Jag har bokat in semester v 30-33 för egen del men vete fan vad jag ska göra då
Förra året for jag nedåt alperna på egen hand men det sög tyvärr för mig iaf.
Jag vet hur kinkigt det kan bli vid tekniska missöden, dåligt väder, missade avtag eller vad det nu är och håller i viss mån med carleson om hur viktigt det är att välja reskompisar. Däremot håller jag inte med om att det är kul att resa själv, men det beror ju på hur man är som person.
Jag kände mig mest ensam och utelämnad på ett sätt som var dels obehagligt och dels lite spännande. Vad som däremot sög totalt var kvällarna, då jag bara kände mig totalt ensam hela tiden och uttittad av alla... Lite paranoja på gång
.
Utan någon att ta en öl tillsammans med och planera nästa dags strapatser så började mina tankar vandra lite mer än vad som är bekvämt... Men det är ju jag som borde tagit med mig lite Valium så hade allt säkert gått prima
För en annan typ av människa kan jag tänka mig att det är toppen! Det går ju liksom att kliva in på första bästa ölstuga och börja snacka med nån slumpmässigt utvald person, så har man lite sällskap.
Om man ska åka med folk man inte känner riktigt ordentligt så tror jag att en god idé är att se till att alla är självständiga, går att nå på mobiltelefon och har vissa gemensamma delmål. Sen kan man välja att åka i grupp eller var och en för sig och mötas upp lite här och där beroende på hur samspelet funkar efter resans gång. Självklart bör man hjälpas åt vid tekniska haverier och andra tråkigheter (som dock bör undvikas i möjligaste mån genom att alla kör fräscha och nyservade hojar).
Ett annat tips för den opportunistiskt lagda kan vara att åka ned till nåt beprövat bikerställe och hänga några dagar och försöka ragga södergående ressällskap. Jag tänker i första hand på
Willa Löwenherz men det finns säkert fler ställen. På "villan" träffar man alla möjliga typer av hojåkare. Touring-vingar med sidvagn och släp, norrmän som kör Lofoten-Kroatien på sina touringmodifierade R1
r med massa packning och diverse lokala tyska bikers. En salig blandning
Kanske hittar man någon som ska åt ungefär samma håll som man själv tänkt sig som man kan åka med.
Om någon annan person som inte räds touringkörning tänker fara nånstans roligt kring v 30-33 (jag är lite flexibel) så är jag intresserad av sällskap! Annars får jag se vad det blir.
Jag kan bidra med viss erfarenhet (har blivit några resor med sällskap också, inte bara förra årets lätt misslyckade solo-resa) och enligt mig roliga förslag på resmål. Jag är inte ute efter party party utan mer att se mig omkring och köra roliga vägar av ett slag som man inte hittar här hemma (alppass
). Sen är jag lite av en skogsmulle som även uppskattar vandring, mtb och såna saker, men den sidan kan jag nedprioritera om jag åker med nån som har andra prioriteringar. Jag skulle gärna prova skärmflygning i alperna. Öppen för andra förslag.
Å andra sidan räknar jag ganska kallt med att majoriteten här på sporthoj tycker att 10 mil motorväg är rena tortyren som bara en idiot skulle utsätta sig för. Detta är nog inte rätt forum att söka ressällskap, men vad ska man göra? Kryllar inte av unga touringinriktade (och då menar jag inte fisköra rakt fram hela tiden, utan att man kör långt med packning) hojåkare tyvärr
. Det finns så jäka mycket grymma vägar. Hur mycket som helst egentligen, bara i Tyskland. Synd på allt som så många missar...
Till trådskaparen:
Jag skulle gärna haka på (eller åtminstone allvarligt överväga det) men din tidslucka passar inte mig. Dessutom instämmer jag med Frick om att två veckor lämpar sig bättre för en alpresa än rivieran. Kanske Moseldalen och Nürburgring som ett alternativ eller en snabbvisit på resan ned eller upp.