Reservlampan lyser ej! Yamaha - R1

Abadaj

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2015
Hoj
Yamaha R1 2001
Tja! Har en R1:a -01a vars "lågbränslevarnings"lampa ej lyser, all annan elektronik fungerar precis som det skall. Är det någon som har upplevt samma problem och vet någon lösning till detta i så fall? :) Jag har sökt runt som en galning men har faktiskt inte lyckats hitta något svar!

MVH B

Abadaj

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2015
Hoj
Yamaha R1 2001
Ah ok men det kan inte vara så att den pinnen som går ner i tanken har gått sönder eller så? Jag är inte så haj på El :va

Abadaj

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2015
Hoj
Yamaha R1 2001
Jag minns inte om jag mätte den, men hojen kan säga till om den tycker att den är trasig: http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=252655&d=1223618617 :tummenupp

A men den har aldrig blinkat överhuvudtaget. Så som den länken säger så skulle den blinkat 8 ggr vid tändning av strömmen. Så det är nog bara något enklare fel så som att sladden är lös eller att lampan är sönder. I vilket fall hur kan jag ta reda på vad för slags lampa det är? :7peta

Enkie

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
ZX-7R -97, R1 -10, 888 -93
Men borde den inte slå över till trippmätaren när reserven aktiveras även om indikatorlampan skulle vara sönder?

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
View attachment 422727

Ser inte ut att kunna gå sönder direkt, kolla kablar och lampan.

Det sitter ett litet motstånd inuti den lilla kapseln, när hojen går så skickas det ström genom motståndet vilket gör att den värms upp, när temperaturen ändras i motståndet så ändras resistansen (NTC motstånd). Tricket ligger i att om motståndet är i bensinen (för att det finns mycket bensin) så kyler bensinen motståndet så att detta aldrig sker, vilket instrumentpanelen kan mäta.

Det är ganska vanligt att de går sönder, jag har haft 2 hojar där den gått sönder. Efter en längre tid när motståndet fått värmas upp och kylas ned flertalet gångar, samtidigt som det är dränkt i bensin vilket är ganska aggressivt, så brukar de gå sönder.

Ett nytt motstånd kostar ca 1 kr, men då måste man ta reda på vilket värde det ska vara och så får man löda själv. Eller så köper man en helt ny givarenhet som på bilden för typ 1000 kr hos Yamaha, eller piratad variant för en billigare peng.

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot
Johnny Balle :) Vad behöver jag för verktyg för det? och vart sker själva mätningen?:dummer

Multimeter, på var sida om motståndet om du kan se det, annars på de utgående kablarna som dock ger fler variabler. (t ex kabelbrott)

Tolkar jag eV1Te rätt så skulle en kass sådan innebära att reservlampan är tänd konstant. Alltså är den hel.

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
Multimeter, på var sida om motståndet om du kan se det, annars på de utgående kablarna som dock ger fler variabler. (t ex kabelbrott)

Tolkar jag eV1Te rätt så skulle en kass sådan innebära att reservlampan är tänd konstant. Alltså är den hel.

Jag tolkar det som att det inte går någon ström genom den när det är trasigt. Alltså värms det inte upp och då kommer den inte lysa även om den inte är dränkt i bensin. Så trasig -> ingen lampa som lyser

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot
Jag tolkar det som att det inte går någon ström genom den när det är trasigt. Alltså värms det inte upp och då kommer den inte lysa även om den inte är dränkt i bensin. Så trasig -> ingen lampa som lyser

Om det inte går någon ström igenom pga brott någonstans så bör lampan lysa.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Då är ju frågan om den slår över till trippmätaren.
Om JA så tänker jag att det kanske är lampan som är trasig!
TS kanske vet eller kan kolla. Därefter kan vi fortsätta med felsökningen. Ett första steg kan vara att byta lampan. :)
Nu är det rätt sällan dessa lampor går sönder. Det kanske är mer troligt att det är dålig kontakt av någon anledning.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Om det är fel på givaren (eller snarare fuel warning light circuit) så ska lampan blinka åtta gånger sedan pausa tre sek.
Om lampan funkar så löser den varje gång du slå på tändningen.
Står att läsa i instruktionsboken som Ozzian länkar till.
Däremot såg jag inget om trippmätaren. OT, på min TDM900 så börjar bensinsymbolen blinka och trippmätaren nollställs.

Abadaj

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2015
Hoj
Yamaha R1 2001
Hej killar!:7peta Var ute och kollade nyss. Nu verkar lampjäveln lysa när jag slog på tändningen.:va Får helt enkelt kolla upp det nästa gång jag är ute och åker. 3.8l skulle den varna på så får vara på min vakt. Men när jag kollade på trippmätarna så visa dom inget mer än vad jag hade kört sen innan. Jag nollställde dom och dom stannade på 0.:) Om jag fattat det rätt så är det inget fel på själva armaturen i tanken då?

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy