utan, huvudet blir sabbat på 20 minuter - plus hörseln såklart.
Tysta hjälmar har jag slutat tro på. Alla de bra märkena gör "tysta" hjälmar, dvs testade i tunnel och med kvalitativ ventilation. Huruvida det blir mer eller mindre tyst har så mycket med vilken hoj man kör - mycket mer än hjälmen är min erfarenhet. Testa olika hjälmar om du kan, för den kruka som jag tycker är tystast kanske du tycker väsnas mest.
När jag köpte hoj med kåpa och ruta så upptäckte jag ett buller från min hjälm som jag aldrig hört på min förra nakenhoj, nämligen ett burrande konstigt ljud. Upptäckte att rutan på hojen skjuter luften rakt in i ventilationen uppe på min kruka. Den ventilationen har jag alltid haft öppen, men nu får den vara stängd för det mesta.
Vad vill jag säga? - Förvänta dig inte att en dyr Schuberth kommer att vara tystast just för dig. Men den kan vara. Eller en Arai, eller en Tjohej. Har du möjlighet med en handlare där du kan prova hjälmar på din egen hoj - gör det! Jag tror att Handelsboden har den servicen iaf.