Reseavdrag (bil till och från jobbet)

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Tjena,

Jag måste bara kolla om det här avdraget verkar OK.

Fakta:
Jag har prick 40 km bilväg till jobbet.

- Buss vilket INTE är aktuellt ger i regel 1h30min men ner till 1h08min om man kollar sl.se. Då tillkommer 1km gång. Plus att de där tiderna aldrig håller, ibland är bussarna packade med folk och pendeltåget är opålitligt.

- Kör jag bil så är jag på jobbet på ca 35 minuter och något längre hem.

I realiteten så tar nog bussalternativet ungefär 3,5 timmar utan tokflyt och jäkt. Bil tar kanske 35 + 50 minuter.

Fråga1: Känns det här som något som kommer att gå igenom?

Fråga2: Om det där går igenom så blir det 2960 kr/mån + tullar. Hur räknar man ut tullarna, ska det presenteras papper på vad man betalt? Det skiljer ju en del beroende på när man kommer iväg osv.

http://www.skatteverket.se/privat/s...ragkanjagfa.5.10010ec103545f243e80001517.html

Svar på vanliga frågor

Avdrag - Resor till och från arbetet

Jag kör bil till mitt arbete. Vilket avdrag kan jag få?
Om du har använt bil för resor till och från arbetet, arbetsresor, får du göra avdrag för utgifterna
•om avståndet är minst fem kilometer
•om du regelmässigt tjänar minst två timmar sammanlagt per dag för fram- och återresan, jämfört med att åka kollektivt.
Om du har använt bilen i tjänsten minst 60 dagar under året och kört minst 300 mil i tjänsten får du avdrag för arbetsresor för de dagar som du har använt bilen i tjänsten.

Om du har använt bilen i tjänsten minst 160 dagar under året och kört minst 300 mil i tjänsten får du göra avdrag för alla dagar du använt bilen för resor till och från arbetet.

Avdraget är 18,50 kronor per mil.

Använder du egen, närståendes eller sambos förmånsbil får du avdrag för utgift för diesel med 6,50 kronor per mil och för annat drivmedel med 9,50 kronor per mil.

Om du har rätt till avdrag för resor med bil (egen bil eller förmånsbil) får du dessutom dra av de faktiska utgifterna för väg-, bro- eller färjeavgift. Om du reser med egen bil får du även göra avdrag för de faktiska utgifterna för trängselskatt.

Avdrag för utgifter för resor mellan bostad och arbete får du göra till den del utgifterna överstiger 9 000 kronor.

Last edited:
Kort sagt JA......

Det är ytterst sällan SKV bråkar om milavdrag om du inte anger groteska belopp och samtidigt jobbar 1mil från bostaden...

Låter bra! Koll på det där med tullar också? Undrar om det är schablonmässigt eller om jag ska gräva upp hur mycket jag egentligen betalt under året.

Kort sagt JA......

Det är ytterst sällan SKV bråkar om milavdrag om du inte anger groteska belopp och samtidigt jobbar 1mil från bostaden...

Nu snurrar det i huvudet... Får man INTE 18,50:-/mil om man endast pendlar till jobbet, utan man måste dessutom använda bilen i tjänsten?

Nu snurrar det i huvudet... Får man INTE 18,50:-/mil om man endast pendlar till jobbet, utan man måste dessutom använda bilen i tjänsten?

Man behöver inte använda bilen i tjänsten.
Det räcker med (som tidigare angivits) att man har minst 5 km till arbetsplatsen från hemmet, och tjänar minst 2 timmar per dag på att ta bilen istället för kollektivtrafik.

Sedan skall det tilläggas att man får dra av 18:-/mil (2009) och allt som överstiger 8000:- får man tillbaka skatten på (ca 30%) så det är inga megasummor vi pratar om. Dock sköna pengar att få in.

Slår jag 8 mil om dan i 7 månader så blir det ungefär 3500 spänn i fickan åter. Inte så mycket men värt pappersjobbet helt klart. Till det kommer vägtullar, måste kolla hur det räknas.

Man behöver inte använda bilen i tjänsten.
Det räcker med (som tidigare angivits) att man har minst 5 km till arbetsplatsen från hemmet, och tjänar minst 2 timmar per dag på att ta bilen istället för kollektivtrafik.

Sedan skall det tilläggas att man får dra av 18:-/mil (2009) och allt som överstiger 8000:- får man tillbaka skatten på (ca 30%) så det är inga megasummor vi pratar om. Dock sköna pengar att få in.

Det är ändrat till 9000:- nu.

Så länge du inte fläskar på med milen brukar det inte bli något gnäll. Grymt lätt att (dubbel)kolla avstånd etc med google maps tex.
Vet någon som drog av för bilresor till jobbet under 2 års tid utan att ens ha körkort...

Gör bara inte som jag gjorde igår när jag deklararerade på nätet. Jag fick en siffra för vad jag kunde dra av, sen drog jag mitt dumma nöt av 9000kr från den summan.. :huvet Dock ordnat nu! :tummenupp

Hur är det då om man inte skulle spara de där 2 timmarna per dag, men att det i arbetet krävs att man har egen bil med sig pga jour-verksamhet? Ingen ersättning för pendlingen från jobbet och buss får jag helt enkelt inte ta (inte ens hoj vissa veckor, om jag inte har packväskor stora som på en budhoj :gnissla ).

(Kan man få ersättning för psykiskt lidande iom biltvång? :näsblod )

Så om jag, boendes i Norrköping pendlat till Hallsberg 3 dagar i veckan under det gångna året, inte sparat 2 timmar per dag på att ha tagit bilen istället för tåget. Är jag rökt då?

Hur är det då om man inte skulle spara de där 2 timmarna per dag, men att det i arbetet krävs att man har egen bil med sig pga jour-verksamhet? Ingen ersättning för pendlingen från jobbet och buss får jag helt enkelt inte ta (inte ens hoj vissa veckor, om jag inte har packväskor stora som på en budhoj :gnissla ).

(Kan man få ersättning för psykiskt lidande iom biltvång? :näsblod )

Passar något av dessa? Klippt texten från tråden;

"Om du har använt bilen i tjänsten minst 60 dagar under året och kört minst 300 mil i tjänsten får du avdrag för arbetsresor för de dagar som du har använt bilen i tjänsten.

Om du har använt bilen i tjänsten minst 160 dagar under året och kört minst 300 mil i tjänsten får du göra avdrag för alla dagar du använt bilen för resor till och från arbetet."

Som alltid gäller väl rimlighet. Yrka avdrag är ju inget brott och är det rimligt lär det knappast bli några problem.

Avdragsgrundande belopp är ju 18.50 kr/mil för bil och 9 kr/mil för mc så du får nog se ditt lidande kompenserat där, det är ju så mycket billigare med mc.... Som hittat när man som jag hade en milkostnad på 7 kr bara för däcken på en tidigare hoj. Reglerna kanske kom till när mc enkom var fattigmans bil och man knattrade omkring på en java med tvenne takter. Bäst är väl att inte komma ihåg vilket fordon man nyttjade, men det var förmodligen bilen.

Nu skulle det väl skäras ner ytterligare just på kontrollsidan hos skattmasen och följdaktligen blir de väl mer som slinker igenom.

/Missgynnad i alla skattefrågor sen urminnes.

Last edited:
gäller detta även hoj?
Du e ju dum om du säger att du åkt hoj när bil avdraget är det dubbla?!

Hur noga kollar dom att du har jobbat alla dagar du hävdar? Jobbar som timmanstäld ca 3 dagar i veckan och kommer jag få avslag om jag hävdar 4 dagar i veckan?

Med tanke på att snitt arbetsdagen är 10h så går ju timmarna ihop

Lyfter den här tråden lite,
sitter i mer eller mindre samma situation som trådskaparen. Enligt SL's hemsida ska min kollektivtrafikfärd till jobbet ta 1timme och 7minuter, men det är sällan man kommer fram på under 1timme och 25-30minuter. För att inte nämna vinterhalvåret då man inte kommer fram alls med kollektivtrafiken. Med bil tar det ung. 35min och på motorcykeln ännu mindre tid. Jag har drygt 30km bilväg enkel resa.

Finns det någon chans att man kan få igenom ett reseavdrag för detta, och är det ens lönt?

sitter i mer eller mindre samma situation som trådskaparen. Enligt SL's hemsida ska min kollektivtrafikfärd till jobbet ta 1timme och 7minuter, men det är sällan man kommer fram på under 1timme och 25-30minuter. För att inte nämna vinterhalvåret då man inte kommer fram alls med kollektivtrafiken. Med bil tar det ung. 35min och på motorcykeln ännu mindre tid. Jag har drygt 30km bilväg enkel resa.

Finns det någon chans att man kan få igenom ett reseavdrag för detta, och är det ens lönt?

Ja...

Jag fick igenom mina avdrag utan problem. Du ska spara sammanlagt minst 2 timmar om dagen så egentligen gör du ju knappast det. Jag skulle prova i alla fall om jag vore du.

... och allt som överstiger 8000:- får man tillbaka skatten på (ca 30%) så det är inga megasummor vi pratar om. Dock sköna pengar att få in.

Det räknas på marginalen så tjänar man mer än 384 600 (32 050 kr/månad) så blir det 50% som man får tillbaka, tjänar man mer än 545 200 kr (45 433 kr/mån) så blir det 55%.

Edit: Ovanstående var visst svar på mycket gammal inlägg.

När det gäller hur mycket du tjänar på att ta bil så var ditt mål självfallet att vara på jobbet nån minut innan du blir med en viss buss => du var tvungen att ta föregående buss. Gång till/från busshållplatser sker i sävligt tempo och eventuella byten vill man ha extra marginal till. Med dessa regler ökar sannolikheten för att man kommer upp till begärda summor (själv har jag tyvärr på tok för nära och för tät busstrafik trots jag bor i liten håla :död)

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back